سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸، گفت: این حرف من که اموزش و پرورش گران تمام میشود حرف درستی است، اما این روزها به اشتباه گمان میکنند قصدمان واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی است، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و امکان ندارد به شخصی واگذار شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت اموزش و پرورش در همایش تبیین سیاستهای آموزش و پرورش در سال ۹۸، گفت: آقای باقرزاده به درستی اعلام کرد که مدرسه کانون اصلی تربیت است و اگر سند تحول به مدارس وارد نشود، زحمات ما بیهوده است.
وی افزود: اگر اتفاقی در مدرسه رخ ندهد تمام زحمات ما هدر میرود و بحث مدرسه محوری امروز یکی از کلیدیترین برنامههای ما است و در یک ماه آینده طرحی را تهیه و به تصویب شورای عالی اداری میرسانیم و مدرسه محوری را با چند ممیزه آغاز خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال آن هستیم که اگر میگوییم مدرسه کانون اصلی تحول است بنابراین باید بتواند اهداف متعالی را محقق کند و معلم و مربی خالق اندیشه، تفکر، نوآوری و خلاقیت برای دانشآموزان باشند و یکی از مشکلات مهم نظام تعلیم و تربیت فاصله عمیق ستاد و صف یعنی مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است.
حسینی ادامه داد: در اوایل دولت آقای روحانی در بحث رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت میکردم و در آنجا ۱۰۰ میلیون تومان برای رفاه مددجویان اختصاص یافت، اما ۸۰ میلیون تومان هزینه میشد تا این ۱۰۰ میلیون به دست گروه هدف برسد و این یعنی مدیریت چند لایه منابع را هدر میدهد و فرآیند تصمیمگیری را پیچیده و طولانی میکند.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم سهم آموزش و پرورش را از منابع کشوری افزایش دهیم، بودجه کشور مالزی را بررسی کردیم که ۱۹.۵ درصد منابع خود را به آموزش و پرورش اختصاص میداد البته این نگاه مطلوب نیست که بگوییم سهم اعتبارات آموزش و پرورش از منابع ملی چقدر است چرا که مهمتر از آن «جی دی پی» است و باید آن را افزایش دهیم که هم اکنون سهم آموزش و پرورش از آن ۱.۶ است که باید به ۶ تا ۷ درصد برسد.
حسینی گفت: یکی از کارها برای اجرای سند تحول بنیادی این است که نقش عوامل برون سازمانی را جلب کنیم و کسی خودش نمیآید و ما باید برنامهریزی داشته باشیم، توسعه مشارکت در تمام ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی باید هدفگذاری شود و یکی از کارها طراحی لایحه نظام نامه مشارکت وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی و عمومی است تا این موضوع در مراجع قانونی تصویب و الزام برای این مشارکت به ویژه در بخش دولتی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و برخی مصارف قابل صرفه جویی است که اگر انجام شود ظرفیت فعلی یعنی ۹۸.۶ درصد بودجه که مربوط به حقوق و دستمزد است و ۱.۵ درصد برای کیفیت بخشی تغییر پیدا کرده و سهم کیفیت بخشی افزایش مییابد.
وی با اشاره به اظهاراتش در روزنامه ایران مبنی بر گران اداره شدن وزارت و برداشتهای اشتباه از آن گفت: این حرف من که اموزش و پرورش گران تمام میشود حرف درستی است، اما این روزها اشتباه برداشت میشود و گمان میکنند قصدمان واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی است، اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و امکان ندارد به شخصی واگذار شود.
وی گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم داریم که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است و ما ۴ هزار و ۹۰۰ ساعت تدریس اضافی داریم که شاهد نظام حافظه محور با کیفیت پایین هستیم و منظور ما این است که هزینهها را کاهش دهیم.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر برای تأمین منابع در آموزش و پرورش که به شدت برآن متمرکز خواهیم شد، آزادسازی ظرفیتهای درونی نظام تعلیم و تربیت است چرا که آموزش و پرورش لشگر اقتصادی نهفته است، در جلسهای که با آقای لاریجانی داشتم او گفت: یک نمونه مثال بزنید که آموزش و پرورش طرح و لایحهای آورده باشد تا از مجلس مجوز برای تولید ثروت بخواهد. وقتی در شورای معاونان این سوال را مطرح کردم هیچ کدام از دوستان موردی را بیان نکردند.
حسینی گفت: بنده را دو بار برای معاونت در آموزش و پرورش صدا کردند، معاونت پشتیبانی و امور مجلس که نپذیرفتم، چون به لحاظ انگیزشی و ذهنی به آن علاقه ندارم، اما در طول این یک ماه ایدههایی به ذهنم رسیده است و قرار است آقای الهیار معاون پشتیبانی تیم اقتصادی پنج نفره قوی را برای شناسایی ظرفیتهای اقتصادی انتخاب کند.
وی اظهار کرد: سود صندوق ذخیره تا سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد تومان میرسد و گفتهام باید دو کار انجام دهند، بسیاری از داراییها که در قالب پتروشیمی و کارخانههای بزرگ است سهام آن به معلمان واگذار شود تا خودشان آن را اداره کنند و این را به صورت دستوری گفتهایم که باید انجام دهند. از سوی دیگر وقتی داراییهای صندوق خریداری میشود به صورت اسمی برای معلمان باشد و ارزش افزوده این اموال به آنها اختصاص یابد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال فروش املاک آموزش و پرورش و گرفتن پول از مردم نیستیم همچنین معتقدیم که در هیچ جای دنیا ۲۴ نوع مدرسه وجود ندارد و تعدد مدارس کار پسندیدهای نیست از سوی دیگر توجه داشته باشید به عنوان مثال در میدان ولیعصر مدرسهای را داریم که ارزش بالایی دارد و اگر آن را بفروشیم میتوانیم مدرسه دیگری را در منطقه دیگر ایجاد کنیم که امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آنجا محقق میشود.
حسینی ادامه داد: در هیئت دولت دو مصوبه داشتیم که به ما کمک میکند نخست آیین نامه اجرایی مدارس را غیردولتی با تمام مواد آن به تصویب رسید و دیروز نیز آیین نامه ماده ۹ قانون بودجه که فرصت خوبی برای تبدیل به احسن کردن املاک است به تصویب رسید و نگذاشتیم حتی یک بند از آن تغییر کند.
وی مطرح کرد: در مدرسه محوری مدیر حق خلق ثروتهای مشروع و مصرف کردن آن را برای ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی و انتخاب پرسنل دارد و تا یک ماه دیگر طرح مدرسه محوری در شورای عالی اداری مصوب میشود.