
کد خبر:۷۸۱۲۵۶
در نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش؛
رعنایی: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است/ باقرزاده: بین آنچه انجام میدهیم و باید انجام دهیم فاصله وجود دارد
معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره چالشها و مشکلاتی که در مقابل سند تحول بنیادین است گفت: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش با حضور سید علی حسینی سرپرست آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان این وزارتخانه برگزار شد.
درابتدای این نشست، مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین و رویکردها و چالشهای این سند گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مجموعه سیاستی آموزش و پرورش و راه حلهایی برای آموزش و پرورش است. سندی راهبردی است، چون سند ملی و کلان است و این سند، انسجامی در برنامههای آموزش و پرورش ایجاد میکند و کاری میکند که بر روی یک برنامه متمرکز باشیم و برنامهها با تغییر وزیر، تغییر نکند..
وی ادامه داد: قرار بود این سند راهکارهایی بدهد و برنامه محوری را نهادینه کند و با رفتن و آمدن وزیر برنامهها تغییر نکند و ایجاد همگرایی کند. سند تحول ۴ لایه دارد؛ اولین لایه، یعنی لایه نظری آن تدوین شد. لایه دوم تدوین برنامهای است و بعد لایه نهادی وجود دارد که سایر دستگاههای همکار این وزارتخانه باید نقششان مشخص شود. بعد از آن وارد لایه عملیاتی و اجرایی خواهیم شد. الان از لایه اول عبور کردیم و زیر نظامها تدوین شده که در لایه دوم است.
رعنایی گفت: برنامههای زیرنظامها برخی شان نوآورانه است و تجربه نشان میدهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامههای پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامهها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامهها برقرار است و گاهی نیز برنامهها مشترک است پس باید ارتباط بین برنامهها را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: یک رویکرد مهندسی در اجرای برنامهها میتوان پیش گرفت که نوعی دستور دادن و اجرا شدن است، اما رویکرد بعدی تربیتی است. یعنی همه باید نسبت به تغییرها و اجرای برنامهها باید قانع شوند. علت تاخیر در اجرای سند تحول همین رویکرد تربیتی و اقناعی است. این کار دیربازده است، اما ماندگار است.
رعنایی ادامه داد: درباره چالشهای این سند نیز باید بگویم بحثهای نظارتی از آن جمله است. آیا آموزش و پرورش دارد به سمت نهاد فرهنگی تربیتی حرکت میکند؟ این نظارتی است که شورای انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت کند و نظارت بعدی چرخشهای زیر نطام هاست که در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی با اشاره چالشها و مشکلاتی که در مقابل سند تحول بنیادین است گفت: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است.
در ادامه علی باقرزاده معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز بین وضع مطلوب و دلخواه فاصله است و باید این فاصله را کم کنیم تا آنچه به عنوان تحول میخواهیم در عمل هم دیده شود. اگر آموزش و پرورش سرمایه ملی است باید دغدغه ملی نیز باشد.
وی افزود: آموزش را نمیتوان مستقل از اقتصاد و فرهنگ و. پیشرفت بدهیم. باید همه عناصر سهیم نیز این نهاد را همراهی کنند وگرنه تحولی رخ نمیدهد. در داخل آموزش و پرورش باید تمام ظرفیتها را داخل مدرسه ببریم. یعنی جایی که فرصتهای فراگیر مبتنی بر سند تحول آنجا تدارک دیده میشود.
باقرزاده گفت: بحران آموزشی در تمام دنیا بحران در یادگیری است و این بحران به حدی جدی است که همه ظرفیتها را از بین ببرد. باید باور کنیم مدرسه محور تحول و دانش آموز عامل تحول و برنامه درسی فرصت ساز تحول است.
وی ادامه داد: نسبت برنامه درسی به زیرنظامهای دیگر مانند نسبت موتور به باقی اجزای یک ماشین است. هدف اصلی در سازمان پژوهش استقرار حوزههای ۱۱ گانه تربیت و یادگیری است. باید به سمت تقویت مهارت تفکر و اندیشه ورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: شکاف دانشی و راهبردی در لایههای مختلف اجرایی دیده میشود. بین آنچه انجام میدهیم و آنچه باید انجام بدهیم فاصله وجود دارد و هنر مدیریت کلان کاهش این شکاف است.
