یکی از شرکتهایی که توانسته بر بسیاری از موانع پیروز شود، شرکت «گروه تجاری رتا» است. این شرکت در سال ۱۳۹۴ و با هدف اشاعه امور بازرگانی و تجارت الکترونیک تاسیس شد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان ظرفیت واقعی خود را درکشور پیدا نکرده اند و باید برای رشد خود بیشتر تلاش کنند. البته موانعی در این مسیر وجود دارد، اما با همت میتوان این موانع را از پیش رو برداشت.
یکی از شرکتهایی که توانسته بر بسیاری از موانع پیروز شود، شرکت «گروه تجاری رتا» است. این شرکت در سال ۱۳۹۴ و با هدف اشاعه امور بازرگانی و تجارت الکترونیک تاسیس شد و در نمایشگاه هفته پژوهش خراسان شمالی توسط استاندار این استان رونمایی شد.
یکی دیگر از اهداف این شرکت فعالیت در حوزه تجارت b۲b بوده که در قالب برند «رتاپورت» تحقق یافته است. این کسب و کار وب سایتیست که شامل اطلاعات شرکتهای مختلف و محصولات آنها به صورت جامع است. علاوه بر این شامل تعریف قوانین و روشهای مشترکی برای ارائه محصولات و سفارش خرید و فروش شرکتها میباشد.
«رتاپورت»؛ خدماتی مانند ثبت و معرفی برند محصولات، ایجاد صفحه شخصی برای فروشندگان جهت معرفی محصول و فعالیت ها، انجام معاملات آنلاین در پلتفرم ایمن، امکان رصد لحظهای معامله در اتوماسیون فروش، امکان برقراری ارتباط با خریداران، مشاورههای خرید، فروش و بازاریابی و بسیاری از خدمات دیگر را به مشتریان خود ارائه میدهد.
این سایت برای تامین کنندگان و مشتریان مزایای مناسب دیگری نیز دارد. به عنوان مثال فروشندگان به راحتی میتوانند شرکای تجاری برای خود بیابند و یا کسب و کارهای مشابه خود را پیدا کنند. این سایت همچنین باعث کاهش هزینههایی مانند تبلیغات، بازاریابی و دفاتر نمایندگی میشود. از طرف دیگر مشتریان این اطمینان را دارند که کالا با واسطههای کمتری به دستشان میرسد. مقایسه کالاها و قیمت ها، دسترسی به طیف عظیمی از فروشندگان و جستجوی آسان محصول از دیگر مزایای این سایت برای مشتریان است.
حذف هزینههای بازارهای سنتی هدف کار است
عماد علی پوریان، نائب رئیس هیئت مدیره رتاپورت درخصوص این شرکت به خبرنگار ما گفت: این طرح یک پلت فرم تجاری بین بنگاهی است. هدف طرح ما ارتباط بین بنگاههای اقتصادی و تولید کنندگان مواد اولیه و مشتریان است. در واقع هدف این پلت فرم رفع نواقص موجود در ارتباط بین بنگاههای اقتصادی میباشد. در بازار داخلی موضوع واسطهها و هزینه ها، تبلیغات و بازاریابی و ریسک عدم بازگشت سرمایه، تولید کنندگان بزرگ و کوچک را اذیت میکند و مانع رشدشان میشود و این طرح این موضوعات را برطرف میکند.
علی پوریان ادامه داد: سایتهایی مثل دیجی کالا b۲c هستند؛ یعنی از تولید کننده به مصرف کننده اند. ولی کار ما b۲b است. یعنی تولید کننده یک سری مواد لازم دارد و ما این مواد اولیه را به آنها معرفی میکنیم. طرح ما تولید کننده را با تولید کننده مواد اولیه ارتباط میدهد و لذا شرکت میتواند بدون واسطه خرید کند و هزینه جانبی دیگری ندارد. پس از تولید محصول، تولید کننده میتواند محصول خود را بلافاصله در سایت به فروش برساند و لذا هزینههای زیادی که در بازارهای سنتی وجود دارد حذف میشوند و این دلایل طرح ما را بسیار کاربردی کرده است.
نائب رئیس هیئت مدیره رتاپورت از وجود دلالها حتی در ارگانهای دولتی انتقاد کرد و بیان داشت: متاسفانه در ارگانهای دولتی نیز دلالهایی هستند و از طرفی پلت فرمی که همه چیز را شفاف نشان دهد وجود ندارد و این طرح میتواند این خلا را پر کند.
همکاری با ادارههای دولتی در دستور کار است
وی از بهره برداری این طرح خبر داد و افزود: اکنون ما با ادارههای صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف همکاری داریم. همچنین میخواهیم زیر مجموعه این ارگانها را نیز داخل سایت بیاوریم، زیرا این امر باعث سودآوری و کم شدن هزینهها میشود.
علی پوریان رایگان بودن ثبت نام اولیه در سایت را یک نقطه مثبت طرح عنوان کرد و ادامه داد: شما میتوانید ۵ محصول خود را به صورت رایگان در سایت به نمایش بگذارید، ولی یک سری محدودیتهایی وجود دارد. به عنوان مثال نمیتوانید کالای خود را تخفیف دهید، اما میتوانید محصول را در سایت قرار دهید و گواهینامه خود را ثبت کنید.
نائب رئیس هیئت مدیره رتاپورت از حمایت مالی اندک پارک علم و فناوری گلایه داشت و خاطرنشان کرد: حمایت پارک علم و فناوری خیلی زیاد نبود. در مرحله پیش فروش یک وام ۵ میلیون تومانی گرفتیم و پارک یک مکان دراختیار ما قرار داد. ما بیشتر دربحث مالی مشکل داشتیم.
وی در پایان گفت: نگاه ما به آینده مثبت است، زیرا بازار برای ما بزرگ است و کل کشور را در برمی گیرد. طبق آمار صنعت و معدن حدود ۶۲ هزار واحد صنعتی فعال درکشور داریم و حدود ۶ هزار درحال احداث اند و در کنار اینها چند میلیون کشاورز، چند میلیون دامدار و شیلات قرار دارد که ظرفیت بالقوه دارند و میتوانیم روی اینها کار کنیم تا وارد طرح ما شوند.
حال باید دید این پروژه که توسط استاندار جدیدالورد خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است، می تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای تجارت در کشور باشد؟