به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا حاجی بابایی اظهار کرد: اشتباه استراتژیک ساختار آموزشوپرورش رافلج کرد، ۱۰۰ هزار نیروی آشپز وخدمتگزار که معلم شدند الان جای ۲۰۰ هزار نفر کار میکنند. آقای عسگری آزاد معاون سازمان مدیریت وبرنامهریزی به علت نگاه بسیار محدود وغیرکارشناسی و شرکتی که به آموزشوپرورش داشتند و از حامیان جدی معلمان روزمزد و شرکتی بودند به همراه آقای فانی وزیر وقت آموزشوپرورش بدون توجه بر نیازهای واقعی بدنه آموزش وپرورش و کارشناسی دقیق، گفتمان غالب خود را مازاد نیرو وخصوصیسازی در آموزش و پرورش قرار داد و با این سیاست اشتباه پایههای ظلم و بیتوجهی دولت به معلمان و فرهنگیان را بنا نهادند.
وی افزود: آقای فانی در جلسهای در حضور دکتر نوبخت تاکید کردند که آموزش وپرورش بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی مازاد دارد، در جای دیگری گفت" آموزش وپرورش را با ۷۵۰ هزار نفر میتوان اداره و مدیریت کرد. حتی این دیدگاه تا جایی پیش رفت که او پیشنهاد انتقال نیروهای آموزش وپرورش به سایر دستگاههای دولتی را مطرح کرد و دیگر از ۱۵۰ هزار معلم مازاد سخن گفت.
بسته حمایتی مولود نامبارک خصوصیسازی در آموزش و پرورش
حاجی بابایی گفت: آقای فانی به جای تاکید بر برنامهریزی راهبردی برای ارتقای جایگاه آموزش وپرورش و آیندهنگری بر جنجالهای متعدد رسانهای تکیه کردند گاهی از ۱۰۰ هزار نفرمعلم بیسواد و آشپز معلم در آموزش وپرورش سخن گفتند و زمانی از ورود بیضابطه ۱۱۶ هزار نفر خدمتگزار و آشپز به آموزش وپرورش. در سایه این هیاهوی رسانهای به خصوصی سازی و مولود نامبارکی بانام بسته حمایتی وارد آموزش وپرورش شد، مدارس دولتی به اجاره خواص درآمدند در سایه این نگاه غیرکارشناسی بیش از ۱۰۰ مدرسه دولتی فقط در شهر تهران اجاره داده شد.
وی افزود: سقوط جایگاه فرهنگیان، تعطیلی مجتمعهای روستایی شمیم ولایت که با پشتوانه نظری بسیار متعالی تدوین واجرا شده بود، کاهش شدید عوامل اجرایی مدارس، کاهش و تا مرز نزدیک به صفر رسیدن تعداد مربیان و معاونین آموزشی، اجرایی، پرورشی، بهداشت و مشاوران از خروجیهای این نگاه مهلک و غیرکارشناسی به سیستم تعلیم وتربیت بود.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: به دنبال آن تعطیلی تعداد قابل توجهی از مدارس روستایی به ویژه در دوره متوسطه اول وتراکم کشنده کلاسها ضربات دیگری است که کودکان و نوجونان این کشور از این نگاه غیرکارشناسی خوردند.
آموزش وپرورش اولویتهایش را نمیشناسد
حاجی بابایی تاکید کرد: امروز میبینیم که با توجه به بحران نیروی انسانی و با فشار نمایندگان مجلس در سال ۹۶ بیش از ۲۸ هزار نفر نیروی شرکتی که درسال ۹۷ تعداد آنها با کرام الکاتبین است وارد آموزش وپرورش شدهاند و تفکرمعلم شرکتی شکلگرفته و نضج یافته و کمبود ۱۹۴ هزار معلم امروز آموزش وپرورش را با بحران مواجه ساخته است.
وی افزود: اگر ۱۰۰ هزار آشپز ادعایی فانی وعسگری آزاد و ۱۱۶ هزار معلم بدون شرایط نبودند که کمبودرا جبران کنند الان آموزشوپرورش چند نفر کمبود معلم داشت؟
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۰۰ هزار معلم کمبود داریم، در سال ۹۱ که برنامه ۶.۳.۳ اجرا شد، تاکنون در هر سال ۳۰ هزار نفر بازنشسته شدهاند باید اینها با برنامههای آینده نگرانه پیشبینی میشدند وبرای آن برنامهای عملیاتی مدون میشد.
وی افزود: با خصوصیسازی نطفه بدی در آموزش وپرورش منعقد شده است، پدیدهای که بارها رهبر معظم انقلاب با آن مخالفت کردند و حتی زیر بار واگذاری مدارس به شهرداریها نرفتند چرا که آموزش وپرورش حاکمیتی است وحقوق شهروندی هرکودک ایجاب میکند به راحتی در فضایی برابر به آموزش وپرورش کیفی دسترسی داشته باشد.
وزیر اسبق آموزش وپرورش تاکید کرد: فضای آموزش وپرورش را امروز پریشان کردهاند، در قالب برنامههای کاهش هزینههای آموزش وپرورش، تعداد معلمان مجرب ومتعهد کاهش یافته است، سهم بودجه آموزش وپرورش از ۱۵.۵ درصد کل بودجه عملیاتی دولت در سال ۱۳۹۱ به ۸ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
۵ دلیل برای اینکه حال آموزشوپرورش خوب نیست
حاجی بابایی با تاکید بر این که حال آموزش وپرورش خوب نیست، گفت: مخلص کلام این که حال آموزش وپرورش خوب نیست و باید به دادش رسید، چون نیروی انسانی وضعیت خوبی ندارد، حال دانشآموز خوب نیست، تراکم کلاسها بسیار بالاست و طرحهای کیفیتبخشی در این تراکم قابلیت اجرایی ندارد، حال بودجههای عمرانی مدارس خوب نیست، حال معلم از نظر حقوق و وضعیت معیشتی خوب نیست و وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش خوب نیست.
وی گفت: روی سخن من با دولت است. دولت باید به داد آموزش وپرورش برسد، اما درمحاق بیتفاوتی نسبت به آموزشوپرورش فرور فته است و این بیتفاوتی حتی به رسانهها سرایت کرده است. در چند سال گذشته هر کمکاری را به عهده ۶.۳.۳ میگذاشتند و امروز مسئولان هر روز یکی از مزایای معلمان را قطع میکنند و علت آن را غیرقانونی بودن این مزایا برشمردند، در حالکه همه این مزایا از بیمه طلایی تا سختی کار معلمان تا فوق العاده عائلهمندی زنان مجرد باید پرداخت شود.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: همه اینها ناشی از ایمان نداشتن به آموزش وپرورش است. ایمان بیاورید که اگر آموزش وپرورش درست شود، کشور درست میشود، ایمان بیاورید که اساس امنیت کشور نیروی انسانی کارآمد است و تنها خاستگاه تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش است. ایمان بیاورید که مملکت بیآموزش وپرورش مقتدر، توسعه نخواهد یافت. ایمان بیاروید که دانشمند و عالم و انسانهای صاحب بصیرت تنها از این مهد برمیخیزند.