به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پنجمین جایزه هنری غدیر با تجلیل از پنج هنرمند شب گذشته (چهارشنبه ۷ شهریور) در موزه امام علی(ع) برگزار شد.
* «خاری در گلو» چگونه تبدیل به سریال امام علی(ع) شد
در ابتدای مراسم محمد بیکزاده تهیهکننده سریال امام علی(ع) با تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: اگر بخواهم از آنچه در سریال امام علی(ع) گذشت، حرف بزنم، مثنوی هفتاد من میشود. سال ۶۸ متنی را به من دادند با عنوان «خاری در گلو» وقتی متن را مطالعه کردم، دیدم خیلی نزدیک به تاریخ طبری است.
وی افزود: گفتم اگر قرار است برای حضرت علی(ع) سریال ساخته شود، باید تحقیق و پژوهش شود. با درخواست من موافقت شد. مطالعات مختلفی انجام دادیم. مطالب اهل تشیع و اهل سنت را خواندیم. مشترکات را جمعآوری کردیم و اختلافات را دور ریختیم تا رسیدیم به یک متن کامل. طی ۱۹ ماه فیلمبرداری تمام شد اما به دلیل اختلافات درون سازمانی سریال در سال ۷۵ پخش شد.
بیکزاده اظهار داشت: طی مطالعات برای انتخاب زبان به تاریخ ابوالفضل بیهقی رسیدیم و آن شد مبنای زبان سریال. آثاری که به زبان توجه نمیکنند، ماندگار نمیشوند. تهیهکنندهای که هیچ تخصصی ندارد و از یک شغل دیگر وارد این حرفه شده است باعث این اتفاقها برای سینما و تلویزیون امروز ما میشود و مخاطب به سمت سریالهای ترکی میرود.
* رمان «قدیس» عصاره نهجالبلاغه است، آن را بخوانید!
در ادامه مراسم ابراهیم حسن بیگی نویسنده و کارشناس ادبیات فارسی با تبریک عید غدیر گفت: من دوست ندارم راجع به رمان حرف بزنم زیرا اعتقاد دارم رمان خودش باید حرفش را به مخاطب بزند. اما امروز میخواهم درباره کتاب «قدیس» صحبت کنم. زمانی که رمان حضرت محمد (ص) را نوشتم دغدغهای در وجود من شکل گرفت که درباره حضرت علی(ع) نیز کتاب بنویسم. اما چون این احساس نیاز درونی نشده بود زمان برد تا بعد از وقایع سال ۸۸ که احساس کردیم شیوه حکومتداری علی، سخنان علی، عدالت جویی علی، حق طلبی علی در جامعه مورد تشکیک واقع شده است. به خصوص هرچه از سال ۵۷ فاصله میگرفتیم رنگ و بوی نهجالبلاغه علی(ع) در جامعه ما کمتر میشد. نهجالبلاغهای که ما نسل انقلاب سال ۵۷ به عنوان منشور انقلاب از آن یاد میکردیم.
وی افزود: برای نوشتن کتاب درباره حضرت علی (ع) سه سال مطالعه کردم تا زاویه دید داستانی خود را به حضرت علی(ع) پیدا کنم. به همین خاطر حضرت علی نقش اصلی داستان نیست، نقش اول یک کشیش مسیحی است. چیزی که در آن دوران برای من خیلی مهم بود این بود که بتوانم علی را از زبان و از نگاه نهجالبلاغه معرفی کنم. میتوانم این ادعا را کنم که رمان «قدیس» عصاره نهجالبلاغه است. من برای نوشتن این کتاب این توفیق را داشتم که چندین بار نهجالبلاغه را مطالعه کنم. شاید یک پنجم این رمان ۳۰۰ صفحهای متون انتخاب شده از سخنان حضرت علی(ع) است که مستقیم با خواننده کتاب صحبت میکند.
ابراهیم حسن بیگی در ادامه گفت: پارسال کتابی از من منتشر شد با عنوان «ناقوسها به صدا در میآیند» این همان رمان قدیس است که به صورت خلاصهتر برای نسل نوجوان و جوان نوشتهام. به نظرم آنجوری که باید رمان قدیس دیده نشد. این کتاب جای دیده شدن بیشتری دارد. شاید این مراسمها کمک کند تا این آثار بیشتر دیده شوند. من تا به حال به کسی توصیه نکردهام کتابی از من بخواند ولی از همینجا جسارت میکنم و میگویم اگر رمان قدیس را نخواندهاید، حتما بخوانید!
