ورود به فضای ایمانی، معادلات و پیشامدهای جامعه را دستخوش تغییراتی میکند که با دوران پیش از آن دارای تفاوتهای اساسی خواهد بود.بنابراین مردم جامعه ایمانی لازم است شرایط جدید را فهم کنند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- حسین مسلمانی؛ * تحقق انقلاب اسلامی، نمود خواست جمعی مردم برای برقراری جامعه ایمانی بوده است. گرچه تحقق انقلاب، خود حاصل سیر مبارزاتی مستمری بوده، اما میتوان گفت در این گام طاغوت نفی شد و امت و امام امت گام در مسیری گذاشتند که افق غایی آن تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
ورود به فضای ایمانی، معادلات و پیشامدهای جامعه را دستخوش تغییراتی میکند که با دوران پیش از آن دارای تفاوتهای اساسی خواهد بود؛ بنابراین برای مواجهه صحیح با پیشامدها، مردم جامعه ایمانی لازم است شرایط جدید را فهم کنند.
در آیه ۲ سوره عنکبوت آمده است: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ»؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى شوند و مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟
با توجه به آیه فوق، مفتون شدن جامعه به واسطهی ادعای ایمانی که ابراز داشته است، حتمی است تا فرق بین مدعیان حقیقی با مدعیان غیر حقیقی روشن گردد. با گذر از ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، آنچه امروز بیش از سایر عرصهها کارآمدی و پایداری انقلاب اسلامی را نشانه رفته، حوزه اقتصادی است. «اقتصاد البتّه هدف جامعهی اسلامی نیست، امّا وسیلهای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید.» آزموده شدن در حوزه اقتصاد یکی از مهمترین عرصههای آزمایش جریان انقلابی گشته است.
در آزمون این عرصه و در کنار خصومتهای اقتصادی دشمن با جامعه انقلابی، یکی از موضوعات برجسته مشاهده شوکت ظاهری جریان باطل در برابر دیدگان انقلابیون است. ظرفیتهای اقتصادی فراگیر جهانی و قدرت بین المللی دشمن از یک سو و محدودیتهای اقتصادی جبهه انقلابی گاهی موجب تردید جامعه انقلابی در امکان مقابله و غلبه بر دشمن میشود.
در آیه ۱۳۱ سوره طه آمده است: «وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَى»؛ دیدگانت را به آنچه برخی از اصناف آنان را بهرهمند کردیم مدوز، [آنچه به آنان داده ایم]شکوفه [بی میوه و زیور و زینت] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم، و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.
همانگونه که جامعه ایمانی با آزمونهای دشوار اقتصادی سنجش میشود، جامعه باطل با شوکت ظاهری غیر اصیل مورد آزمایش قرار میگیرد؛ لذا با مشاهده آیات فوق، تفاوتها در برخورداری یا کم برخورداری جوامع نباید موجبات فهم اشتباه برای جامعه انقلابی را فراهم آورد.
در آیه ۳۳ سوره زخرف آمده است: «وَ لَوْ لاَ أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمٰنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ»؛ و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمتهای مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب] این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانههای کافران به [خدای] رحمان سقفهایی از نقره قرار میدادیم و نردبانهایی که با آن بر بالای خانهها برآیند.
در این راستا، فریبندگی شوکت ظاهری کفار آن قدر موثر است که حضرت موسی (علیه السلام) در آیه ۸۸ سوره یونس در این باره به درگاه خداوند چنین عرضه میدارد: «وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّکَ آتَیْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِینَةً وَأَمْوَالًا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا رَبَّنَا لِیُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِکَ ۖ. رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُوا حَتَّىٰ یَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِیمَ»؛ و موسی گفت: پروردگارا! فرعون و اشراف و سرانش را در زندگی دنیا زیور و زینت [بسیار]و اموال [فراوان]دادهای که [نهایتاً مردم را]از راه تو گمراه کنند، پروردگارا! اموالشان را نابود کن و دل هایشان را سخت گردان که ایمان نیاورند تا آنکه عذاب دردناک را ببینند.
با توجه به مطالب فوق، یکی از راههای مفتون شدن جامعه به واسطهی ادعای ایمانی که در قالب تحقق انقلاب اسلامی مطرح نمود، مواجهه با شوکت ظاهری جریان باطل است.
در این مواجهه، تحلیل صحیح موقعیت حائز اهمیت است. یکی از روشهای رسیدن به تحلیل صحیح، شناخت سنن الهی است که در قالب ارجاعات قرآنی فوق، بیان شد.
رهبر انقلاب با تاسی به آیات ۶۱ و ۶۲ سوره شعرا، فرموده اند:«فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ؛ وقتیگروه حضرت موسی که جلو میرفتند و گروه فرعون که پشت سر میآمدند، اینقدر به هم نزدیک شدند که میتوانستند یکدیگر را ببینند، قال اصحـاب موسی انا لمدرکون، بنیاسرائیل که با موسی بودند، خوفشان برداشت. گفتند که یا موسی! الان به ما میرسند؛ ما را میگیرند و قتلعام میکنند. موسی چه جواب داد؟ قال کلاّ، هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد؛ چرا؟ ان معی ربی، معیت این است. [گفت] خدا با من است.»
باور به معیت پروردگار در مواجهه با جریان باشوکت باطل گزارهای است که حضرت موسی (علیه السلام) به امتش متذکر میشود. با اتکا به معیت و نظر به آزموده شدن جامعه مدعی ایمان از طریق مواجهه با شوکت ظاهری جریان باطل، میتوان با امیدی صادق به آینده نگریست. چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب خطاب به ملت نخستین و ریشه ایترین جهاد جوانان را پرورش نهال امید و راندن ترس و نومیدی در خود و دیگران ذکر میکنند؛ البته امیدی صادق و متکی به واقعیتهای عینی. واقعیاتی که از قضا دشمن سعی در کوچک شمردن و وارونه نشان دادن آن به مردممان دارد. واقعیات عینی امید بخش را دیدن و در برابر دیدگان مردم گذاردن، مقدمه جهاد ریشهای جوانان است.
حسین مسلمانی- فعال دانشجویی خراسان شمالی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.