رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات هنوز پروژه تحقیقاتی برای مرکز تحقیقات آلومینیوم دانشگاه صنعتی اراک تعریف نشده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اراک، محمد گهری، رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به فعالیتهای گسترده اداره ارتباط با صنعت و مرکز تحقیقات و پژوهشهای صنایع گفت: دانشگاه در حال حاضر یک مرکز تحقیقات مشترک با شرکت ماشین سازی اراک دارد که تاکنون این مرکز سه پروژه را دنبال میکند.
گهری با اشاره به اینکه پروژههای تعریف شده در قالب بررسی نیاز و رفع مشکلات این صنعت بزرگ استان مرکزی است، افزود: در کنار این مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه مشترکی نیز فعال شده است که بواسطه وسعت کار و امکانات میتواند برای کل استان مرکزی و انجام پروژههای تحقیقاتی موثر و کاربردی باشد.
رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: در کنار مرکز تحقیقات ماشین سازی، مرکز تحقیقات آلومینیوم نیز در دانشگاه فعالیت دارد که به دلیل وجود برخی مشکلات هنوز پروژه تحقیقاتی برای این مرکز تعریف نشده است. همچنین انجمن تحقیق و توسعه صنایع نیز ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه دارد و نقش موثری در رفع چالشهای صنایع دارد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی و مراکز تحقیقاتی این مجموعه ارتباط موثری دارند و برای رفع نیاز صنعتی، پروژههای تحقیقاتی و پژوهشی تعریف میشود، گفت: دانشگاه در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی حضور مستمر دارد و از طریق اتاق نیز پروژههایی معرفی میشود.
گهری بیان کرد: در حال حاضر نیز با هلدینگ پارس ریل پیشرو استان مرکزی متشکل از ۲۰ شرکت همکاری مستمر ۲ ساله داریم که طراحی بوژی ۲۰۰ کیلومتر برساعت در قالب این همکاری در حال انجام است و این طرح برای اولین بار در کشور انجام میشود تا پس از طراحی با همکاری ماشین سازی به اجرا و ساخت برسد.
رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک مشکل اصلی صنایع را مشکل نقدینگی عنوان کرد و گفت: رفع این چالش میتواند زمینه ساز تعریف پروژههای بزرگ تحقیقاتی شود، اما با توجه به اینکه اکثر پروژه در قالب فاینانس دنبال میشود دست صنایع استان از پروژههای بزرگ خالی است، اما اگر این فاینانس کمتر باشد یا سهم شرکت خارجی در پروژهها کمتر شود میتوان پروژههای بزرگ را به صنابع بزرگ استان سپرد.
وی با تاکید بر اینکه تغییر این رویکرد منوط به متقاعدسازی و تغییر رویه مسئولان ارشد کشور است، گفت: البته میتوان از طریق نمایندگان استان وارد شد، چنانکه پیگیریهای استانی و استقرار خوشه ریلی در استان مرکزی باعث شد ساخت و طراحی بوژی ۲۰۰ کیلومتر برساعت با دستور ریاست جمهوری در اراک دنبال شود و قطعا با عزم ملی میتوان رویکردهای دیگر نیز تغییر یابد تا بتوان توسعه اشتغال را رقم زد.