دبیر شورای صنفی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرامون خصوصیسازی دانشگاه علوم پزشکی گفت: این طرح در ایران آن طوری که در آئیننامه نوشته شده است، قابلیت اجرایی ندارد.
سالمی، دبیر شورای صنفی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون خصوصی سازی دانشگاه علوم پزشکی گفت: این طرح در ایران آن طوری که در آئین نامه نوشته شده است، قابلیت اجرایی ندارد؛ چرا که دانشگاههای علوم پزشکی که در حال حاضر نیز نظر وزارت بهداشت و دولت فعالیت میکنند، هنوز بایستههای لازم را ندارند و اگر همین الان دانشگاههای علوم پزشکی را طبق آئین نامه بررسی کنیم، متوجه میشویم که خیلی از مفاد آن را دانشگاه های دولتی امروز، اجرا نکرده است.
وی افزود: متأسفانه شاهد این هستیم که موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی آموزشی استانداردهای لازم را در مباحث درسی و آموزش دانشجویان اجرا نمیکنند و ترس از اینکه در مسئله پزشکی هم این استانداردها رعایت نشود، بسیار وجود دارد. رشته پزشکی به صورت مستقیم با جان مردم سروکار دارد و اگر آموزشهای لازم، درست و صحیح صورت نگیرد، برای سلامت آینده مردم خطرساز خواهد بود.
سالمی گفت: آئین نامه خصوصی سازی دانشگاههای علوم پزشکی با قانون اساسی و شعار امام در راستای عدالت آموزشی در تضاد است و حتی قانون اساسی هم دولت را موظف میداند تا وسایل آموزشی حداقلی را برای تحصیل رایگان مردم فراهم کند. اما اگر خصوصی سازی شود، قشر خاصی که از نظر سطح رفاهی وضعیت خوبی دارند، فقط میتوانند از رشتههای خاص مثل پزشکی و علوم پزشکی استفاده کنند و افرادی که علاقه مندند در این زمینه تحصیل کنند، اما وضعیت مالی خوبی ندارند، نمیتوانند به تحصیل در این رشتهها بپردازند؛ چرا که نظامی که پولی شده برابری را از مردم ساقط میکند.
دبیر شورای صنفی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همان طور که قشر مرفه از طریق رفتن به کلاسهای کنکور و خرج کردن برای کنکور به سطح خوبی در تحصیلات دانشگاهی می رسند، اگر این آئین نامه اجرایی شود، برای عموم مردم قابل دسترس نخواهد بود و تنها افرادی که از توانایی مالی بالایی برخوردارند، میتوانند از آن استفاده کنند.
با تشکر از این کارشناسان
اولا دانشگاه آزاد کلاسهای دو ساعته را علنا یک و نیم ساعت برگزار می کند و ثانیا تا دو ماه از شروع ترمها مرتب دانشجو می پذیرد و بنده حساب کردم که در ترم جاری اگر استادی فوق العاده و جبرانی برگزار نکند برای یک درس دو واحدی 9-7 جلسه برگزار کرده آیا با این وضع پزشکان آینده که از این دانشگاه دانش آموخته می شود چقدر متخصص و متعهد خواهند بود؟! ثالثا در حال حاضر مدارس غیرانتفاعی بخصوص مدارس بزرگسالان عمدتا تبدیل به مراکز مدرک فروشی شده اند و چه معلوم که در آینده با خصوصی سازی دانشگاه های دولتی همه چیز به پول ختم نشود ؟! الان بسیاری از دانشگاه ها توانایی جذب دانشجو در نیسال دوم را هم دارند ولی مافیا قدرت و فساد اجازه نمی دهد بجای اینکارها بیاییم با استاندارد سازی سرفصلها، دروس دانشجویان را به روز کنیم، روشهای تدریس اساتید را اصلاح کنیم و از روشهای مدرن و خلاقانه بیشتر بهره بگیریم به تشکیل کلاسها بشدت نظارت نماییم و از کاهش ساعات دروس جلوگیری نماییم. و پزشکان عالم و حکیم و فقیه تحویل جامعه بدهیم تا فرزندان این جامعه در آینده بدست پزشکان پولی و مدرکی سلاخی نشوند. اگر دیر بجنبیم سلامت همه آحاد جامعه بخطر می افتد.
اولا دانشگاه آزاد کلاسهای دو ساعته را علنا یک و نیم ساعت برگزار می کند و ثانیا تا دو ماه از شروع ترمها مرتب دانشجو می پذیرد و بنده حساب کردم که در ترم جاری اگر استادی فوق العاده و جبرانی برگزار نکند برای یک درس دو واحدی 9-7 جلسه برگزار کرده آیا با این وضع پزشکان آینده که از این دانشگاه دانش آموخته می شود چقدر متخصص و متعهد خواهند بود؟! ثالثا در حال حاضر مدارس غیرانتفاعی بخصوص مدارس بزرگسالان عمدتا تبدیل به مراکز مدرک فروشی شده اند و چه معلوم که در آینده با خصوصی سازی دانشگاه های دولتی همه چیز به پول ختم نشود ؟! الان بسیاری از دانشگاه ها توانایی جذب دانشجو در نیسال دوم را هم دارند ولی مافیا قدرت و فساد اجازه نمی دهد بجای اینکارها بیاییم با استاندارد سازی سرفصلها، دروس دانشجویان را به روز کنیم، روشهای تدریس اساتید را اصلاح کنیم و از روشهای مدرن و خلاقانه بیشتر بهره بگیریم به تشکیل کلاسها بشدت نظارت نماییم و از کاهش ساعات دروس جلوگیری نماییم. و پزشکان عالم و حکیم و فقیه تحویل جامعه بدهیم تا فرزندان این جامعه در آینده بدست پزشکان پولی و مدرکی سلاخی نشوند. اگر دیر بجنبیم سلامت همه آحاد جامعه بخطر می افتد.