درابتدای این نشست، مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین و رویکردها و چالشهای این سند گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مجموعه سیاستی آموزش و پرورش و راه حلهایی برای آموزش و پرورش است. سندی راهبردی است، چون سند ملی و کلان است و این سند، انسجامی در برنامههای آموزش و پرورش ایجاد میکند و کاری میکند که بر روی یک برنامه متمرکز باشیم و برنامهها با تغییر وزیر، تغییر نکند..
وی ادامه داد: قرار بود این سند راهکارهایی بدهد و برنامه محوری را نهادینه کند و با رفتن و آمدن وزیر برنامهها تغییر نکند و ایجاد همگرایی کند. سند تحول ۴ لایه دارد؛ اولین لایه، یعنی لایه نظری آن تدوین شد. لایه دوم تدوین برنامهای است و بعد لایه نهادی وجود دارد که سایر دستگاههای همکار این وزارتخانه باید نقششان مشخص شود. بعد از آن وارد لایه عملیاتی و اجرایی خواهیم شد. الان از لایه اول عبور کردیم و زیر نظامها تدوین شده که در لایه دوم است.
رعنایی گفت: برنامههای زیرنظامها برخی شان نوآورانه است و تجربه نشان میدهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامههای پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامهها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامهها برقرار است و گاهی نیز برنامهها مشترک است پس باید ارتباط بین برنامهها را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: یک رویکرد مهندسی در اجرای برنامهها میتوان پیش گرفت که نوعی دستور دادن و اجرا شدن است، اما رویکرد بعدی تربیتی است. یعنی همه باید نسبت به تغییرها و اجرای برنامهها باید قانع شوند. علت تاخیر در اجرای سند تحول همین رویکرد تربیتی و اقناعی است. این کار دیربازده است، اما ماندگار است.
رعنایی ادامه داد: درباره چالشهای این سند نیز باید بگویم بحثهای نظارتی از آن جمله است. آیا آموزش و پرورش دارد به سمت نهاد فرهنگی تربیتی حرکت میکند؟ این نظارتی است که شورای انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت کند و نظارت بعدی چرخشهای زیر نطام هاست که در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی با اشاره چالشها و مشکلاتی که در مقابل سند تحول بنیادین است گفت: کنکور یک سم برای اجرای سند تحول ملی است.
در ادامه علی باقرزاده معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز بین وضع مطلوب و دلخواه فاصله است و باید این فاصله را کم کنیم تا آنچه به عنوان تحول میخواهیم در عمل هم دیده شود. اگر آموزش و پرورش سرمایه ملی است باید دغدغه ملی نیز باشد.
وی افزود: آموزش را نمیتوان مستقل از اقتصاد و فرهنگ و. پیشرفت بدهیم. باید همه عناصر سهیم نیز این نهاد را همراهی کنند وگرنه تحولی رخ نمیدهد. در داخل آموزش و پرورش باید تمام ظرفیتها را داخل مدرسه ببریم. یعنی جایی که فرصتهای فراگیر مبتنی بر سند تحول آنجا تدارک دیده میشود.
باقرزاده گفت: بحران آموزشی در تمام دنیا بحران در یادگیری است و این بحران به حدی جدی است که همه ظرفیتها را از بین ببرد. باید باور کنیم مدرسه محور تحول و دانش آموز عامل تحول و برنامه درسی فرصت ساز تحول است.
وی ادامه داد: نسبت برنامه درسی به زیرنظامهای دیگر مانند نسبت موتور به باقی اجزای یک ماشین است. هدف اصلی در سازمان پژوهش استقرار حوزههای ۱۱ گانه تربیت و یادگیری است. باید به سمت تقویت مهارت تفکر و اندیشه ورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: شکاف دانشی و راهبردی در لایههای مختلف اجرایی دیده میشود. بین آنچه انجام میدهیم و آنچه باید انجام بدهیم فاصله وجود دارد و هنر مدیریت کلان کاهش این شکاف است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.