
دانشجوی لرستانی برای رسیدن به موفقیت حاشیهها را حذف کرد/ هم تحصیل، هم تدریس و هم طبابت
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جبار سوری از دانشجویان فعال دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دبیر شورای صنفی دانشگاه است. وی با تربیت معلم کار تحصیل در دانشگاه را شروع کرده و در کنار تدریس در مدرسه مهندسی عمران خوانده است. پس از دریافت مدرک از ادامه تحصیل سر باز نزده و در حال حاضر در رشته پزشکی و روابط بین الملل به طور همزمان مشغول به تحصیل است که در مورد اهداف و موفقیت هایش با او به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:
دانشجو: جبار سوری چه مراحلی را سپری کرده تا در جای کنونی قرار گیرد؟
سوری: متولد یکم شهریور سال ۱۳۶۵ هستم؛ چون در مدرسه نمونه درس میخواندم تنها رشتهای که در مدرسه مان وجود داشت، رشته ریاضی فیزیک بود. به دلیل اینکه بتوانم در کنار درس، منبع مالی داشته باشم، با همه دوستانم تصمیم گرفتیم در تربیت معلم ادامه تحصیل دهیم. در آنجا هم مشغول تدریس شدم و هم مشغول تحصیل، بعد از مدتی تصمیم گرفتم درسم را ادامه بدهم و در مهندسی عمران دانشگاه مازندران پذیرفته شدم؛ در آنجا نیز علاوه بر درس خواندن در مدرسه شهید محمود علامه به عنوان معلم کار میکردم. در حال حاضر حدود ۱۵ سال سابقه معلمی و ۶ ساله مهندسی عمران دارم.
دانشجو: چه شد که تصمیم گرفتید ادامه تحصیل بدهید؟
سوری: از همان دوران ابتدایی در کارهای فرهنگی و اجرایی مدرسه فعال بودم، ولی دبیرستان کارم جدیتر شد و عضو شورا و کانونهای دانشآموزی بودم، دارای پتانسیل بالا، ولی متأسفانه هیجانات زیادی هم همراهش دارم که گاهی برایم دردسر ایجاد کرده که هنگام مُصِر بودن برای احقاق حق دانشآموزان و دانشجویان موجب تنبیهات مسئولین قرار گرفتم.
دانشجو: در حال حاضر در کنار درس به چه کاری مشغول هستید؟
سوری: علاوه بر تدریس در مدرسه، مسئول بهداری گردان بیت المقدس رومشکان هستم. همچنین در سمت دبیر کل شورای صنفی دانشگاه، عضو کانون رسانه نهاد رهبری دانشگاه، عضو مجمع فعالین دانشگاه، عضو کمیته انضباطی و هیئت منصفه دانشگاه نیز فعالیت می کنم.
دانشجو: چه مشکلاتی سر راه خود داشتید؟
سوری: سختیهای زیادی داشتم اگر بخواهم این مسیر را برگردم، دیگر حاضر نیستم این سختیها را تحمل کنم. مشکلات مالی، درس و تدریس در کنار هم و تشکیل زندگی در کنار هم مشکلات زیادی ایجاد میکرد؛ اما با کمک خدا از سد همه این مشکلات گذشتیم.

دانشجو: چه دلیلی باعث شد این همه سختی در زندگی را تحمل کنید؟
سوری: سال دوم دبیرستان بودم که دبیر ادبیاتم به من گفت که تو میتوانی در جایگاه نماینده مجلس حاضر شوی. این جمله اعتماد به نفس زیادی به من داد. احساس کردم توان این را دارم که در جایگاه بهتر قرار بگیرم و این مسئله به من انرژی داد تا بتوانم مسیرهای سخت و دشوار را طی کنم. سختیها غیرقابل توصیف است؛ تدریس در کنار تحصیل و کارهای فرهنگی کنار آن، سختی کار را چند برابر میکرد، اما ایمان قلبی و توکل به خدا سبب میشد، احساس کنم پشتوانه قوی دارم و راهم را محکم ادامه میدهم.
