
کد خبر:۷۸۱۲۶۲
سیدعلی حسینی:
آموزش و پرورش به هیچ عنوان به بخش خصوصی واگذار نمیشود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸، گفت: این حرف من که اموزش و پرورش گران تمام میشود حرف درستی است، اما این روزها به اشتباه گمان میکنند قصدمان واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی است، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و امکان ندارد به شخصی واگذار شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت اموزش و پرورش در همایش تبیین سیاستهای آموزش و پرورش در سال ۹۸، گفت: آقای باقرزاده به درستی اعلام کرد که مدرسه کانون اصلی تربیت است و اگر سند تحول به مدارس وارد نشود، زحمات ما بیهوده است.
وی افزود: اگر اتفاقی در مدرسه رخ ندهد تمام زحمات ما هدر میرود و بحث مدرسه محوری امروز یکی از کلیدیترین برنامههای ما است و در یک ماه آینده طرحی را تهیه و به تصویب شورای عالی اداری میرسانیم و مدرسه محوری را با چند ممیزه آغاز خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال آن هستیم که اگر میگوییم مدرسه کانون اصلی تحول است بنابراین باید بتواند اهداف متعالی را محقق کند و معلم و مربی خالق اندیشه، تفکر، نوآوری و خلاقیت برای دانشآموزان باشند و یکی از مشکلات مهم نظام تعلیم و تربیت فاصله عمیق ستاد و صف یعنی مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است.
حسینی ادامه داد: در اوایل دولت آقای روحانی در بحث رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت میکردم و در آنجا ۱۰۰ میلیون تومان برای رفاه مددجویان اختصاص یافت، اما ۸۰ میلیون تومان هزینه میشد تا این ۱۰۰ میلیون به دست گروه هدف برسد و این یعنی مدیریت چند لایه منابع را هدر میدهد و فرآیند تصمیمگیری را پیچیده و طولانی میکند.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم سهم آموزش و پرورش را از منابع کشوری افزایش دهیم، بودجه کشور مالزی را بررسی کردیم که ۱۹.۵ درصد منابع خود را به آموزش و پرورش اختصاص میداد البته این نگاه مطلوب نیست که بگوییم سهم اعتبارات آموزش و پرورش از منابع ملی چقدر است چرا که مهمتر از آن «جی دی پی» است و باید آن را افزایش دهیم که هم اکنون سهم آموزش و پرورش از آن ۱.۶ است که باید به ۶ تا ۷ درصد برسد.
حسینی گفت: یکی از کارها برای اجرای سند تحول بنیادی این است که نقش عوامل برون سازمانی را جلب کنیم و کسی خودش نمیآید و ما باید برنامهریزی داشته باشیم، توسعه مشارکت در تمام ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی باید هدفگذاری شود و یکی از کارها طراحی لایحه نظام نامه مشارکت وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی و عمومی است تا این موضوع در مراجع قانونی تصویب و الزام برای این مشارکت به ویژه در بخش دولتی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و برخی مصارف قابل صرفه جویی است که اگر انجام شود ظرفیت فعلی یعنی ۹۸.۶ درصد بودجه که مربوط به حقوق و دستمزد است و ۱.۵ درصد برای کیفیت بخشی تغییر پیدا کرده و سهم کیفیت بخشی افزایش مییابد.
وی افزود: اگر اتفاقی در مدرسه رخ ندهد تمام زحمات ما هدر میرود و بحث مدرسه محوری امروز یکی از کلیدیترین برنامههای ما است و در یک ماه آینده طرحی را تهیه و به تصویب شورای عالی اداری میرسانیم و مدرسه محوری را با چند ممیزه آغاز خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال آن هستیم که اگر میگوییم مدرسه کانون اصلی تحول است بنابراین باید بتواند اهداف متعالی را محقق کند و معلم و مربی خالق اندیشه، تفکر، نوآوری و خلاقیت برای دانشآموزان باشند و یکی از مشکلات مهم نظام تعلیم و تربیت فاصله عمیق ستاد و صف یعنی مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است.
حسینی ادامه داد: در اوایل دولت آقای روحانی در بحث رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت میکردم و در آنجا ۱۰۰ میلیون تومان برای رفاه مددجویان اختصاص یافت، اما ۸۰ میلیون تومان هزینه میشد تا این ۱۰۰ میلیون به دست گروه هدف برسد و این یعنی مدیریت چند لایه منابع را هدر میدهد و فرآیند تصمیمگیری را پیچیده و طولانی میکند.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم سهم آموزش و پرورش را از منابع کشوری افزایش دهیم، بودجه کشور مالزی را بررسی کردیم که ۱۹.۵ درصد منابع خود را به آموزش و پرورش اختصاص میداد البته این نگاه مطلوب نیست که بگوییم سهم اعتبارات آموزش و پرورش از منابع ملی چقدر است چرا که مهمتر از آن «جی دی پی» است و باید آن را افزایش دهیم که هم اکنون سهم آموزش و پرورش از آن ۱.۶ است که باید به ۶ تا ۷ درصد برسد.
