دبیر سابق هیات نظارت و ارزیابی علوم، تحقیقات و فناوری استان اصفهان گفت: استان اصفهان حدود ۳۰۰ هزار دانشجو دارد که بیش از ۸۵ درصد آنها شهریه پرداز هستند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی علوم، تحقیقات و فناوری به هدایت و اجرای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و ارائه گزارش از وضعیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی و اداری و پشتیبانی مؤسسههای آموزش عالی در استان می پردازد.
روابط عمومی دانشگاه اصفهان به نقل از اسکندر قلی پور دبیر سابق هیات نظارت و ارزیابی علوم، تحقیقات و فناوری استان اصفهان اعلام کرد: در بحث تضمین کیفیت و خروجی دانشگاههای اصفهان، دانش آموختگان باسواد بسیار مورد توجه هیات نظارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) استان قرار دارد.
وی که در جلسه معارفه دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان اصفهان سخن میگفت، افزود: ما با یک نگرش سیستمی، بحث تضمین کیفیت در هیات نظارت عتف استان اصفهان را جلو بردیم و پیرو آن به دلیل انجام بازدیدهای بیشتر از دانشگاه ها، بحث افزایش کمیت و ناظران را نیز در دستور کار خود قرار دادیم.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر بازنگری آیین نامه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی، گفت: لازم است توجه بیشتری به پایش و رصد دانشگاه و تقویت ساختار و نیروی انسانی هیات نظارت شود.
هوشنگ طالبی با بیان اینکه رسالت دانشگاه اصفهان مبتنی بر نظارت کیفی موسسههای علمی است، افزود: اتخاذ تمهیدات لازم برای تبدیل نشدن این موسسهها به بنگاههای اقتصادی ضروری است.
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: همکاری در ارزیابی عملکرد، استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی و کارمندان، تمرکز زدایی و تفویض اختیار، گزارش دهی نظام مند، اتکای بیشتر به برنامه محوری و توجه به فرهنگ سازی موسسهها و ملاحظه گزارشهای نظارتی در نظام تصمیم گیری، بخشی از دستور کار دفتر نظارت است.
طالبی خواهان شناسایی نقاط قوت، ضعف و چالشهای موسسههای آموزش عالی استان و نهادینه سازی فرهنگ نظارت و ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری و پشتیبانی این موسسهها شد.
دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان اصفهان نیز گفت: برای نظارت اثر بخش باید برداشت مجریان نظارتی به هم نزدیکتر باشد.
حمید رضا شاوران با بیان اینکه تغییر قوانین و مقررات و دستورالعملها و توزیع دانشجویان بسیار متنوع است، افزود: این امر تلاطم زیادی در سیستم آموزش عالی ایجاد کرده است.
وی همچنین با اشاره به فرآیند نظارتی تنش زا و تفسیر جنگ سرد بین مجریان نظارت و موسسههای آموزش عالی، این موارد را از سختیها و مشکلات هیات نظارت قلمداد کرد.
در این جلسه حکم دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان اصفهان که از سوی دکتر سعدان زکائی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی صادر شده است، قرائت و شاوران به عنوان دبیر این هیات معرفی و از زحمات قلی پور قدردانی شد.
اصفهان به عنوان دومین استان دانشگاهی کشور پس از تهران، دارای حدود ۱۸۰ دانشگاه، دانشکده و موسسه آموزش عالی با حدود ۳۰۰ هزار دانشجوست.
مراکز آموزش عالی در استان اصفهان شامل ۹ دانشگاه و مرکز آموزش عالی، ۱۲ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای، پنج پردیس و مرکز آموزشی وابسته به دانشگاه فرهنگیان، ۴۴ مرکز و واحد پیام نور، ۴۴ واحد علمی کاربردی، ۳۱ دانشگاه و مرکز غیر انتفاعی، ۲۵ واحد و مرکز آزاد، هفت موسسه آموزش عالی آزاد و ۲ دانشگاه پزشکی است.
بیشترین تعداد دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی در شهرستان اصفهان با ۷۲ واحد (۳۸ درصد از مجموع موسسه ها) است. پس از اصفهان، بیشترین تعداد واحدهای آموزش عالی در شهرستان کاشان مستقر است.