به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از سایت سازمان غذا و دارو، بهروز جنت مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در حقیقت تاریخ مصرف گذشته اند. تاریخ این لوازم، پاک می شود و با عنوان کالای برند و با تاریخ تولید و انقضای جدید به فروش می رسد.
وی اظهار کرد: سلامت مردم یکی از بزرگترین دغدغه های وزارت بهداشت است و قاچاق و کالاهای تقلبی از مهم ترین تهدید کننده های سلامت به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: طبق تعاریف بین المللی، قاچاق، همواره در کنار تقلب قرار دارد به ویژه در حوزه سلامت که 95 درصد کالاهای قاچاق، تقلبی اند و برخی از آن ها نیز تاریخ مصرفشان گذشته است.
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: محصولات آرایشی و بهداشتی تاریخ گذشته یا نزدیک به تاریخ انقضا در همه جای دنیا باید از سوی شرکت ها، جمع آوری و معدوم می شوند؛ زیرا جزء کالاهای شیمیایی و خطرناکند و شرایط معدوم کردن آن ها خاص است.
وی تصریح کرد: در این میان برخی شرکت های اقماری، این کالاها را جمع آوری و با یک سیستم ساده، تاریخ تولید و انقضای آن ها را پاک و تاریخ جدید روی آن ها درج می کنند؛ در نتیجه این کالا با عنوان کالای برند و با تاریخ تولید و انقضای جدید با قیمت اصلی به دست مصرف کننده می رسد.
وی ادامه داد: بنابراین لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق حتی اگر برند اصل هم باشند به طور قطع تاریخ مصرف گذشته هایی به شمار می آیند که دوباره به صورت تقلبی تاریخ جدید روی آن ها درج شده است.
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: برخی کشورها با قاچاق می خواهند اشتغال زایی در کشور خود ایجاد کنند و متاسفانه کالای قاچاق را وارد کشور ما می کنند.
جنت خاطرنشان کرد: ما باید مصرف کنندگان را به این اعتماد برسانیم که کالاهای با مشخصات به زبان فارسی، مورد اطمینان هستند اما در زمان حاضر متاسفانه از لحاظ فرهنگی، تولید کنندگان تمایل دارند کالای خود را به نحوی جلوه دهند که مصرف کنندگان بگویند این جنس، خارجی است.
وی اضافه کرد: این فرهنگ سازی وظیفه رسانه ها و ارگان های فرهنگ ساز است تا مردم به کالاهای ایرانی ، اعتماد داشته باشند.
وی یادآور شد: گاهی کالاهای کاملا ایرانی بدون هیچ نشانه ای از کشورمان به عنوان کادوی سفر از خارج آورده می شود چون مصرف کننده اعتمادی به جنس ایرانی ندارد اما کالای ایرانی را از خارج با افتخار خرید می کند و این به آن معنا است که محصولات تولید داخل ، کیفیت بالایی دارند اما به خاطر ضعف فرهنگ رسانی توسط ارگان های فرهنگ ساز مردم چندان به آن اعتماد ندارند.