ظهر دیروز همایش مطالبات شهری با حضور شهردار و رئیس شورای شهر اهواز به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه شهید چمران برگزار شد.
اهواز کشش تکرار اشتباهات شورای شهر و شهردار را ندارد
محمدجعفر فلسفی عصر دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: هر جا در خدمات شهری سیاسی برخورد کردیم تبعات زیان باری مانند وضعیت کنونی اهواز را در پی داشته و این هشداری است که مقام معظم رهبری به شوراها داده است.
وی افزود: هنگامی که شوراها دچار اختلاف شوند چالش و درگیری به وجود میآید فرمایشات دقیق رهبری در خصوص شوراها این است که شوراها دچار تاخت و تاز سیاسی نشوند و آن را از کار اصلی خود باز ندارند. کار اصلی شوراها نیز ارائه خدمات شهری به شهروندان است.
رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: نکته پر اهمیت دیگر این است که ما به دنبال یک شهردار بودیم که با انتخاب وی ننگ انگیزههای جناحی بر ما سایه نیفکند و کار آمدی، تدین و الهی بودن خود را ثابت کرده و همچنین بومی نیز باشد.
وی با اشاره به قدم بزرگ شورای شهر که انتخاب شهردار با ضابطههای یاد شده بود، گفت: مقایسه شورای شهر اهواز و انتخاب شهردار با شورای شهر تهران و انتخاب شهردار آن شهر بسیار غلط است. آیا ما باید جا پای این اشخاص در شورای شهر تهران بگذاریم و یا انتخاب ما تحت عنوان شایسته سالاری باشد؟ آیا شهرداری جای کار سیاسی است؟
فلسفی عنوان کرد: آیا باید کسی شهردار شود که با مبنا و عقاید سیاسی ما همخوانی دارد یا شخصی شایسته، سالم و کارآمد باید انتخاب شود؟ متاسفانه تا هنگامی که افراد تاثیرگذار با این مبنای فکری روی کار باشند کار به جای نخواهد رفت.
وی ادامه داد: ما در صحنه آمدیم تا بر روی خطاهای گذشته پا نگذاریم و حاضر نیستیم تا با شهرمان اهواز یک معامله سیاسی داشته باشیم. برای شورای شهر نباید اهداف سیاسی داشته باشیم و نمیخواهیم در مسائل سیاسی صرف عمل کنیم زیرا اهواز کشش و ظرفیت این را ندارد که شورای شهر و شهردار بخواهند اشتباه کنند.
وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درخصوص عوارض آلایندگی، توسعه نامتعادل امکانات در شهر گفت: شهرداری اهواز هیچ گونه سهمی در خصوص عوارض آلایندگی ندارد و حتی شرکت نفت نیز هیچ گونه عوارضی را به شهرداری نمیدهد. اطراف شهر اهواز چهره خوب و مناسبی ندارد و تقسیم متعادل امکانات در سطح شهر امری است که به همت و در کنار آن هزینه نیاز دارد.
فلسفی درباره مواجه با فسادهای مالی شهرداری تصریح کرد: در شهرداری با دو نوع فساد مواجه هستیم یکی زمین خواری و دیگری رشوه است که به وضوح در درآمد زایی شهرداری تاثیر گذاشته است، شورای شهر اهواز به دنبال شفاف سازی و سالم ساختن سیستم است.
رئیس شورای اهواز در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص ورود خودروهای پلاک اروندی به تاکسیهای شهری و نا همخوانی داشتن این امر با عدالت تاکید کرد: مراسم امضای تفاهم نامه کمیته امداد با یکی از موسسات مالی بود که تعداد 200 دستگاه وانت خارجی به کمیته امداد داده شد و بنده در آن مراسم دعوت بودم و تنها از این تفاهم تشکر کردم و موضوع به گونهای نیست که شما میگویید و بنده هیچ اظهار نظری در این خصوص نداشتم.
متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد
منصور کتانباف در برنامه مطالبات شهری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: اهواز به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور باید دارای شاخصههای باشد که از این شاخصهها تنها وسعت و جمعیت را داراست و سایر شاخصههای دیگر را هنوز به دست نیاورده است.
وی با بیان اینکه هر کجا مدیری توانمند، دلسوز و متخصص داشتیم حرکت به سوی پیشرفت بود، افزود: باید کارهای صورت بگیرد تا اهواز به شاخصههای کلان شهری برسد، شبکه معابر باید از حداقل پیش نیازها برخوردار باشند و حمل و نقل شهری تعدیل شود. مهمترین اقدام این است که ما به جای ساکنین شهر شهروند باشیم زیرا شهروند حس مشارکت در ارائه خدمات به شهر خود را دارد.
