مدیر مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: قم و مشهد قطب علوم انسانی در کشور هستند و بیشترین حوزه علوم انسانی را در این دو شهر داریم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عطاءالله رفیعیآتانی، مدیر مرکز مطالعات برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در جمع اعضای کارگروه تخصصی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در قم اظهار کرد: هدف از برگزاری کارگروههای تخصصی آن است که بتوانیم از ظرفیتهای علمی استانها به نفع دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم.
رفیعی آتانی اضافه کرد: استادانی که در این مراکز حضور دارند، باید به صورت حداکثری به دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شوند؛ بنابراین به دلیل وجود رشتههای متعدد قصد داریم از تمام ظرفیتهای علمی استانها استفاده کنیم.
مدیر مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: باید بدون محدودیت، ظرفیتهای علمی و فکری استانها به ما معرفی شوند؛ چراکه میتوانیم از این ظرفیتهای فکری و علمی که ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم.
وی با اشاره به راهاندازی رشتههایی که مجوز با نام پسوند اسلامی دارند، بیان کرد: رشتههای تحصیلی با پسوند اسلامی باید ایجاد شوند؛ چراکه ظرفیت دانشگاه آزاد از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار گسترده است.
وی با معرفی قم و مشهد بهعنوان قطب علوم انسانی بیان کرد: بیشترین تجربه حوزه علوم انسانی را در قم داریم.
مدیر مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بین متون درسی در فضای علوم انسانی و اسلامی با آنچه که باید متن درسی شود فاصله زیادی وجود دارد که خود این نیازمند فناوری لازم در حوزه علوم انسانی است.
رفیعیآتانی با بیان راهکارهای لازم برای تقویت متون درسی حوزه علوم انسانی یادآور شد: باید افرادی که از قدرت نوشتاری در تکست برخوردار هستند، جدا از کسانی باشند که قدرت پژوهش دارند؛ کسانی که متن درسی مینویسند لزوماً جزء بهترینها نیستند؛ چراکه نویسنده باید قدرت نگارش متن داشته باشد و متنهای روان و خوشخوان تهیه شود تا دانشجویان و دانشپژوهان بتوانند با آنها ارتباط بگیرند که برای این موضوع در استان قم ظرفیتهای بسیار خوبی وجود دارد.
وی متذکر شد: در نگارش متون نمیخواهیم صرفاً به پژوهش بپردازیم؛ بلکه میخواهیم از پژوهشهای موجود استفاده کنیم؛ بنابراین ابتدا باید عنوانهای اصلی با کمک استادان صاحبنظر و استادان مجرب به صورت مشارکتی نگارش شود و در مرحله بعد وارد مباحث زیربخشها و زیرشاخهها شویم.
مدیر مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در نگارش و تعالی متون درسی به پژوهش نیاز نداریم، توضیح داد: ایجاد دانشکدههای مسئلهمحور با هدف ارائه راهکارهای متعدد برای حل مسئلههای هدفمند که بهصورت علمی و کارشناسی شده مطرح میشود، اعم از مسائل حوزههای تربیتی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی بسیار ارزشمند است.
رفیعیآتانی تشریح کرد: باید مسائل مهم کشور در این دانشکدهها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به نتایجی که از این بحث و بررسی بهدست میآید پایبند باشیم.
وی با تأکید بر حفظ هویت دانشگاه آزاد اسلامی در تعالی علوم انسانی و هنر خاطرنشان کرد: در مسیر تعالی ظرفیتهای مراکز علمی علوم انسانی سراسر کشور دانشگاه آزاد اسلامی نباید نقش امداد را داشته باشد و صرفاً در مراکز علمی حاضر باشد؛ بلکه مراکز موجود را باید به استان قم بیاوریم و در دانشگاه آزاد اسلامی تعالی بدهیم.