* اسلام به برکت واقعه غدیر پویا و ماندگار است
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: از افتخاراتی که نصیب سازمان فرهنگی هنری و امسال نصیب ما شده است، برگزاری جایزه هنری غدیر است. پنجمین جایزه هنری غدیر با این اعتقاد که هنر ابزار مهمی در انتقال ارزشهای مهم تاریخی است، برگزار میشود. اگر غدیر را نداشتیم و آن آیات نازل نمیشد و آن واقعه تاریخی رخ نمیداد، امروز اسلام را هم نداشتیم. اگر اسلام پویا و ماندگار شد به برکت غدیری بود که خداوند در آن آیات زیبا به پیامبر نازل کرد.
وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با این نگاه که انشاالله بتواند همانطوری که در آموزههای دینی، به بزرگداشت غدیر به عنوان نقطه عطف تاریخ تحول و ماندگاری اسلام تاکید شده است، از اصحاب هنر، فرهیختگان و استادانی که آثاری را با موضوع امام علی(ع) خلق کردند، در این مراسم تجلیل کنیم. انشالله با حمایت و پشتیبانی شما عزیزان این جشنواره را در سالهای آینده ادامه دهیم.
* اهمیت غدیر ناشی از امیرالمونین است
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان آخرین سخنران گفت: اهمیت امیرالمومنین ناشی از غدیر نیست بلکه اهمیت غدیر ناشی از امیرالمومنین است. ولی اینکه چرا ایرانیان علاقه ویژهای به امام علی (ع) دارند، نکات مختلفی دارد. هویت ایرانی با محبت علی(ع) شکل گرفته است. منظور از ایرانی، ایران جغرافیایی نیست بلکه ایران فرهنگی است.
وی افزود: ما مشکل کلام داریم و گاهی دچار کلام زدگی میشویم. کلامی موثر میشود که همراه با عمل باشد. وقتی حضرت علی(ع) از عدالت میگوید، خودش را خرج عدالت میکند.
مسجد جامعی بیان کرد: یک وجهی را درباره امام علی(ع) بررسی کردهام که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اینکه چگونه از روزی که یک فرزندی به دنیا میآید تا روزی که جان به جان آفرین تسلیم میکند، همیشه دغدغه علی(ع) را دارد، همیشه با یاد و نام علی است. این را من در جست و جویی که در «لالاییها» کردم، دیدم در بسیاری از لالاییهای ثبت شده نام علی و داستان علی وجود دارد. که فضای فرهنگی ایران اینجور است. ما حداقل ۳۰۰ نقطه را در کشور داریم که نام علی روی آنها گذاشته شده است. یکی از آنها همین چشمه علی است. این یک توضیح تمدنی است. نام علی(ع) را میگذارند که برکت داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در تهران رسمی وجود دارد که روزهای پایان سال در چشمه علی قالیشویی دارند. علت این قضیه این است که این آب چون نام علی(ع) را دارد شستن قالی در آنجا برکت را به خانهها میآورد. وگرنه این همه چشمه است چرا همه قالیها را میبردند چشمه علی بشویند؟
مسجدجامعی در پایان گفت: بخش مهم انسجام بخش هویت ایرانی نام و سیره و رفتار و گفتار امام علی(ع) است که مایه افتخار همه ماست. این شب مبارک را به همه شما تبریک عرض میکنم.
در پایان این مراسم از پنج هنرمند و چهره برجسته که درباره مقام امام علی (ع) فعالیت داشتهاند، تقدیر به عمل آمد. نصرالله افجهای برای خلق آثار خوشنویسی با موضوع امام علی(ع)، حجتالاسلام سیدجمالالدین دینپرور رییس بنیاد نهجالبلاغه برای مجموعه آثار پژوهشی در حوزه غدیر و سیره امیرالمومنین علی(ع)، اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر برای ایفای نقش مروان در سریال امام علی(ع)، ابراهیم حسنبیگی برای نگارش رمان تاریخی درباره حدود پنج سال حکومت و خلافت حضرت علی(ع) و حسامالدین سراج خواننده موسیقی سنتی ایرانی برای قطعه حضرت خورشید (با آهنگسازی فواد حجازی و شعر عبدالجبار کاکایی) در مدح امام علی(ع) تقدیر شدند.
اجرای منقبت خوانی با ضرب زورخانه توسط عباس شیرخدا و شعرخوانی با موضوع فضائل امیرالمؤمنین (ع) توسط عبدالجبار کاکایی و فاطمه نانیزاد از دیگر برنامههای این مراسم بود.