به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مسیر تونلی فاز نخست(از ایستگاه شاهد در منتهی الیه خط یک مترو تا ایستگاه مترو شهر آفتاب)از خط مترو تهران –پرند به طول 6 کیلومتر به دو روش ترانشه باز و ترانشه بسته (روش اتریشی) حفاری و ساخته شده است.
در این مسیر تونلی 500 هزار مترمکعب خاکبرداری، 137 هزار مترمربع قالب بندی، 9 هزار و 700 تن آرماتوربندی و 108 هزار مترمکعب بتن ریزی به کار رفته است.
بیست و هشتم اسفندماه سال گذشته با حرکت اولین قطار،تست های نهایی فنی این مسیر با موفقیت اجرا و مورد تائید قرار گرفت.
ایستگاه مترو شهرآفتاب به صورت جزیره ای و با مساحت 25 هزار متر مربع و سه برابر ایستگاههای معمولی هم باهدف تسهیل در تردد به مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب و در انتهای مسیر فاز نخست خط مترو تهران- پرند احداث شده است.
شرکت مترو تهران پیش از این با احداث ایستگاه مترو تجریش به ابعاد 15 هزار مترمربع، رکورددار ساخت بزرگترین ایستگاه مترو در خاورمیانه بود.
در ساخت این ابرسازه باشکوه و بزرگترین ایستگاه مترو خاورمیانه، 2 هزار و 800 تن آرماتوربندی، 34 هزار و 500 مترمربع قالب بندی، 23 هزار مترمکعب بتن ریزی و 70 هزار مترمکعب خاکبرداری به کار رفته است.
معماری ایستگاه مترو شهرآفتاب، ایرانی- اسلامی و ملهم از بنای تاریخی چهلستون و هماهنگ با معماری مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب است.
هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه،گفت: برای رساندن این خط مترو به نمایشگاه بین المللی کتاب که اردیبهشت جاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برپا میشود، به صورت سه شیفت و ضربتی کار کردیم و بحمدالله به اهداف و برنامه از پیش تعیین شده دست یافتیم.
وی با بیان اینکه فاز اول مترو تهران- پرند که تا شهر آفتاب است با همت شهرداری به مرحله بهره برداری رسیده است گفت: در صورت تامین اعتبار، فاز دوم و سوم پروژه در شش ماه کاری قابل تکمیل و افتتاح است.