رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: قبولی در آزمون سمپاد نشاندهنده هوشمندی دانشآموز نیست، چون براساس مشاهدات افرادی که در آزمون پذیرفته میشوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سختکوشند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در نشست خبری «تابستان داغ» با محوریت طرحها و برنامههای تابستانه وزارت آموزش و پرورش درباره مفاد سند تحول بنیادین گفت: سند تحول به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است که از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیمگیران این حوزه جلوگیری میکند. به عبارتی دیگر این سند برنامههای آموزش و پرورش را با سیاستهای کلان کشور همسو میکند. بخشی از این سند آرمان و آرزو است. برای اینکه بتوانیم در جهت برآورده شدن این آرزو قدم برداریم، زیرنظامهای مدیریت و راهبری، برنامهریزی درسی، تامین نیروی انسانی و ... تعریف شده است تا هریک به سهم خود بتواند برای تربیت انسان شش ساحتی که قرار است به حیات طیبه نائل شود، تلاش کنند.
او درباره میزان عملیاتی شدن سند تحول گفت: برای تحقق سند تحول در ۶۷۰ مدرسه استعداد درخشان کشور با ۱۱۵ هزار دانشآموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شدهاند. در ۱۰ استان کارگاههای آمادگی برای اجرای سند برای مدیران، معاونان، مشاوران و معلمان برگزار شده است. براساس سند، دانشآموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی کنند. بسیاری از سیستمهای جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمیکند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدلها را برای مدارس نمیپذیرد چراکه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرزهای خود را حفظ کند.
روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر میدهیم
رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: قبولی در آزمون سمپاد نشاندهنده هوشمندی دانشآموز نیست. معیار استعدادهای درخشان از بدو تاسیس، تمرکز بر حوزه IQ است، اما این موضوع به معنای بیتفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانشآموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون براساس مشاهدات افرادی که در آزمون پذیرفته میشوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سختکوشند. گرچه سختکوشی ارزشمند است، شاخص ما صرف هوش یا سختکوشی نیست بلکه تلفیق آنهاست.
مهاجرانی در واکنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانشآموزان در مدارس سمپاد افزود: سنجش و شناسایی IQ با تستهای چندگزینهای و آزمونهای چند مرحلهای خیلی راحتتر و احتمال خطا کمتر است. در مقابل احتمال سوگیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست. از سوی دیگر، چون تعداد زیادی از افراد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمونهایی نداریم.
هنرستان سمپاد و آموزش مهارتهای هایتک
او به طرح مدارس تابستانه هم اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب یک بسته متوازن از فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و تربیتبدنی با نگاه علمی است تا حرکت دانشآموزان در مسیر رشد تکبعدی نباشد. سمپاد مهارتی نیز برای گسترش توانمندیهایی که دانشآموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیازهای واقعی آنها شکل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم میشود که دانشآموزان در رشتههای مهارتی ادامه تحصیل دهند. در همین زمینه دو مدل هنرستان سمپادی و کلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره فعالیتهای تخصصی این مرکز گفت: اگر انسانها تفکر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئلههای خود را حل کنند هر اندازه به آنها علم بدهیم راه به جایی نمیبرند؛ بنابراین آموزش مهارتهای زندگی به صورت اعم و آموزشهای مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهر آغاز میشود. در همین زمینه سمپاد به حوزه مهارتهای موردنیاز برای فناوریهای میانی که به نیاز صنعت و شهرکهای صنعتی، بنگاههای کوچک و متوسط باز میگردد و فناوریهای برتر یا هایتک که مربوط به آن چیزی است که ستادهای علم و فناوری معاونت ریاست جمهوری متولی آن هستند، وارد شده است.
فاطمه مهاجرانی در این باره افزود: این طرح شامل تعدادی پودمان است که دانشآموزان در خلال آموزش به مهارتهای قابل اتکا دست پیدا میکنند تا در سالهای آتی نه فقط در حوزه فناوریهای برتر دانش داشته باشند، بلکه مهارت عملیات اجرایی نیز در آنها تقویت شده باشد.