سید علی حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه ای با شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در خصوص منابع تامبن اعتبارات وزارت گفت: چهار منبع برای تأمین اعتبارات در آموزش و پرورش در نظر داریم و اولین آنها، منابع دولتی است که باید سهم منابع آموزش و پرورش از آن به استاندارد جهانی برسد.
گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسهای با شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: برای موفقیت در مدیریت سازمان، باید فرهنگ سازمانی را در جهت یکپارچهسازی و ادراک مشترک سازمانی افزایش دهیم.
وی بابیان اینکه اجرای متوازن سند تحول بنیادین راهبرد و سیاست اصلی آموزش و پرورش است، افزود در حال حاضر برنامههای اجرایی سند تحول بنیادین در سطح استانها است و پس از ارزیابی در۷۵۰ منطقه آموزشی به مدارس ارسال میشود و در مناطق به دنبال تلفیق برنامهها در قالب چهار دوره تحصیلی هستیم تا پس از تنظیم به مدارس ارسال شود البته برنامه مدرسه نباید زیاد شلوغ شود و متناسب با نوع مدرسه برنامهها باید جنبه تجویزی و ارشادی داشته باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: از معاونتهای حقوقی و سازمان پژوهش خواستهام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را بررسی کنند تا بخشهای مربوط به آموزش و پرورش به برنامههای سند تحول بنیادین پیوست شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونان وزارت آموزش و پرورش باید در اجرای برنامهها دو حساسیت را مدنظر قرار دهند، اذعان کرد: اول، در هر معاونت اجرای برنامههای خرده نظامهای مربوط به سند تحول با حساسیت دنبال شود و حساسیت دوم این است که واحد همتای بخشهای مختلف در استان نیز این حساسیتها را در اجرا داشته باشند.
وی تأکید کرد: ۷۲ برنامه اجرایی مبتنی بر سند تحول به مدارس در راستای سه طرح تعالی مدیریت، تدبیر و بوم ابلاغ شده است که این برنامهها با تشخیص معاونان وزارت آموزش و پرورش برای سال ٩٨ اولویت آنها مشخصشده است.
بودجه معاونتها بر اساس اتصال برنامهها به خرده نظامهای سند تحول بنیادین پرداخت میشود حسینی در ادامه اضافه کرد: تمام برنامههای سند تحول بنیادین در سال ٩٨ به سامانه پیشخوان مدیریتی متصل خواهد شد و بودجه معاونتها براساس اتصال برنامهها به خرده نظامهای سند تحول بنیادین پرداخت میشود و در این راستا باید مفاهیم و کلیدواژههایی که در سند تحول است، تعریف عملیاتی شوند تا به مرحله اجرا برسند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ارزیابی و نظارت در سال ٩٨ بر اساس اجرای برنامههای سند تحول بنیادین است، گفت: تلاش میکنیم طی دو جلسه اداری طرح مدرسه محوری را در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی کنیم تا با رویکرد انعطاف در انتخاب مدیران، خلق ثروت و انعطاف در تأمین نیروی انسانی و منابع مالی، برنامه مدرسه محوری تدوین و تصویب شود.
حسینی تصریح کرد: در راستای عدالت اجتماعی و آموزشی، شورای بهبود مناطق محروم با مسئولیت معاونت آموزش ابتدایی فعال خواهد شد که مهمترین هدفگذاری آن، استفاده از ظرفیت سایر سازمانها برای پشتیبانی مناطق محروم خواهد بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲ هزار مدرسه در طرح مدارس حامی داریم، گفت: در این طرح مدرسه قابل التوجه، حامی مدرسه لازم التوجه میشود و برنامه ریزی خواهیم کرد تا تمام دستگاههای دولتی و عمومی بتوانند بهطور اختیاری حامی مدارس شوند.
وی افزود: طرح خیرین مدرسه یار با مسئولیت اداره کل انجمن اولیا و مربیان در دست اقدام داریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عدالت ترجیحی، اظهار کرد: تخصیص اعتبارات به مناطق از چند جهت؛ دانش آموزان لازم التوجه که سی درصد آنها در مناطق نابرخوردار هستند، مدارس لازم التوجه، مناطق لازم التوجه و استانهای لازم التوجه مورد توجه قرار خواهد گرفت و نظام بودجهریزی بر اساس عدالت ترجیحی تنظیم و تدوین خواهد شد.
حسینی خاطرنشان کرد: باید در بستر تلویزیون تعاملی سینا کار جدی در راستای توسعه برنامههای عدالت آموزشی صورت گیرد.
