به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به شرایط موجود آموزش و پرورش از نظر فناوری اطلاعات، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان یکی از پرمخاطبترین دستگاههای کشور، تنوع زیادی در خدمات به مخاطبان دارد.
وی افزود: معلمان، دانشآموزان، فارغالتحصیلان، مدارس، اولیا، بازنشستگان و ... از مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند که هرکدام از آنها با توجه به درخواست یا نیازهایشان سرویسهای متنوعی را طلب میکنند و سرویسها را در سهشاخه میتوان تقسیمبندی کرد.
شرفی در تشریح تقسیمبندی سرویسها گفت: اولین سرویس، خدمات اداری است که شامل پشتیبانی خدمات به فرهنگیان شامل صدور احکام، ابلاغ، پرداخت حقوق، خدمات رفاهی و ... میشود؛ دومین سرویس، خدمات پشتیبانی آموزشی است که به دانشآموزان خدمات ارائه میدهد و از ثبتنام دانش آموزان، صدور کارنامه، ارتقای تحصیلی و در انتها تا فارغالتحصیلی و صدور مدرک دیپلم و ... میشود؛ سرویس سوم، خدمات آموزشی فرهنگی است که شامل جشنوارهها، فعالیتهای اردویی، مسابقات مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، المپیادها، فعالیتهای قرآنی و ... است که سرویس سوم خدماتی در کنار خدمات اصلی به دانشآموزان، معلمان، بازنشستگان و خانوادهها بهعنوان خدمات پرورشی ارائه میشود.
مدیر پروژه یکپارچهسازی سامانههای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر هرکدام از سرویسها و زیر سرویسها در قالب سامانههای اختصاصی جداگانه خدمات ارائه میدهند و بهعنوانمثال برای هریک از سامانههای احکام، کارگزینی، حقوق و مزایا، اردوها، المپیادها، هریک از مسابقات علمی، ورزشی، هنری، دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول، دوم، فنی حرفهای، کاردانش و ... سامانه جداگانهای داریم. همچنین در طول سال با توجه به اعلام نیاز هریک از بخشها سامانههای جداگانهای تعریفشده است که هرچند در لایههای پایینتر مشترک هستند، ولی یکپارچگی داده وجود ندارد.
سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات با اشاره به پراکندگی خدمات موجود گفت: در موارد متعددی سامانههایی بدون در نظرگیری ظرفیتهای موجود ایجاد کردهایم و خروجی همه این خدمات، بانکهای اطلاعاتی مستقل از یکدیگر شده است که همه این بانکهای اطلاعاتی مبنای یکسانی دارد در نتیجه گزارشگیریهای مدیریتی ممکن است خروجیهای مختلفی بدهد لذا ممکن است در خیلی از موارد به پاسخی که از سامانهها نیاز داریم و شفافیت لازم نرسیم و یا چند پاسخ داشته باشیم.
وی با اشاره به ویژگیهای منفی این سامانهها گفت: هریک از سامانهها برای همان نیاز خاص تعریفشده است و آیندهنگری در آنها وجود ندارد لذا نمیتوان از این سامانهها برای استفاده بعدی استفاده کرد. همچنین پراکندگی سامانهها و ساختن بدون اهداف نظارتی، مدیریتی و تصمیم سازی باعث شده است تا به ازای هر خدمت یک سرویس داشته باشیم لذا باوجود بیش از ۶۰ ماژول خدماتی، در گزارشگیریهای مدیریتی به جواب درست نمیرسیم.
مدیر پروژه یکپارچهسازی سامانههای وزارت آموزش و پرورش هدف از پروژه یکپارچهسازی را ایجاد یک پایگاه دادهای مشترک دانست و اظهار کرد: در آینده هر سرویسی بر مبنای این پایگاه داده مشترک و این زیرساخت کار میکند لذا نیاز به تعریف سامانه جداگانه نداریم و جمعآوری دادهها بهصورت مستقل انجام نخواهد شد لذا خروجیها هم یکسان خواهد بود؛ پس از ایجاد زیرساخت مشترک پنلهای مدیریتی جداگانهای میتوان تعریف کرد تا مدیران مجموعه در هر سطحی بر اساس سطح دسترس داشبرد اختصاصی داشته و خروجیهای موردنیاز خود را دریافت کنند.
وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی به دلیل وجود پایگاههای دادهای متنوع، امکان حفاظت از این پایگاههای داده سختتر است چنانچه پایگاه دادهای با زیرساخت مشترک وجود داشته باشد صیانت از اطلاعات چنین پایگاههای دادهای سهلتر و با امنیت بالاتر اتفاق میافتد.