رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بهرام پارسایی با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت میکنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانهها گرفته شده است.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی خوب است، اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار است حمایت صورت گیرد، افزود: قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمیخواهد در آن به وجود آید و نمیخواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پروندهای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.
وی با تاکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جادهای که سالانه بالغ بر ١٧ هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای میگذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد، اما خطای انسانی سبب تصادف میشود، اما خودرو ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد میشود.
سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد میشود نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود.
وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفههایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد، اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.
گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.
تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب میشود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر میشود.
خودروسازان هر ساعتی که دلشان میخواهد ثبت نام میکنند این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان میخواهد ثبت نام کرده و هر زمان که میخواهند خودرو را با تاخیر تحویل میدهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایتها به دلیل اینکه این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود وی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگیها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند، اما اگر تشویق نمیکند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.
تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه وی با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساختها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود: این سرمایه گذاری میتواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک میکنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم میتوانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم.
نمایندگان خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده اند، افزود: نمایندهها از این وضعیت بی نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدوارم که با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.
خواب دیدین خیره . الان بعد از کسب مالیات ، کسب درامد از تعرفه واردات اصلی ترین درامد دولت جهت تراز مالی محسوب می شود. پول نفت هم چه میدونم شاید خرج "هوو" میشه بهر حال چیزیش که به "ایران " نمی رسه . بنابر این منتظر کاهش نباشید . من الله توفیق .
ازنمایندگان خواهشمندیم به شرکت هایی که به مردم خودرو فروخته اند اما بعداز یک سال هم به انها تحویا نمی دهند هرچه زودتر رسیدگی کنند .ما برای گرفتن حق مان به کجا مراجعه کنیم .
ما مردم کلاه سرمون میره، همش، اگه برای مساله سامسونگ جدیت بود، حل شد، این تعرفه خودرو حق ما مردم مظلوم نیست، ما با امارات تورکیه، سنگاپور چه فرقی داریم، خودرو ساز داخلی هم بره به سمت خوب شدن وکیفیت، چقدر حق ما مردم ضایع میشه به چه قیمتی به والله دارید ظلم میکنید
نماينده ها بايد يه فكرى هم به حال ممنوعيت ورود خودروهاى بالاى ٢٥٠٠ سي سي بكنند
لندكروزى كه قيمت مدل ٢٠١٨ آن فقط ٣٨٠٠٠ دلار است ، در ايران مدل ٢٠١٣ كاركرده را ميگويند بين ٦٠٠ تا ٨٩٠ ميليون تومن!
فقط عربهاي حاشيه خليج فارس بايد لندكروز سوار بشوند؟!
لندكروزى كه قيمت مدل ٢٠١٨ آن فقط ٣٨٠٠٠ دلار است ، در ايران مدل ٢٠١٣ كاركرده را ميگويند بين ٦٠٠ تا ٨٩٠ ميليون تومن!
فقط عربهاي حاشيه خليج فارس بايد لندكروز سوار بشوند؟!