شهردار اهواز بیان کرد: شهرداری اهواز 5 ماه است که حقوق کارکنان فضای سبز و حتی کارمندان و نیروی پیمانی را نداده است و اتوبوسهای حمل و نقلی شهری نیز بیمه نیستند و حتی توان پرداخت بیمه تعداد قلیل اتوبوسهای موجود را ندارد.
وی در پاسخ به اشاره یکی از دانشجویان در رابطه با مشکلات فاضلاب اهواز گفت: حلقه مفقوده در اداره شهری شهرهای ایران مدیریت واحد شهری است که اهواز نیز تابع این موضوع است. خدمات فاضلابی در گذشته نه چندان دور زیر نظر شهرداری بود اما بنا به تصویبی به سازمانهای منطقهای وزارت نیرو منتقل شد و سپس به شرکتهای آبفا تبدیل شدند.
کتانباف ادامه داد: متصدی جمعآوری و تمام امور مربوطه به بخش فاضلاب شرکت آبفا است و تنها باید هماهنگی نزدیکی با شهرداری داشته باشد. مشکلات فاضلاب شهر اهواز در تمام نقاط اعم از قدیمی و نو مشاهده میشود و رقمهای مورد نیاز برای بازسازی بالا اما دریافتی هزینهها کم است.
وی در پاسخ به موضوع مطرح شده در خصوص گرد و خاک شهر اهواز خاطرنشان کرد: بخشی که مربوط به حریم شهر است از جمله فضای سبز، پارکهای درون و برون شهری و کمربند سبز زیر نظر شهرداری است که باید به عهده بگیرد.
شهردار کلان شهر اهواز گفت: در اهواز قبل و بعد از انقلاب اسلامی 14 کیلومتر و در دوره 27 ماهه بنده 18 کیلومتر ساحل سازی ایجاد شد، شهرداری تنها مسئول هماهنگی کمربند سبز است اما به دلیل عدم همکاری دستگاههای مربوطه در همان دوره 1000 هکتار کمربند سبز توسط شهرداری ایجاد شد.
وی با بیان اینکه 800 هکتار از کمربند احداث شده پایدار است، افزود: کیفیت اولیه این کمربند حفظ نشده است زیرا درختان عمر معینی داشتند. قطعا برای بهبود این وضع باید سرانههای فضای سبز درون شهری را تبدیل به فضای سبز محلهای و فرا منطقهای کنیم و حتما باید توسعه فضای سبز و کمربند سیز داشته باشیم.
کتانباف در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در رابطه با متروی شهری اهواز اظهار داشت: در جلسه با مالک شرکت کیسون در تهران عدم وجود نقدینگی در بخش شهرداری و دولتی مطرح شد که دلیل تعطیلی بیش از یکسال کار مترو است. بنده به مالک این شرکت گفتم که با متروی اهواز بد نام شدید و با راه اندازی مترو اعتبار از دست رفته خود را به دست خواهید آورد.
وی در همین خصوص ادامه داد: دلیل عدم موفقیت در متروی مشهد نیز ناکار آمدی این شرکت در اهواز است و به گونهای رفتار کردیم که دیگر در ایران کار مترو به این شرکت داده نشود. سهم دولت در خصوص مترو 50 میلیارد است که ادعای ما بر این است که شهرداری بیشتر از دولت برای مترو کار کرده است.
شهردار اهواز بیان کرد: مترو تنها با پول حرکت میکند و نه با قول و وعده و وعید. مترو 600 میلیارد تومان نیاز دارد تا کار آن پیش برود، در بهترین شرایط و حالت سهم دولت بیش از 50 میلیارد تومان است و مابقی هزینه را شهرداری تهیه میکند.
کتانباف تصریح کرد: شهرداری زمین، پروانه و سایر اقدامات دیگر را برای راه اندازی متروی شهری اهواز ارائه کرد اما برای اینکه تنها بخش اول مترو راه اندازی شود تهیه کردن 600 میلیارد تومان است که 50 میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه تهیه شد.
وی تاکید کرد: 40 میلیارد دیگر را میتوانیم از طریق دولت تهیه کنیم. مهمترین کار این است که پیمانکار را پای کار بیاوریم که در حال انجام است اما مسئله این است که آمدن پیمانکار بدون پول موضوع را حل نمیکند.
شهردار اهواز در خصوص مشکلات پارک بانوان گفت: این حق50 درصد جمعیت شهر اهواز است. من شما را به پارک بانوان دوره پیش بنده دعوت میکنم در بازدید هفته گذشته مشاهده کردم که نه تنها اینکه آجری بر آن اضافه نشده بلکه تخریب نیز شده است چرا پارکی که برای آن هزینه شد و تقریبا آماده بهره برداری بود جولانگاه حیوانات رها شده شهری است؟ امید است که در کوتاهترین فرصت پارک بانوان احیا شود.