معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ تهران گفت: برای نخستین بار در پایتخت و به منظور تحلیل و علت یابی دقیق بروز حوادث؛ آماری ۳ ساله از تصادفات هسته مرکزی این شهر وارد سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سجاد زارع صفت با بیان این که این پروژه در بازه زمانی ۱۵ ماهه به انجام رسیده است؛ افزود: از ابتدای خردادماه سال ۹۵ و با همکاری مستمر پلیس راهور تهران بزرگ؛ آمار تصادف سالهای ۹۳ تا ۹۵ محدوده منطقه ۱۱ که بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ مورد بود به تفکیک فوتی، جرحی و خسارتی و باکاملترین جزییات ممکن وارد سامانه GIS شده و اکنون کارشناسان این معاونت در حال تحلیل، بررسی و تهیه نقشههای لازم از وضعیت معابر این منطقه و تصادفات به وقوع پیوسته در آن هستند. وی با تاکید بر این که براساس ضوابط ملاک عمل در مهندسی ترافیک و به منظور تحلیل دقیق تصادفات، باید شاخص تعداد تصادفات ۳ ساله در یک معبر مورد ارزیابی قرار گیرد؛ ادامه داد: پروژه مذکور در سه هدف کلی شناسایی پارامترهای تاثیرگذار و میزان اهمیت آنان در بروز تصادفات، مشخص کردن امنترین و ناامنترین معابر منطقه و در نهایت، اولویت بندی و تهیه شاخص خطر و نیز انجام اقدامات لازم به منظور اصلاح هندسی یا هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی برای انجام اصلاحات ترافیکی انجام شده است. زارع صفت با تاکید بر این که در حال حاضر تصادفات درون شهری به عنوان یک معضل اجتماعی در بسیاری از کلانشهرهای جهان و از جمله تهران مطرح میباشد، اظهار داشت: ایمنی ترافیک، مقوله بسیار مهمی در کشورهای توسعه یافته دنیاست و برای تأمین شرایط آن، مطالعات فراوانی صورت میگیرد که یکی از کاربردیترین شیوه ها، استفاده از سامانه GIS است و خوشبختانه منطقه ۱۱ موفق شده برای اولین بار، تصادفات این بخش از شهر تهران را با کاملترین و کاربردیترین شکل ممکن به ثبت برساند. وی افزود: براساس مطالعات اولیه صورت گرفته بر روی دادههای ثبت شده در سامانه GIS منطقه ۱۱ مشخص گردید که بیشتر تصادفات این محدوده از شهر، ابتدا در مسیرهای عادی (راههای شریانی درجه یک) و سپس در تقاطعها بروز میکند و در این رابطه، «کارگرجنوبی» حادثه خیزترین خیابان منطقه است؛ همچنین خودروی سواری و سپس موتورسیکلت به ترتیب بیشترین مقصران حوادث رانندگی هستند. او با اشاره به این که آمارها نشان میدهد بیشتر تصادفات منطقه ۱۱ در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ و در بافت مسکونی اتفاق افتاده، تصریح کرد: در بررسیها عدم رعایت حق تقدم عبور به عنوان بیشترین عامل بروز حوادث رانندگی این منطقه شناخته میشود. زارع صفت با اشاره به اینکه نمونه مشابه این پروژه همزمان در چند منطقه دیگر از شهر تهران نیز در حال انجام است، اما منطقه ۱۱ توانسته برای اولین بار و با وجود حجم بالای کار، تصادفات را با کاملترین اطلاعات لازم ثبت نماید، تاکید کرد:به زودی از نتایج نهایی این پروژه رونمایی خواهد شد. شایان ذکر است؛ سامانه GIS سیستم سازمان یافتهای متشکل از سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی است که جهت جمع آوری، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل و مدل سازی دادههای مکانی و توصیفی به کار میرود که موقعیت جغرافیایی دارند.