به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری که شب گذشته برگزار شد، اظهار داشت: فانی معلمی است که هماکنون مدتی است وزیر شده است، نه وزیری که ادعای معلمی میکند. بنده از سن 15 سالگی تدریس را آغاز کردم و روزها درس خواندم و شبها در مدرسه شبانه درس میدادم.
وی افزود: تحقیقات نشان میدهد که معلمان بالاترین مرجع در کشور هستند و آنها بار سنگین هدایت را در جامعه بر عهده دارند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه کیفیت بخشی رویکرد اصلی آموزشوپرورش است، ادامه داد: در سالهای 65 و 66 تلاش بر این بود تا دانشآموزی از مدرسه باز نماند و حتی برخی مدارس چند شیفته بودند اما هماکنون تجهیزات و فضای آموزشی نسبت به گذشته افزایش یافته است و 520 هزار کلاس درس داریم.
فانی گفت:اگر چه هماکنون نیز یک سوم کلاسهای درس کشور غیر استاندارد بوده و نیاز به تخریب و بازسازی دارد اما تعداد دانشآموزان به نسبت سالهای گذشته کمتر شده است.
وی عنوان کرد: در حوزه منابع آموزشوپرورش دو سیاست را دنبال میکنیم که نخستین سیاست ما افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت است. به گونهای که در سال 93 بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال 92، 26 درصد رشد داشت و این در حالی است که بودجه دولت سال 11 درصد رشد داشت. بودجه 94 آموزش و پرورش نسبت به سال 93 به میزان 23.5 درصد رشد داشت در حالیکه بودجه کلی دولت، 11.5 درصد رشد نشان داده است.
فانی تصریح کرد:سیاست دوم آموزش و پرورش افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش است یعنی باید در آموزش و پرورش علاوه بر اینکه سهممان را از بودجه دولت افزایش میدهیم منابع را نیز خوب استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را از جمله سیاستهای این وزارتخانه دانست و عنوان کرد: در بعضی مناطق با کمبود نیرو و در برخی مناطق نیز با مازاد نیرو مواجه هستیم و در ساماندهی نیروی انسانی به دنبال ایجاد توازن هستیم و رسیدن به این توازن به زمان نیاز دارد.
فانی با اشاره به اینکه توسعه مشارکتها سیاست دیگر آموزش و پرورش است، بیان کرد: با 21 وزارتخانه و دستگاه تفاهمنامه امضا کردهایم و از سایر دستگاهها منابع زیادی جذب آموزش و پرورش شده است.
** حقالتدریس و حقالزحمه امتحانات معلمان در حال پرداخت
وی با اشاره به اینکه حقالتدریس و حقالزحمه امتحانات در حال پرداخت است، ادامه داد: درخواست فرهنگیان رفع تبعیض میان آنها با سایر دستگاههاست که امیدواریم با همکاری دولت مشکلات به تدریج حل شود.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص طرح رتبه بندی معلمان عنوان کرد: رتبهبندی معلمان پس از 6 ماه پیگیری وزارت آموزش و پرورش روزهای آخر اسفند 93 در دولت تصویب شد که هدف اصلی آن افزایش شایستگی و مهارت حرفهای معلمان است. شاخصههای رتبهبندی هنوز تدوین نهایی نشده است اما توجه داریم که شاخصهای رتبهبندی معلمان بر اساس وظایف معلمی آنها باشد.
وی با اشاره به استخدام در آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام 5 هزار نفر برای جذب در آموزش و پرورش اخذ شده است و افراد دارای تحصیلات لیسانس به بالا پس از طی یک سال آموزش در دانشگاه فرهنگیان و کسب گواهینامه معلمی جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
فانی خاطرنشان کرد: در دولت دهم 116 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند که تعدادی زیادی از این افراد با رابطه انتخاب شدهاند نه ضابطه و در حال حاضر فشار آن را ما تحمل میکنیم.