دانشجو: با وجود آنکه در منطقه محروم هستید فکر میکنید شرایط سختتر میشود؟
سوری: سال ۸۲-۸۳ باید کنکور میدادم با پول توجیبی هایم توانستم در یک آزمون کمکی برای دانشگاه شرکت کنم؛ اما احساس کردم توان پرداخت هزینه آزمونهای دیگر را ندارم. تصمیم گرفتم با تکرار و تکرار کمبود کلاسهای آموزشی را برای خودم جبران کنم، اما مهمترین نکتهای که باید به آن اشاره کنیم و سعی کردم در زندگی به کار ببندم، این بود که مسیر زندگیم را از حاشیهها دور کنم. ساعات مطالعهام به دوازده ساعت در روز رسید؛ گاهی اوقات بعضی از مفاهیم کتاب درسی را بارها میخواندم تا ملکه ذهنم شود در این راه حفظ ارتباط با خدا نیز بیشترین کمکم بود. هر وقت کم میآوردم، این خدا بود که کمکم میکرد.
دانشجو: چه طور میتوان مسیر زندگی را بی حاشیه کرد؟
سوری: من خودم در حال حاضر مشاور کنکور هستم. بارها در این جلسات به بچهها میگویم که از حاشیه دوری کنید، زیرا در حال حاضر تمام زندگی بچهها را حاشیهها گرفته است، کسی از لذت بردن بدش نمیآید مسافرت، تفریح و اتلاف وقت در فضای مجازی شاید برای خیلیها جذاب و لذت بخش باشد. اما گاهی انتخاب لذت و تفریح میتواند راه زندگی افراد را تغییر دهد برای آنکه به هدف اصلی برسیم، باید از خیلی چیزها بگذریم و طبیعتا نوع لذت تغییر میکند. وقتی مدرک تحصیلی و طی مدارج عالی، میتواند کسی را خوشحال کند چرا باید وقت و توانش را در لذتهای زودگذر طی کند.
دانشجو: تعیین هدف چه قدر میتواند در زندگی موثر باشد؟
سوری: هدف تمام زندگی را تغییر میدهد؛ وقتی برای هدفی میجنگید در واقع در حال طی مسیری هستید که با همه سختیها شما را به سرمنزل مقصود میرساند، تلاش میتواند مهمترین عامل رسیدن به هدف تعریف شود.
دانشجو: روابط شما با سایر تشکلها و کانونهای دانشجویی چگونه است و برای پیشرفت و تعالی فعالیتهای این حوزهها، چه پیشنهادی دارید؟
سوری: تا به حال توانستیم بدون تنش و اصطحکاک با دیگر تشکلهای دانشجویی، رابطه خوبی داشته باشم، اعضای بسیج و انجمن اسلامی دانشگاه هم با تمام توان مشغول فعالیت هستند؛ اما لازم است ۲ نکته هم برای خودم و هم دانشجویان ذکر کنم: یکی اینکه بایستی مواظب اختلاف نظراتمان باشیم و برای پیشرفت دانشگاهمان از آن استفاده مثبت کنیم، دوم اینکه در برخورد با مسئولین به چشم دشمن نگاه نکنیم؛ بلکه بهعنوان یک دوست ارتباط برقرار کنیم.
دانشجو: مهمترین مسئله دانشگاه خود را چه میدانید؟
سوری: به نظر من، مهمترین مسئله دانشگاه عدم توزیع بودجههای اختصاص یافته به بخشهای مختلف دانشگاه است، ولی بیشتر از آن چیزی که مرا میرنجاند اساسنامه بسیار ضعیف شورای صنفی هست، که کل آن یک برگه پشت و رو نیست که آنهم فقط تعریف واژههای دانشگاهی است که نه بودجه خاصی دارد و نه میزان فعالیت بیشتری، متأسفانه ۲ سال از طریق وزارت پیگیری میکنیم که شاید اساسنامه تغییر کند هنوز به نتیجهای نرسیدهایم.
دانشجو: به نظر شما صدمات این گونه فعالیتها چیست؟
سوری: با توجه به اینکه در مسیر این فعالیتها، دانشجو در سطح دانشگاه مطرح و شناخته میشود، نقاط ضعف احتمالی بسیار مشهود خواهد شد، لذا باید مراقب باشیم که دچار سوءتفاهم رفتاری از جانب دیگران نشویم.
دانشجو: از مسئولان چه انتظاری دارید؟
سوری: از مسئولان تقاضادارم خودشان را به جای دانشجو قرار دهند و دوران دانشجویی خودشان را به خاطر بیاورند، چقدر برای امور رفاهی، تغذیه، تربیتبدنی، فرهنگی، سرویس ایاب و ذهاب و مشکلات آموزشی اعتراض میکردند و نکتهای که اینجا مطرح است، این است که دلسوزانه اساتید و مسئولانی که با دانشجویان و مشکلاتشان تعامل دارند، باید از سوی ردههای بالا مورد تشویق قرار بگیرند.