وی با اشاره به تفاهمنامه صورت گرفته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: طبق این تفاهمنامه و در ظرف برنامه ششم توسعه هوشمند سازی مدارس انجام میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به چهار منبع برای تأمین اعتبارات در آموزش و پرورش در نظر داریم، گفت: منبع اول؛ منابع دولتی است که باید سهم منابع آموزش و پرورش از آن به استاندارد جهانی برسد و علاوه بر آن باید سهم آموزش و پرورش از GDP به استاندارد ۶تا ٧ درصد جهانی برسد.
حسینی با اشاره به توسعه مشارکتها بهعنوان منبع دوم، گفت: باید نظامنامه تعامل آموزش و پرورش با سایر دستگاهها تدوین شود. منبع سوم، مدیریت بر منابع و مصارف است که از جمله موضوعهای آن؛ طرح ساماندهی مدارس است که در آن به دنبال توسعه مدارس بزرگ و مجتمعی هستیم و طرح روستا محوری را نیز در نظرخواهیم داشت.
وی آزادسازی ظرفیتهای درونی آموزش و پرورش را منبع سوم تأمین اعتبار دانست و گفت: باید از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان و ظرفیت دولت، مجلس و قوانین، نهایت استفاده برای به فعلیت رساندن ظرفیتهای آموزش و پرورش صورت بگیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: برای مشارکت اضلاع جامعه از ظرفیت اساتید دانشگاه و صاحبنظران تعلیم و تربیت در جهت کمک به فرا گردهای نظام آموزشی و ارتقا و نقادی برنامهها، استفاده خواهیم کرد.
حسینی با اشاره به اصلاح ساختار در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: احیای روابط عمومی ابلاغشده است. همچنین در راستای عدالت ترجیحی، فعالیت دفتر امور زنان و خانواده با عنوان مشاور وزیر و چند پست زیرمجموعهاش، ادامه خواهد داشت.
وی افزود: پیگیر استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هستیم. همچنین مرکز برنامهریزی منابع انسانی در معاونت توسعه برنامهریزی و پشتیبانی ادغام شده است البته امور اداری، مالی و بودجه وقتی تلفیق شوند کار روانتر پیش میرود، اما کمیته برنامهریزی و ساماندهی را خواهیم داشت.
حسینی به شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: میزهای گفتگو با شرکای آموزش و پرورش ازجمله با معلمان، تشکلهای فرهنگی، خیرین، صاحبنظران، زنان، جوانان، دانش آموزان فعال شود و نشست و گفتگو داشته باشید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را مدنظر قرار دادهایم و این موضوع را معاونت آموزش متوسطه با تدوین و تصویب نظام جامع فنی و حرفهای و نظام جامع کارآفرینی پیگیر خواهد شد.
وی بابیان اینکه با نظر رئیسجمهور دانش آموزان رشته فیزیک که در المپیاد جهانی فیزیک به دلیل میزبانی رژیم اشغالگر قدس شرکت نکردند از امتیاز المپیاد جهانی برخوردار خواهند شد، گفت: باوجود موافقتها و مخالفتها، برگزاری آزمون تکمیلی ظرفیت مدارس سمپاد به دلایلی که ممکن است سال گذشته اجحافی در حق دانش آموزان صورت گرفته باشد در مناطق محروم، برگزار خواهد شد.
وی بابیان اینکه حقوق دانشجو معلمان براساس حداقل حقوق وزارت کار تعیین شد، گفت: ۴٧ میلیون دلار برای چاپ کتابهای درسی در نظر گرفتهشده که پیگیریهای آن انجامشده است.
حسینی خاطرنشان کرد: کارگروه ستادی پروژه مهر تشکیل شود و در آن آموزش ضمن خدمت، ساماندهی نیروی انسانی، توزیع کتب درسی، آموزش ١٢هزار مدیر آموزشگاهی که در فرآیند انتخاب مدیران انتخاب شدند، فضاسازی و تبلیغات، ثبتنام دانش آموزان، ارزیابی و نظارت بر مدارس مورد بررسی و پیگیری قرار میگیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، تدوین نظام جامع تحصیلی، راهاندازی کارگروه تسهیل به امور خیرین، آمایش سرزمینی، ایجاد مجامع خیرین دانشآموز یار و مدرسه یار، ساماندهی مدارس غیرمتعارف و تصویب آییننامه مدارس غیردولتی در هیئت دولت ازجمله کارهای در دست اقدام است.