رئیس دانشگاه یزد در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان این دانشگاه، با اشاره به جذب ۱۴۰ استاد جوان و باانگیزه گفت: در زمینه مشکلات صنفی دانشجویان به دنبال رفع نواقص هستیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد صالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان این دانشگاه که به همت تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به تقارن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و ۳۰ سالگی دانشگاه یزد بررسی روند حوادث در شرایط زمانی وقوع پدیدهها و همچنین تحولات پسازآن را برای ارزیابی منصفانه ضروری دانست.
رییس دانشگاه یزد افزود: من در نوجوانی انقلاب را درک کردم و در آن شرایط استبداد و خفقانی که وجود داشت منجر به قیام بدنه اصلی جامعه با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که تجلی خواستههای مردم بود شد، زیرا مردم احساس میکردند که کشور به قدرت-های بزرگ وابسته است، آزادی وجود ندارد و تحقق خواستههای خود را در جمهوری اسلامی انتظار داشتند.
وی خاطرنشان کرد: این انقلابی که در مقطعی از تاریخ ایران صورت گرفت اثرگذاری فراتری از ایران و در سطح منطقه و حتی جهان داشت و علاوه بر ظهور جنبشهای متأثر از انقلاب اسلامی دگرگونیهای زیادی نیز در برخی جوامع با نگاه ویژه به انقلاب اسلامی رخ داد.
اولیاء با اشاره به عملکرد ۴۰ ساله انقلاب اسلامی و لزوم نگاه منصفانه گفت: اگر شرایط امروز را با زمان وقوع انقلاب مقایسه کنیم میبینیم درحالیکه جامعه ما امروز دچار چالشهای زیادی شده است، اما عملکردهای مثبتی نیز وجود دارد که تقویت نقاط مثبت و رفع چالشها نیازمند نگاهی منصفانه و علمی است که این وظیفه دانشگاه و دانشجویان است.
رییس دانشگاه یزد سرخوردگی و یأس دانشجویان و مردم را یکی از خطرات جامعه و موجب بیتحرکی اجتماع توام با عدم پیشرفت و توسعه دانست و افزود: نحوه شکلگیری و تأسیس دانشگاه یزد، این دانشگاه را به نهالی تاست که در سالیان مختلف توسط مدیران محافظت و مراقبت شده و اکنون به درختی تنومند تبدیل شده است.
وی بیان داشت: در اوج شرایط جنگی و محدودیتهایی که در کشور ازنظر منابع مالی وجود داشت مسئولین استان یزد به این اجماع رسیدند که این استان باید دارای دانشگاه باشد و دانشگاه میتواند مبنایی برای توسعه محسوب شود. ماهیت این تصمیم بر توسعه انسانی بود و احساس میشد برای توسعه جامعه نیاز به انسانهای فرهیخته و توانمند دارد که دانشگاه میتواند بخشی از آن را تأمین کند.
اولیا افزود: باوجود وجود مشکلات متعدد، این دانشگاه راهاندازی شد و از همان روز نخست مدیران و کارکنان فراتر از وظایف اداری و با تلاش و کوشش به دنبال ارتقای جایگاه آن در نظام آموزش عالی کشور بودند و امروز دانشگاه یزد به جایگاه خوبی در بین دانشگاههای کشور دستیافته است.
رییس دانشگاه یزد با بیان اینکه پس از گذشت از وقوع رویدادها و با بررسی آنها در طول زمان میتوان به ارزیابی مناسبی دست یافت، گفت: نگاه منصفانه و دور از افراط وتفریط را لازمه حل مشکلات و چالشها است، اگر به وضعیت جامعه نگاه کنیم چالشها و مشکلات زیادی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده میشود؛ اما در کنار این چالشها نقاط مثبت و خوبی نیز وجود دارد که در نقد و ارزیابی منصفانه باید هر دو مورد را در نظر داشت.
وی در مورد عملکرد دانشگاه یزد نیز گفت: دانشگاه یزد نیز در طول این ۳۰ سال تلاش کرده است که موانع و چالشها را رفع کند و ما مدعی تحقق وضعیت ایده آل نیستیم بلکه تلاش کردهایم که وضعیت دانشگاه را بهمرورزمان بهبود ببخشیم و در بررسی مقایسهای این مسئله بهخوبی روشن است.
اولیاء با تبیین سیاستهای کلان دانشگاه، این سیاستها را در دورههای مختلف تابع شرایط متفاوت دانست و گفت: در حال حاضر عمده سیاستهای کلان دانشگاه حول دو محور سختافزاری و نرمافزاری متمرکز شده است. در سطح نرمافزاری شناسایی و برند سازی دانشگاه از طریق اطلاعرسانیهای اصولی و مداوم و ازنظر سختافزاری نیز ایجاد بستر و زمینه لازم برای توسعه بیشتر و ارتقای کمی و کیفی مجموعه دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در مورد اقدامات سختافزاری در دانشگاه یزد اظهار داشت: در این حوزه با بررسی مقایسهای میتوان اقدامات صورت گرفته را مورد ارزیابی قرارداد. بهعنوان نمونه به دلیل اهمیت حوزه علوم انسانی تلاش شد وضعیت این حوزه مطالعاتی ارتقاء یابد، در مراودات بینالمللی نیز تلاشهای خوبی صورت گرفته و در مورد مسائل آموزشی نیز با حذف دورههای شبانه از دانشگاه سعی شد کیفیت دانشجویان ارتقا یابد.
