محققان دانشگاه اصفهان موفق به تولید بستههای نرم افزاری شدند که با فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به درمان «نارساخوانی» کمک میکند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «نارسا خوانی» از اختلالات خواندن در کودکان است. در این اختلال کودک در شناسایی حروف و واژگان مشکل دارد. پس نمیتواند بخشهای مختلف کلمات را به درستی پیوند دهد. محققان دانشگاه اصفهان برای درمان این اختلال از فناوری کمک گرفتند و نرم افزاری را در این زمینه طراحی کردند.
جواد راستی مجری این طرح پژوهشی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است بیان کرد: دو روش سنتی برای درمان «نارسا خوانی» وجود دارد. روش نخست چند حسی است. در این روش حسهای مختلف کودک همچون شنوایی، بینایی و لامسه درگیر میشود تا مشکل در خواندن کلمه مورد نظر رفع شود. روش بعدی که آگاهی واج شناختی نام دارد کمک میشود تا با شناساندن واجها کودک در خواندن موفقتر عمل کند.
وی ادامه داد:، اما در حال حاضر با ظهور فناوریهای جدید میتوان از این موقعیت بهره برد تا رنگ و بویی جدید به روشهای سنتی داد. در این طرح نیز از دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره بردیم و دو نرم افزار طراحی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره نرم افزار واقعیت مجازی گفت: کودک در این نرم افزار با زدن عینک مخصوص روی چشم هایش در فضای مجازی کلماتی که در خواندن آنها مشکل دارد را میبیند، میشنود و حتی میتواند آن کلمات را بر روی تخته مجازی بنویسد. پس به او کمک میشود تا مشکل خود را نهادینه کند. در حال حاضر نرم افزار در مرحله تست توسط دانشجویان روانشناسی و مقایسه با روشهای سنتی قرار دارد.