به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ در حالی که مشتریان ایرانی منتظر ورود تولید کنندگان خارجی به این کشور پس از لغو تحریم ها هستند، بازار خودروی ایران آماده یک رشد قابل توجه است.
ایساک آبراهام، تحلیلگر موسسه فراست اند سالیوان در این باره گفت: «فروش خودروهای شخصی شاهد کاهش خواهد بود، زیرا مشتریان ترجیح می دهند خرید خود را به تاخیر بیندازند و منتظر مدل های جدید و افزایش رقابت در بازار بمانند که موجب با ارزش تر شدن پول آنها خواهد شد.»
وی افزود: «این در حالی است که تولید کنندگان فعلی در تلاش اند تا قبل از افزایش حضور شرکت های خارجی میزان فروش خود را بالا ببرند. برخی برندهای چینی حتی تا 20 درصد قیمت محصولات خود را کاهش داده اند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند.»
بر اساس برآورد موسسه فراست اند سالیوان، پس از گشایش در بازار ایران، حدود 18 ماه طول خواهد کشید تا صنعت خودروی ایران شاهد رشد بالا باشد، زیرا تولید کنندگان قطعات خودرو ذخایر زیادی از قطعات تولید شده دارند و خریداران برای خرید مدل های جدید باید همچنان منتظر بمانند.
آبراهام گفت: «اکنون که درهای بازار ایران دارد گشوده می شود، این کشور واقعا بزرگترین بازار خودروی دست نخورده با تقاضای بالای داخلی، قیمت پایین نیروی کار، هزینه پایین انرژی و با چشم اندازی خوب برای صادرات محصولات به کشورهای منطقه است.»
«اما جذابیت این بازار همچنین به تلاش های دولت ایران برای تسهیل مقررات جهت آسان تر کردن فعالیت های تجاری در ایران و تلاش ها برای بهبود روابط با دیگر کشورها بستگی دارد.»
حتی زمانی که اقتصاد ایران گرفتار تحریم ها بود، این کشور در سال 2014 نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو فروخت. بیش از 11 میلیون خودرو در جاده های ایران در تردد هستند و سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودروی جدید فروخته می شود. این آمارها حکایت از وجود یک فرصت تجاری قابل توجه در ایران دارد که تنها چند کشور دیگر در جهان از آن برخوردارند.