گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو - سید مصطفی موسوی نژاد، ساعتی را با بنی حسن، سرپرست معاونت فرهنگی شرکت بهره برداری مترو به گفتوگو نشستیم و در این مجال کوتاه مباحث مختلفی مطرح شد. از فرهنگسازیهای درون ایستگاههای مترو به منظور جلوگیری از خودکشی و برخورد کردنها با قطار، تا برنامههای مختلف فرهنگی هنری که این معاونت برای مردم مترو سوار تهران تدارک دیده است.
در این گفتگوی کوتاه بنی حسن با صبر و حوصله به سوالات ما پاسخ داد و سعی کرد هیچ سوالی را بی جواب نگذارد. در زیر گفتگوی خبرگزاری دانشجو با سرپرست معاونت فرهنگی شرکت بهرهبرداری مترو را بخوانید.
یکی از مشکلاتی که در حوزه مترو که در روزهای اخیر خود را دوباره نشان داده است، برخورد مردم با مترو و تلفاتی که بوجود میآید، میباشد. به منظور فرهنگسازی در این زمینه و در زمینه جلوگیری از خودکشی چه کردهاید؟
تاکنون اقدامات فراوانی در این زمینه رخ داده است. نزدیک به 600 عنوان بنر و پوستر و تابلوهای تبلیغاتی با اشاره به رعایت حریم خط زرد تولید شده و نصب گردیده است. تمام ایستگاههایمان به سیستم هشدار دهنده خط زرد مجهز شده است. اما نمیتوان در همه ایستگاهها آدم گذاشت تا پیوسته به مردم تذکر دهند یا جلوی خودکشیها را بگیرد. این امر امکانپذیر نیست. همانطور که در سطح شهر که خودکشیها رخ میدهد این امر که همه جا مامور بگذاریم، امکانپذیر نیست. ما سعی کردیم برای این مورد به طرق مختلف فرهنگسازی کنیم. مثلا با برگزاری گروههای سرود و تئاتر برای مردم، سعی کردیم این فرهنگ را جا بیندازیم.
یکی دیگر از معضلات مترو حضور دستفروشان در مترو و فرش اجناس غیرمرغوب، غیر استاندارد و خارجی است. برای این مشکل چه کردهاید؟ مثلا در میان مردم شهر تبریز یک فرهنگ خوب رایج است که از دستفروش چیزی نمیخرند. لذا میتوان فرهنگسازی کرد. شما چارهای اندیشیدهاید؟
در این امر ابتدا باید برخورد قانونی صورت بگیرد از حضور این افراد جلوگیری شد. ما سعی کردهایم در حوزه فرهنگی با پوسترهای متنوع، لمینتها و اجرای تئاتر فرهنگسازی کنیم. اما خود مردم نیز نباید اجناس غیر ایرانی و غیر استاندارد را بخرند. خرید این اجناس به سلامت خانواده آسیب میرساند. این امر اراده خود مردم را میطلبد. اما جالب است بدانید در این زمینه قانونی هم جهت برخورد وجود ندارد. این افراد چون بساط پهن نمیکنند شامل قانون برخورد با دستفروشان نمیشوند. این یکی از عمده مشکلات ما در این زمینه است. اگر برخوردی صورت بگیرد و مشکلی برای فرد دستفروش بوجود بیاید برای ما داستان درست میشود.
آیا شما در معاونت فرهنگی شرکت بهرهبرداری متر برای برنامههایی که میخواهید انجام بدهید اتاق فکر تشکیل دادهاید؟
بله، ما اتاق فکری تشکیل مشتمل بر اساتید دانشگاهی، خبرگان امور فرهنگی و روانشناسان. برای هر عمل و تصمیم خود نظر این گروه را میسنجیم. پس از طی این مراحل وقتی تصمیم عملی میشود، بازخوردها گرفته میشود و اگر نقصی باشد اصلاح میشود و باخوردها در نحوه اجرای ما اثر خود را میگذارد. اینطور نیست که پشت سر تصمیمات و اعمال فرهنگی ما در مترو فکری نباشد و هر کاری به ذهنمان برسد انجام بدهیم.
