استاد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی گفت: در جامعه امروزی، والدین و وزارت آموزش و پرورش، فرزندان و یا به عبارتی نسل جدید را به درستی درک نمیکنند؛ این موضوع پیامدهای خوبی ندارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا قبادی، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی در سلسله نشستهای بررسی مسائل اجتماعی- اقتصادی ایران با موضوع «عدم وجود فهم مشترک بین نسلها» در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: نسل اگر به لحاظ تاریخی بخواهد بررسی شود به معنای آدمهای مشابه الزمانی است که در تاریخ زاییده میشوند.
قبادی در ادامه گفت: جامعه انسانی با امری به نام نسل روبهرو است، این آدمها اشتراکاتی مانند زمان و مکانی را که در آن زندگی میکنند، با یکدیگر دارند، این مجموعه انسانی با واژهای به نام جامعه روبهرو هستند و باید قواعد زیست درون جامعه را بیاموزند.
عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی افزود: این انسانها همچنین با فرآیندهای فرهنگ پذیری و فرهنگیابی روبه رو هستند به این معنا که وقتی درون یک جامعه زندگی کنیم فرهنگپذیری رخ میدهد و در مواقعی که فرهنگ جامعهای دیگر را بیاموزیم فرهنگ یاب میشویم.
وی ادامه داد: روابط بین نسلی به شاخههای متفاوتی تقسیم میشوند؛ به عنوان مثال نوع رابطه یک شخص با فرزندانش و رابطهای که با پدر مادر خود دارد متفاوت است؛ این آدمها به عنوان نسل با ضعفهای مختلف فرهنگی رو بهرو هستند.
قبادی اظهار داشت: انسان وقتی به دنیا میآید عوامل اجتماعی که مختص زمانه خویش است را باید بیاموزد و همچنین عوامل فرهنگی بسیار مهم هستند که باید به آن توجه ویژهای داشت؛ انسانها در جامعه زندگی میکنند و به فهم شدید جامعه و همچنین درک این موضوع که از آن به عنوان «فهمِ فهم» یاد میشود به معنای اینکه چگونه مفهومی را به درستی متوجه شوند نیازمندند؛ بنابراین باید در آموزشها این موضوع را مورد پیگیری قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه امروزی، والدین و وزارت آموزش و پرورش، فرزندان و یا به عبارتی نسل جدید را به درستی درک نمیکنند؛ این موضوع پیامدهای خوبی ندارد و باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در آینده میشود.
قبادی در پایان گفت: هنگامی که چنین وضعی در جامعهای اتفاق افتد باید نگران آن جامعه بود؛ زیرا سلامت فرهنگی و سلامت جسمانی هر جامعه با یکدیگر مرتبط است و بر روی هم اثر میگذارد به همین دلیل این موضوع بسیار جدی است و باید آن را مورد بررسی قرارداد.