نخستین نشست تخصصی هم اندیشی مدیران روابط عمومی سازمان آتش نشانی کلان شهرهای کشور به منظور یکسان سازی تبلیغات محیطی در خصوص چهارشنبه آخر سال در قالب کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک در سازمان آتش نشانی تهران برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در نشست مدیران روابط عمومی آتش نشانی کلان شهرها که با حضور مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران برگزار شد، طرحهای تبلیغاتی چهارشنبه آخر سال مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست که مدیران روابط عمومی سازمان آتش نشانی کلان شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، یزد، کرج، اردبیل، ارومیه، کرمانشاه، بندرعباس، رشت، کرمان، همدان، اراک، زاهدان، تهران و همچنین آتش نشانی نسیم شهر و نمایندهای از مجمع کلان شهرهای وزارت کشور حضور داشتند، بر همکاری و اهتمام لازم برای انجام تبلیغات متحدالشکل و یکدست در رابطه با کمپین "نه به چهارشنبه سوری خطرناک" به منظور کاهش آسیبهای جانی تاکید شد.
مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران طی سخنانی در این نشست هم اندیشی ضمن خیر مقدم به مدیران روابط عمومی آتش نشانی کلانشهر ها، وقوع حوادث و آتش سوزیهای بزرگ در سالهای اخیر و جانفشانیهای آتش نشانان سراسر کشور از جمله حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در آشنایی و شناخت هر چه بیشتر مردم با آتش نشانی دانست.
وی اعتماد مردم به آتش نشانی را بزرگترین سرمایه معنوی سازمانهای آتش نشانی ذکر کرد و افزود: ما باید به این ارزش و سرمایه توجه کرده و از آن برای گسترش فرهنگ ایمنی در سطح جامعه به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنیم.
مدیر عامل آتش نشانی تهران با اعلام این که آتش نشانان امروز نسبت به ۳۰ سال پیش باید تخصصیتر عمل کنند، گفت: تحقیقات نشان میدهد درساختمانهای ۴۰ سال قبل در صورت بروز آتش سوزی با توجه به ساختار ساختمان، مردم ۱۷ دقیقه فرصت فرار ایمن داشتند، ولی امروزبا توجه به تغییرات در نوع مواد بکار رفته در ساختمانها و لوازم، این فرصت بین ۲ تا ۳ دقیقه است، بنابراین ما باید دید مردم را اصلاح کنیم، چون ایمن نبودن ساختمانها باعث از بین رفتن انسانها میشود.
وی با اشاره به ایجاد کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک، تصریح کرد: در سال گذشته اجرای این شعار توسط مردم در اکثر نقاط کشور، موجب شد تلاشهای ما مؤثر شده و حوادث کاهش یابد، البته امسال هم تصمیم داریم کمپین را راه بیندازیم که رویکردمان هم همراهی با خانوادهها و فرزندان است.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران با اشاره به نتایج و اثرات قابل قبول اقدامات فرهنگی پایتخت همچون تولید و پخش انیمیشنهای آموزشی در سرای محلات، مدارس، فرهنگسراها و نصب پوسترهای هشداردهنده با موضوع حوادث سه شنبه آخر سال، همکاری و تعامل میان همه کلانشهرها را خواستار و تاکید کرد: با همکاری همه شهرها میتوانیم امسال، ماندگارترین چهارشنبه سوری مردمی را شاهد و امیدوار باشیم تا کمترین میزان خسارت را در کل کشور شاهد باشیم.
داوری استقبال چهرههای سرشناس فرهنگی، هنری و ورزشی از کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» را یکی دیگر از موفقیتهای همراه کردن شهروندان با مقابله در خصوص خطرات احتمالی سه شنبه پایانی سال عنوان کرد و از نقش این چهرهها در تشویق جامعه هدف به عنوان یکی از دستاوردهای ورود به این فرهنگ سازی عنوان کرد.
وی با اشاره به فعالیتهای سازنده دیگر کلانشهرها در جهت مقابله با آسیبهای سه شنبه پایانی سال، گفت: بدون شک استفاده از تجارب بسیار موفق هر کدام از کلانشهرها میتواند باز هم آمار کاهش آسیبها را تداوم دهد که در این زمینه، تهران دست دیگر شهرها برای کسب این تجارب به گرمی میفشارد.
در ادامه این نشست با بررسی طرحهای گرافیکی تدوین شده، طرحی با نام «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» ویرایش و در نهایت به تصویب اعضا رسید تا در سال جاری، کمپینی تحت همین عنوان با همکاری تمامی استانهای کشور به آموزشهای شهروندی در جهت مقابله با آسیبهای احتمالی سه شنبه پایانی سال بپردازد. کمپینی که در سه سال گذشته در تهران با استقبال زیاد شهروندان همراه بود و تاثیر بسزایی در کاهش آسیبهای چهارشنبه سوری داشت.