به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، محمود بازاری گفت: صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی از نظر ارزشی رشد 4 درصدی و از نظر وزنی رشد 21 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
وی افزود: در این مدت در گروههای کالایی صنعت، فرش و صنایع دستی، محصولات معدنی، پوشاک و چرم رشد داشته ایم اما بخش پتروشیمی و محصولات کشاورزی تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی برخی کالاها روند کاهشی را شاهد بودیم.
مدیرکل صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مهمترین محصولات کشاوری ایران پسته و مغز پسته، میوههای تازه، محصولات حیوانی، زعفران، کشمش، سیبزمین، خرما و محصولات آبزیان بوده است، افزود: صادرات اقلام کشاورزی در 3 ماه سال جاری به 861 میلیون دلار رسید که 8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.
وی افزود: در بخش کشاورزی با چند محدودیت برای صادرات مواجه هستیم که در تلاشیم این محدودیتها را تا حد امکان حذف کنیم، ضمن اینکه در این بخش هزینه های سربار برای تدارک محصول صادراتی بالا است.
بازاری کوچک بودن واحدهای تولیدی، عدم ردیابی محصول باکیفیت برای صادرات را نیز از دیگر مشکلات صادرات محصولات کشاورزی دانست.
وی در مورد صادرات صنایع غذایی نیز اظهار داشت: محصولات صنایع غذایی نسبت به صادرات محصولات کشاورزی ارزش افزوده بیشتری دارد و صادرات این محصولات در سه ماهه سال جاری با افزایش 5 درصدی نسبت به سال گذشته به 537 میلیون دلار معادل 329 هزار تن رسید اما این رقم نسبت به توانمندی کشور رقم قابل قبولی نیست.
به گفته بازارای فراوردههای لبنی، بیسکوئیت، نان و شیرینی، انواع کمپوت و کنسرو، رب گوجه، خمیرهای غذایی و ماکارونی، انواع کنسانتره و ... مهمترین اقلام صادراتی ایران در صنایع غذایی است که به عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، روسیه، امارات، ترکیه و ... صادر میشود.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت، در مورد عملکرد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی هم خاطرنشان کرد: در این مدت در اقلام عمده معدن و صنایع معدنی یک میلیارد و 814 میلیون دلار صادرات داشتهایم که از رشد 37 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است.
وی رشد صادرات محصولات معدنی را به افزایش تقاضای بازار جهانی به خصوص در چین مرتبط دانست.
بازاری گروههای کالایی در این بخش را سنگآهن، سنگ تزیینی خام، چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آنها، مس، آلومینیوم، سرب، روی، سیمان، کاشی و سرامیک و ... دانست و مهمترین بازارهای این محصولات را عراق، چین، افغانستان، ترکمنستان، امارات، کویت، پاکستان، قطر و هند عنوان کرد.
وی در ادامه با تاکید بر تلاش برای کاهش خامفروشی یادآور شد: خامفروشی و افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی یکی از اهداف دولت است اما به منابع مالی و سرمایه هنگفت نیاز دارد و دولت در تلاش است تا تامین این منابع را از طریق جذب سرمایه خارجی انجام دهد.
مدیرکل صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در مورد صادرات بخش پتروشیمی نیز گفت: در صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی محصولات در سه ماهه نخست سال جاری کاهش 13 درصدی را شاهد بودیم، در بخش اقلام عمده پایه نفتی از نظر وزنی 64.5 درصد افزایش داشتهایم اما فقط با 2 درصد رشد ارزشی همراه بوده است، در بخش اقلام عمده شیمیایی نیز با افزایش 12.6 درصدی کاهش 8 درصدی را تجربه کردهایم.
صادرات محصولات گروه برق و مکانیک نیز موضوع دیگری بود که بازاری به آن اشاره کرد و گفت: در این بخش با وجود رشد مناسبی که در بعضی گروههای صنعتی از قبیل خودروهای تجاری، قطعات خودرو، تاکتور و تریلی، تیوب و لاستیک، شناور و قطعات، لوازم خانگی غیرانرژی بر، مبلمان و دکوراسیون و ... داشتیم، اما با کاهش ارزشی 11.7 درصدی در صادرات مواجه شدیم که امیدواریم با اجرایی شدن برنامههای حمایتی و تامین مالی در حوزه صنعت این مشکلات به زودی برطرف شود.
وی با بیان اینکه بخش دارو و تجهیزات پزشکی در سه ماهه نخست سال با افزایش 72 درصدی از نظر وزنی و 69.4 درصدی از نظر ارزشی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود رشد در این بخش هنوز به رقم قابل قبولی در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نرسیدهایم.
بازاری در مورد علل کاهش صادرات در برخی اقلام کالایی اظهار داشت: کاهش درآمدهای نفتی در ایران و کشورهای همسایه، رکود در بخش ساخت و ساز، گرایش کشورهای منطقه برای افزایش تولیدات داخلی، بالا بودن تعرفه واردات در برخی کشورها، صدور مجوزهای موردی برای صادرات برخی محصولات مثل محصولات دامی و....از جمله عوامل کاهنده صادرات بوده است.
وی در پایان با اشاره به هدفگذاری 50 میلیارد دلاری صادرات در سال جاری اظهار امیدواری کرد که در نیمه دوم سال با بهرهبرداری از طرحهای پتروشیمی میزان صادرات ایران افزایش یابد.