رییس کنگره روانشناسی ترافیک با اشاره به رایزنی برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک گفت:این رشته درباره ارتقا فرهنگ ایمنی ترافیک، روشهای ثبت و آنالیزحوادث رانندگی رویکردهای جدیدی را ارائه میکند.
بهگزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر حسین پورشهریار رییس کنگره ملی روانشناسی ترافیک در حاشیه این کنگره گفت: موضوع روانشناسی ترافیک در کشور ما موضوع تازه ایست، اما این مسئله از سالها پیش در کشورهای اروپایی مطرح بوده است بدین شکل که هنگامی که فردی قصد گرفتن مجوز رانندگی یا همان گواهینامه را دارد میبایست از لحاظ روانشناسی هم بررسی میشد، اما در کشور ما این موضوع با تاخیر زیادی شروع شد و یکی از علتهای اصلی آن این است که یک موضوع چند جانبه است.
وی افزود: موضوعات بین رشتهای نیاز به هماهنگی هایی میان متخصصین رشتههای مختلف دارد. روانشناسی ترافیک نه تنها بین رشتهای است بلکه میتوان گفت: بین سازمان بوده و مستلزم این است که با سازمانهای آکادمیک مثل دانشگاهها و هم با سازمانهای اجرایی مانند وزارت راه و پلیس ناجا هماهنگیهای لازم انجام شود و همهی مجموعهها در کار آموزش، پژوهش و اجرا همکاریهای لازم را داشته باشند.
رییس کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: در سال گذشته سمپوزیومی با عنوان روانشناسی ترافیک و حمل و نقل برگزار شد که در آن از مسئولین و متولیان امر دعوت کردیم طبق تفاهم نامهای که دانشگاه شهید بهشتی با وزارت راه داشت اقداماتی را در حوزهی آموزش و پژوهش روانشناسی ترافیک انجام دهیم.
پورشهریار ادامه داد: متولی آموزش، دانشگاه است به همین دلیل گام هایی برای اقدامات لازم برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد انجام دادیم و در حوزهی پژوهش نیز کارهای زیادی صورت گرفته که یکی از آنها برگزاری کنگرهی ملی روانشناسی ترافیک است.
رییس کنگره رونشناسی ترافیکی ادامه داد: وقتی یک راننده مورد ارزیابی قرار میگیرد باید علاوه بر وضعیت جسمانی؛ شرایط روانی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ به ویژه اگر فرد راننده تاکسی یا اتوبوس باشد این موضوع اهمیت ویژهای پیدا میکند، زیرا شغل و حرفهی آنها رانندگی است. باید شاخصههای روانشناختی، پتانسیل ابتلا به اختلالات روانی، رفتارهای تکانشی، رانندگی و رفتارهای تهاجمی آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: روانشناسی ترافیک علاوه بر نحوهی صدور گواهینامه؛ دربارهی ارتقا فرهنگ ایمنی ترافیک، اعتیاد و رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب، آموزش متخصصین پلیس، روشهای ثبت و آنالیز حوادث رانندگی، علت عدم تمایل موتورسواران به بیمه شخص ثالث بحث کرده و رویکردهای جدیدی را ارائه میکند.
پورشهریار در آخر افزود: امیدواریم نتایج این کنگره با توجه به حضور متولیان امر و متخصصین دانشگاهی، کارآمدی لازم را داشته باشد.