رییس دانشگاه یزد تدوین آییننامه برای دانش آموزان استعدادهای درخشان و بهبود شاخص نسبت استاد به دانشجو را نمونه دیگری از اقدامات سختافزاری دانشگاه دانست و همچنین جذب ۱۴۰ نفر استاد جوان و باانگیزه را نیز در همین راستا ارزیابی کرد.
اولیا در پاسخ به سؤال سیاستهای دانشگاه برای مهارت افزایی دانشجویان، تدوین آییننامه اشتغال به کار دانشجویان در حوزههای مرتبط با تحصیل بدون احتساب سنوات را از اقدامات صورت گرفته دانست.
رییس دانشگاه یزد در پاسخ به سؤالی درخصوص عملکرد معاونتهای دانشگاه اظهار داشت: ازآنجا که فعالیتها در دانشگاه ابعاد گوناگون دارد برای هر حوزه از فعالیتها معاونتهایی در نظر گرفته شده است که دارای زمینه و موضوع کار متفاوت هستند و نمیتوان بهصورت کلی گفت: این معاونت از دیگر معاونتها بهتر است اگر عملکرد خوبی وجود دارد حاصل تلاش مجموعه مدیریت دانشگاه و اگر هم نقطهضعفی وجود دارد بازهم مربوط به مجموعه مدیریت دانشگاه است.
وی تشکیل انجمن دانشجویان بینالمللی را نیازمند سازوکارهای قانونی دانست که درحال حاضر هنوز تدوین نشده است و گفت: فعالیت کانونها ازجمله تأسیس و فعالیت کانون موسیقی و تئاتر را منوط به ابلاغ قوانین و ضوابط آن از سوی وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط است.
رییس دانشگاه یزد در پاسخ به برخی انتقادات به حوزه دانشجویی ازجمله کیفیت غذا و وسایل نقلیه گفت: با تلاشهای صورت گرفته به دنبال رفع نواقص و چالشها بوده و هستیم و علیرغم اقدامات صورت گرفته معتقدیم هنوز نواقصی وجود دارد که باید برطرف شوند. تأکید ما بر پیشرفت و افزایش کیفیت در طول زمان است که بهتدریج با برنامه ریزیهای انجام شده، درصددیم وضعیت را بهبود ببخشیم.
اولیاء حضور شرکتهای فناور و شتابدهنده را زمینهای برای فعالیت و کارآفرینی دانش جویان و همچنین ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه دانست و گفت: بحث کمبود بودجه با بحث عدم شفافیت تفاوت دارد. در حال حاضر کشور در سطح کلان با کمبود بودجه مواجهه است و این مسئله شامل دانشگاه یزد نیز میشود. تلاش عمده ما بر این بوده است که اطلاعات غیر محرمانه دانشگاه در معرض اطلاع عموم قرار گیرد و این اطلاعات دادههای باز هستند.
وی همچنین ساختارمندی تخصیص بودجه برای تشکلها و انجمنها و نیز تخصیص منابع مالی به پردیسها و دانشکدهها را در راستای شفاف سازی امور مالی دانشگاه ارزیابی کرد.
رییس دانشگاه یزد با بیان اینکه مدیریت به معنای انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه پیش رو است اظهار داشت: همیشه در تصمیم گیری محدودیتهایی برای مدیران وجود دارد و تلاش میشود از میان گزینههای پیش رو بهترین گزینه انتخاب شود به همین دلیل گاهی به اجبار یک یا چند گزینه کنار گذاشته میشود.
اولیاء از سیاستهای دانشگاه مبنی بر تقویت پردیس مهریز خبر داد و گفت: برای استادانی که در پردیس مهریز مشغول تدریس هستند ضریب ۱.۵ درصد در نظر گرفته شده است و توصیه ما برای این پردیس و پردیس آزادی استفاده از اساتید باکیفیت بوده است.
در این نشست تعدادی از دانشجویان به طرح سوالات و نظرات خود در رابطه با محور شفافیت در مورد مسائل مالی دانشگاه، خروجی همکاریهای بینالمللی دانشگاه یزد با دانشگاههای خارجی، اقدامات دانشگاه یزد در مسائل مرتبط با کارآفرینی و مهارت افزایی، کیفیت غذاها و وسایل نقلیه و عملکرد معاونتهای دانشگاه پرداختند.