به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سعید سمیعی؛ رییس مرکز کار ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران در تاریخ 2 لغایت 5 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خبر داد و گفت: مرکز کار ایران و نمایشگاه کار به دنبال بهبود وضعیت کاریابی های داخلی و خارجی، آموزش نیروی انسانی جهت بهره وری بیشتر و افزایش اشتغال و توانمندی، جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و آشنایی و ارتباط هر چه بهتر جویندگان کار و کارفرما فعالیت می کند.
سمیعی با بیان اینکه به کارفرمایان و کارجویان ایرانی مشاوره و آموزش می دهیم افزود: مذاکره برای عقد قرارداد و اعزام نیروی کار به سایر کشورها و حمایت از آن ها در خارج از کشور از دیگر اقدامات مرکز تخصصی کار ایران است.
دبیر دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران با بیان اینکه نیروی کار ایران برای بسیاری از کشورها جذاب است اضافه کرد: علت جذابیت سرمایه انسانی ایران برای سایر کشورها به دو عامل دستمزد نسبتا پایین و تحصیلات آکادمیک نیروی کار ایرانی در همه ی رشته ها مربوط می شود.
وی با اشاره به مرکز تحقیقات مشاغل ایران ادامه داد: در این مرکز تحقیقاتی در خصوص شغل، آینده پژوهی مشاغل و هر آنچه که مربوط به اشتغال بویژه در آینده کشور می شود تحقیق می کنیم و به زودی به مطالعات کاربردی و قابل استفاده ای در حوزه اشتغال و کارآفرینی خواهیم رسید.
سمیعی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کار ایران بزرگترین رویداد کاریابی و خدمات وابسته به آن است اضافه کرد: امسال میزبان چندین موسسه کاریابی داخلی، 12 موسسه کاریابی خارجی، صدها شرکت دانش بنیان و استارت آپ، چندین کارشناس و استاد دانشگاه و 36 شرکت خارجی بویژه شرکت های برند و درجه یک دنیا از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، استرالیا، مالزی، ترکیه، هند، سنگاپور و ایرلند خواهیم بود که موجب آشنایی هر چه بیشتر علاقه مندان به حوزه اشتغال و کسب و کار در سایر کشورها، دسترسی به فرصت های شغلی متنوع و بین المللی خواهد شد.
رئیس مرکز کار ایران در خصوص محدودیت برخی شرکت های خاجی جهت حضور در نمایشگاه با توجه به تحریم های اقتصای گفت: برای حل مشکل حضور شرکت های خارجی نمایشگاه مجازی در نظر گرفتیم تا آن ها هم بتوانند در این رویداد بین المللی مشارکت کنند.
وی در خصوص دستاورد برگزاری اولین نمایشگاه کار ایران در سال گذشته با تاکید بر شکل گیری ارتباط نزدیک بین کارجویان و کارفرمایان در سطح بین المللی ادامه داد: بعد از برگزاری اولین نمایشگاه بیش از 1900 نفر فرصت شغلی مناسب خود بدست آوردند و علاوه بر این چندین مدیر ارشد برای بازدید از صنایع و شرکت های موفق و ممتاز دنیا اعزام شدند.
سمیعی با تاکید بر لزوم ایجاد رونق در تولید و به دنبال آن اشتغال ادامه داد: سختی شرایط تحریم هشداری برای کارفرمایان و فعالین اقتصادی است تا از طریق آموزش مهارت های لازم و توانمندسازی نیروی کار موجب افزایش بهره وری تولید و عملکرد خود باشند.
دبیر دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران با بیان اینکه مهارت آموزی کسب و کارها و آموزش نیروی انسانی در دانشگاه های کشور مغفول مانده است تصریح کرد: فاصله بین آموزش های دانشگاهی و نیاز بازار کار به فاصله ابتدا تا انتهای سیاه چاله فضایی تبدیل شده است و به نوعی خروجی دانشگاه ها آغاز بیکاری است، در حالی که باید بخشی از فرآیند اشتغال در دانشگاه ها انجام شود. در سردرِ دانشکده ای که در یکی از کشورهای پیشرفته بود و خودم آنجا تحصیل کرده بودم نوشته بود: ( اگر بلافاصله بعد از فارغ التحصیل جذب بازار کار نشدید بدانید گیر آموزشی وجود داشته است و لذا به کسی نگویید فارغ التحصیل شده اید!)
رئیس مرکز کار ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر علل نامناسب بودن رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار و عدم جذابیت و ضعف در بازار تولید کشور بیان کرد: یکی از دلایل اصلی ضعف در بازار کسب و کار ایران عدم ارائه آموزش های لازم در سیستم آموزشی کشور است که بین آموزش و کار ارتباط معنی داری وجود ندارد.
مسئله بروزرسانی محتوای آموزشی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی هم از موانع رکود کار است که برخی رشته ها با نیاز بازار کار و ظرفیت های ما همخوانی ندارند.
سمیعی افزود: جنبه دیگر آموزش به مسئله زبان انگلیسی برمیگردد که در این مورد هم ضعف آموزشی به وضوح مشخص است.