حسینی گفت: یکی از کارها برای اجرای سند تحول بنیادی این است که نقش عوامل برون سازمانی را جلب کنیم و کسی خودش نمیآید و ما باید برنامهریزی داشته باشیم، توسعه مشارکت در تمام ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی باید هدفگذاری شود و یکی از کارها طراحی لایحه نظام نامه مشارکت وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی و عمومی است تا این موضوع در مراجع قانونی تصویب و الزام برای این مشارکت به ویژه در بخش دولتی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و برخی مصارف قابل صرفه جویی است که اگر انجام شود ظرفیت فعلی یعنی ۹۸.۶ درصد بودجه که مربوط به حقوق و دستمزد است و ۱.۵ درصد برای کیفیت بخشی تغییر پیدا کرده و سهم کیفیت بخشی افزایش مییابد.
وی با اشاره به اظهاراتش در روزنامه ایران مبنی بر گران اداره شدن وزارت و برداشتهای اشتباه از آن گفت: این حرف من که اموزش و پرورش گران تمام میشود حرف درستی است، اما این روزها اشتباه برداشت میشود و گمان میکنند قصدمان واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی است، اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و امکان ندارد به شخصی واگذار شود.
وی گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم داریم که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است و ما ۴ هزار و ۹۰۰ ساعت تدریس اضافی داریم که شاهد نظام حافظه محور با کیفیت پایین هستیم و منظور ما این است که هزینهها را کاهش دهیم.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر برای تأمین منابع در آموزش و پرورش که به شدت برآن متمرکز خواهیم شد، آزادسازی ظرفیتهای درونی نظام تعلیم و تربیت است چرا که آموزش و پرورش لشگر اقتصادی نهفته است، در جلسهای که با آقای لاریجانی داشتم او گفت: یک نمونه مثال بزنید که آموزش و پرورش طرح و لایحهای آورده باشد تا از مجلس مجوز برای تولید ثروت بخواهد. وقتی در شورای معاونان این سوال را مطرح کردم هیچ کدام از دوستان موردی را بیان نکردند.
حسینی گفت: بنده را دو بار برای معاونت در آموزش و پرورش صدا کردند، معاونت پشتیبانی و امور مجلس که نپذیرفتم، چون به لحاظ انگیزشی و ذهنی به آن علاقه ندارم، اما در طول این یک ماه ایدههایی به ذهنم رسیده است و قرار است آقای الهیار معاون پشتیبانی تیم اقتصادی پنج نفره قوی را برای شناسایی ظرفیتهای اقتصادی انتخاب کند.
وی اظهار کرد: سود صندوق ذخیره تا سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد تومان میرسد و گفتهام باید دو کار انجام دهند، بسیاری از داراییها که در قالب پتروشیمی و کارخانههای بزرگ است سهام آن به معلمان واگذار شود تا خودشان آن را اداره کنند و این را به صورت دستوری گفتهایم که باید انجام دهند. از سوی دیگر وقتی داراییهای صندوق خریداری میشود به صورت اسمی برای معلمان باشد و ارزش افزوده این اموال به آنها اختصاص یابد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال فروش املاک آموزش و پرورش و گرفتن پول از مردم نیستیم همچنین معتقدیم که در هیچ جای دنیا ۲۴ نوع مدرسه وجود ندارد و تعدد مدارس کار پسندیدهای نیست از سوی دیگر توجه داشته باشید به عنوان مثال در میدان ولیعصر مدرسهای را داریم که ارزش بالایی دارد و اگر آن را بفروشیم میتوانیم مدرسه دیگری را در منطقه دیگر ایجاد کنیم که امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آنجا محقق میشود.
حسینی ادامه داد: در هیئت دولت دو مصوبه داشتیم که به ما کمک میکند نخست آیین نامه اجرایی مدارس را غیردولتی با تمام مواد آن به تصویب رسید و دیروز نیز آیین نامه ماده ۹ قانون بودجه که فرصت خوبی برای تبدیل به احسن کردن املاک است به تصویب رسید و نگذاشتیم حتی یک بند از آن تغییر کند.
وی مطرح کرد: در مدرسه محوری مدیر حق خلق ثروتهای مشروع و مصرف کردن آن را برای ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی و انتخاب پرسنل دارد و تا یک ماه دیگر طرح مدرسه محوری در شورای عالی اداری مصوب میشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.