به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه هشتاد و هشتم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر محمد رضا مخبر دزفولی برگزار شد.
منصور کبگانیان درباره مصوبات این جلسه با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: مطالبی که اخیرا در رسانه ها در ارتباط با امضای سند آموزش ۲۰۳۰ منتشر شده بود، از جمله مباحث مهمی بود که در این جلسه ستاد، مطرح شد.
وی ادامه داد: گویا، این سند توسط برخی از مسئولان دولتی امضاء شده که این موضوع مورد اعتراض و انتقاد قوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و با توجه به ابهام، انتقاد و سئوال هایی که اعضای شورا درباره برخی از موارد این سند داشتند، مقرر شد به این موضوع رسیدگی کامل شود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه این برنامه توسط برخی از مسئولان کشور به نام سند آموزش ۲۰۳۰ معرفی شده و دارای ابهام های مختلفی است افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در طی دهه اخیر با تلاش هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده، بالاترین و قوی ترین اسناد ملی را در حوزه های تحول آموزش و پرورش، علم و فناوری، سند دانشگاه اسلامی و سایر موارد به تصویب رسانده است.
وی تاکید کرد: هیچ ضرورتی وجود نداشت که اسناد دیگری از سوی دولت (سند آموزش ۲۰۳۰) بازتولید شود.
کبگانیان با اشاره به انتشار خبرهای مربوط به سند ۲۰۳۰ در رسانه ها یادآورشد: اخباری که دراین خصوص از مصاحبه کنندگان منتشر شده امیدواریم دقیق نباشد، چراکه تشکیل تعداد زیادی کارگروه ها برای تدوین اسناد ذکر شده با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت دارد.
وی با اشاره به امضاء سند ۲۰۳۰ از سوی مسئولان دولت و اینکه این امضاها تعهداتی در پی دارد گفت: حتما باید مرجع عالی تصویب این اسناد که شورای عالی انقلاب فرهنگی است در جریان قرار گیرد و این مرجع عدم مغایرت این اسناد را تصویب کند.
کبگانیان با بیان اینکه مقرر شده از وزرای مربوطه که در تدوین امضای سند اعلام شده نقش داشتند، سئوال دقیق تری شود، افزود: کارگروهی متشکل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای بررسی دقیق تر این موضوع تشکیل شد و این کارگروه در هفته آینده بررسی لازم را انجام داده و با آن گزارشی که از وزرای مربوطه اخذ خواهد شد، به طور حتم سوء تفاهمات و نگرانی های موجود رفع می شود.
وی یادآورشد: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری هرگونه مبادلات و مراودات علمی و فناوری بین المللی باید بر اساس سند جامع مصوب شورای علای انقلاب فرهنگی باشد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: آخرین نکته ای که مورد تاکید اعضای شورا قرار گرفت این بود که علی رغم ابلاغ سند ۲۰۳۰، جا داشت که مجوزی از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ می شد.
وی ادامه داد: ما از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم به هیچ وجه چنین مصوباتی را در گردش کار خود قرار ندهند، چون مواردی که سابقه مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد، ضرورت ندارد، در دستور کار و گردش کار مجلس قرار گیرد.
کبگانیان از دیگر مباحث مطرح شده در هشتاد و هشتمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به سیاست های اجرایی و ضوابط ارتقاء نقش خیرین و واقفین در حوزه علم و فناروی اشاره کرد، که در جلسه شب گذشته طرح شده بود و در کارگروهی که با حضور نمایندگان ستاد نقشه جامع علمی کشور و ریاست سازمان اوقاف و نمایندگان دستگاه های آموزش عالی و معاونت علمی تشکیل شده بود، در ۹ ماده و تعدادی تبصره به تصویب رسید.
وی ادامه داد: این ارتقاء و نقش واقفین شامل تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، بیمارستان های آموزشی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد فناوری، مدارس آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها می شود.
وی افزود: همچنین بنیادهایی نیز در این سند و در این مصوبه تعریف شدند، ضمن اینکه موادی که در این ضوابط وجود دارد تسهیل و تقویت و هماهنگ کننده اموری است که واقفین و خیرین در آن نقش داشتند اما از پیشرفت امور راضی نبودند که خوشبختانه این کار به سرانجام رسید.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: معاف کردن آن بخش از سهم وقف از مالیات ها یکی از امتیازات خوبی بود که در یکی از این مواد مورد تاکید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: برای آیین نامه ها، دستورالعمل ها و هماهنگی های بعدی مقرر شد که کمیسیون ویژه راهبری امور خیرین و واقفین تشکیل شود که این کمیسیون از دستگاهها و حوزه های مختلف و مرتبط ۱۵ عضو دارد و بعد از ابلاغ مصوبه و درج در روزنامه رسمی ایجاد می شود تا سرعت وقف در حوزه های علم و فناوری افزایش یابد.
بر اساس این گزارش، سند ملی آموزش ۲۰۳۰ اخیرا با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از محققان رونمایی شد.
وزیرعلوم دربخش هایی از سخنرانی خود در این مراسم گفت: سند ملی آموزش ۲۰۳۰ مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعملهای بینالمللی است و دستور کار۲۰۳۰ در اجلاس عالیرتبه سران ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک تصویب شد و رهبران کشورها متعهد شدند از اول ژانویه ۲۰۱۶، برنامهریزی لازم را برای تحقق اهداف این دستورکار و ادغام آنها در سیاستها و برنامههای ملی انجام دهند.
وی ادامه داد: هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ مورد تاکید قرار گرفته است، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای همه است.
فرهادی اعلام کرد: هیات دولت ما نیز به این نکته توجه داشته است و کارگروه ملی اجرای آموزش ۲۰۳۰ را با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارتخانه دیگر تشکیل داده است که برنامه اجرائی و نظارتی تحقق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملی و استانی با بهرهگیری از همه ظرفیتهای موجود در دستگاههای اجرائی مرتبط و همسو با اهداف و برنامههای توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند.
وی این کارگروه ملی موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاههای ذیربط را سالانه به هیات وزیران ارائه دهد و گزارش نهائی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مراجع بینالمللی ارائه دهد.