برای شادی مردم در مترو چه کردهاید؟ مثلا در مترو کانادا برای رفاه مادران در داخل مترو برای کودکان تاب قراردادهاند. البته اینجا بدلیل شلوغی مترو نمیتوان تاب گذاشت اما میتوان برنامههای دیگری اجرا کرد. شما چه کردهاید؟
ما برای تامین شادی و روحیه مردم در تمام ایام و مناسبتهای مذهبی و ملی حشن میگیریم. ایستگاه صلواتی برپا میکنیم، شیرینی میدهیم، سرود و موسیقی پخش میکنیم، مثلا در دهه کرامت در ایستگاههای مترو جشن گرفتیم، در روز دختر بین دختران گل توزیع کردیم، در روز اول مهر استقبال از مدرسهای ها را داشتهایم. سعی کردیم تمام برنامههایی که بر روی شهر برگزار شده است، در شهر زیرزمینیمان نیز آن را اجرا کنیم.
مردم وقت زیادی را در مترو صرف میکنند. آماری دارید که مردم چقدر از وقتشان را در مترو صرف میکنند و شما چه برنامهریزی برای این وقت مردم کردهاید؟
مردم بطور متوسط 35 دقیقه از وقتشان را در مترو صرف میکنند و روزانه 2.5 میلیون مسافر با مترو سفر میکنند. اما این را نباید از یاد برد که ما فقط یک ارگان هستیم. یک معاونت فرهنگی هستیم و یک شهر زیر زمینی داریم با کلی وقت و ظرفیت و گنجایش، اما در حد توانمان میتوانیم کار کنیم. ما به همه ارگانها و سازمانهای دغدغهمند پیشنهاد دادیم که بیایند و همکاری کنند. بعنوان مثال سازمان فرهنگی هنری شهرداری آمد و برای ما برنامه اجرا کرد، سازمان حفظ و نشر آثار پای کار آمد. در حوزه سلامت آمدیم ایستگاههای سلامت راهاندازی کردیم تا قند و فشارخون مسافران سالمند را انداه بگیرند. بنده از همین تریبون از تمام سازمانهای فرهنگی دعوت میکنم هر برنامهای دارید با مجوز مربوطه تشریف بیاورید، این فضا در اختیار شما قرار میگیرد. هر کس بیاید و خدمات رایگان به مردم اعطا کند این فضا را در اختیار او میگذاریم. ما حتی میخواستیم یک اینترانت داخلی راه بیندازیم و بین مسافران مسابقاتی را برگزار کنیم اما شرایطش مهیا نشد. یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت این بود که برای دانشآوزان یک اردوی نیمروزه رایگان راه انداختیم، فرهنگ مترو سوار شدن را به آنها آموزش دادیم، نحوه اورهال کردن مترو را نشانشان دادیم و آموزشهای مختلف و متعددی را در آن دوره برای آنها فراهم آوردیم. از آموزش و پرورش میخواهم این اردوها را تکرار کند چرا که این اردوها در فرهنگسازی نسل آینده تاثیر بسزایی دارد.
چه خدماتی را برای اقشاری چون مادران با فرزندان کوچک انجام دادهاید؟
ما تاکنون 7 اتاق مادر و کودک تاسیس کردهایم، 3 اتاق دیگر در حال بهرهبرداری است. این اتاقها فضایی آرام را برای مادران مهیا کرده است تا بیاید و به فرزندش تا هر زمانی که میخواهد رسیدگی کند. بدین وسیله سعی کردیم تا آرامش را به مادران عزیز جامعهمان برسانیم. همچنین از بهزیستی خواستیم تا مجوز مهدکودک بدهد تا در ایستگاههای ابتدایی هر خط یک مهدکودک تاسیس کنیم و بدینوسیله برای مادرانی که صبح میخواهند بروند سرکار فضایی را مهیا کنیم تا فرزندشان را بیاورند و در این مهدکودکها قرار بدهند و با خیال راحت سرکارشان بروند و عصر هم وقتی کارشان تمام شد بیایند و فرزندانشان را تحویل بگیرند، اما متاسفانه نتوانستهایم مجوز آن را دریافت کنیم.