به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی ؛تولید –اشتغال از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و جمعی از دانشجویان مقطع دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد دماوند با موضوع “نقش رسانه ها در بازشناسی ابعاد اجتماعی اقتصاد مقاومتی و ارایه راهکارهای تخصصی برای جلب مشارکت شهروندان در توسعه اقتصادی” برگزارشد.
در این نشست دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس و دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه در حال حاضر همگان به این نتیجه رسیده اند که رشد اقتصادی شهر نیازمند رشدی پایدار است؛ گفت: رشد و توسعه شهری در دنیای کنونی از گذرگاه توسعه پایدار می گذرد و از همین روی در مطالعات کنونی حوزه شهری ما شاهد برجسته شدن شاخص های توسعه پایدار اعم از شاخص های طبیعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی هستیم.
وی با اشاره به تاثیرگذاری عوامل متعددی بر توسعه اقتصادی شهرها گفت: عواملی همچون نرخ اشتغال، وجود SME ها، اقتصاد محلی، بازارهای محلی، سطح رفاه، میزان مالیات و موسسات مالی و حمایت های مالی عوامل هستند در دستیابی به توسعه پایدار تاثیر گذار هستند.
طباطبایی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در دستیابی به توسعه پایدار گفت: با وجود شرایط فعلی اقتصادی و وضعیت پیش آمده در جهانی می توان از سوی به آن به عنوان فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ما در عصر چیرگی رسانه ها بر تمامی ابعاد زندگی بشر قرار داریم امروزه رسانهها، مهمترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در فرایند ارتباطات هستند، افزود: امروزه به مدد تکنولوژی جدید و رشد ابزارهای انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقاید، از طریق مطبوعات، رادیو و تلویزیون، ساختار رسانهای سنتی بر هم خورده و جهان ارتباطات، وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است.
استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مقیاس جهانی در سال 2015 میزان استفاده از رسانههای اجتماعی، شدت بیشتری یافت؛ بهگونهای که شبکه اجتماعی فیس بوک 1میلیارد و 350 میلیون نفر؛ یعنی جمعیتی هم اندازه با جمعیت کشور چین، کاربر فعال داشته افزود: این رسانه در سال 2014 از طریق کمک به کسب و کارهای خرد منجر به تولید درآمد 227 میلیارد دلاری شده و4.5 میلیون شغل ایجاد کرده است.
طباطبایی با بیان اینکه اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، آماتور هستند اما در کنار حرفهای های رسانه ای دائماً در حال تولید محتوا هستند، گفت: حجم تولید محتوا و تعداد تولید کنندگان می تواند به عنوان ظرفیت قابل توجهی برای صادرات خدمات رسانه ای- علمی و هنری در دستورکار قرار گیرد و انجام تولید رسانه ای با رویکرد بین المللی می تواند زمینه ساز صادرات محصولات فضای مجازی و ارتقاء تولید ناخالص داخلی (GDP) نیز باشد.
کارشناس مسائل اقتصادی به یک آمار در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در کشور هند در 5 سال گذشته بین 2 تا 7 درصد GDP ایالت هایی مانند دهلی و بمبئی مربو به تولیدات رسانه ای بوده است و در ایالات متحده، نیز در سال 2015، 8 درصد GDP کشور متعلق به صنعت رسانه بویژه در بخش سرگرمی بوده است و این درحالی است که GDP این کشور حدود 25 درصد تولید ناخالص جهانی را شامل می شود.
وی در پایان تاکید کرد: این کشورها با نگاه ویژه به رسانه ها به عنوان یک صنعت مستقل - نه یک بخش صرفاً فرهنگی- سهم مشخصی از تولید ناخالص داخلی را از رسانه ها طلب می نمایند.