تاریخی گفت: دانش آموزان با انتقاد از وضعیت فعلی آموزشی ورود به دانشگاه ها، روند فعلی را مغایر با عدالت آموزشی دانست و گفت: آمار و تحلیلها نشان از عدم موفقیت نسبی دانش آموزان مدارس دولتی در آزمون سراسری نسبت به دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی میدهد که این موضوع جای تحلیل جدی دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با انتقاد از وضعیت فعلی آموزشی ورود به دانشگاه ها، روند فعلی را مغایر با عدالت آموزشی دانست و گفت: آمار و تحلیلها نشان از عدم موفقیت نسبی دانش آموزان مدارس دولتی در آزمون سراسری نسبت به دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی میدهد که این موضوع جای تحلیل جدی دارد.
حسین تاریخی ادامه داد: وقتی از میان برگزیدگان رشتههای مختلف، قریب به اتفاق ایشان فارغ التحصیل مدارس ویژه یا غیرانتفاعی هستند، و دانش آموزان مدارس دولتی جایی در این بین ندارند، واضح است که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش و پرورش عمومی جدیتر از سالهای قبل شده و باید فکری به حال وضع عدالت درمیان اقشار مختلف جامعه کرد. صراحتا باید بگوییم وضعیت فعلی کنکور، قتلگاه عدالت آموزشی است و اختلافات آموزشی فعلی در میان دانشآموزان مدارس دولتی و غیردولتی گواه این موضوع است.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان ادامه داد: اختلاف سطح علمی دانش آموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی هر سال دارد افزایش مییابد و این واقعیت تلخ کتمان ناپذیر است و مسئولان امر باید نسبت به اصلاح این روند فکر جدی کنند.
تاریخی ادامه داد: باید جستجو کرد که مساله کجاست که چنین بی عدالتی رخ میدهد، نظام آموزشی کنکور محور یا سطح علمی معلمان یا مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش؟ هر چه که هست، آنچه اکنون در فضای آموزشی رخ داده است روز به روز از عدالت آموزشی مطلوب فاصله بیشتری میگیرد و کنکور ۹۸ یک بورژوازی آموزشی را در فضای آموزشی کشور ترسیم کرده است، فضایی که در آن دانش آموزان معمولی که توان هزینههای میلیونی ندارند محکوم به شکست هستند و هرچه موفقیت هست برای دانش آموزان مدارس غیردولتی است.
دبیرکل اتحادیه با ابراز نگرانی از تغییر سلایق دانش آموزان در عدم اقبال به رشتههای پایه نیز گفت: متاسفانه میزان اقبال دانش آموزان به رشتههای پایه در سالهای گذشته بسیار افت داشته که این موضوع هرچند برآمده از بازار کار این رشتهها در جامعه است، ولی به جهت اهمیت این رشتهها بسیار نگران کننده است و مسئولان باید فکر جدی برای حل این موضوع کنند، چرا که تضعیف این رشته ها، اثرات پیرامونی ناگواری برای فضای علمی کشور دارد.
حسین تاریخی درباره میزان قبولی در آزمون سراسری نیز گفت: موضوع توزیع رشتههای دانشگاهی و دانش آموزان نیز نیازمند دقت نظر جدی است. این که داوطلبان دو رشته علوم انسانی و ریاضی فیزیک حدود بیش از ۱۰۰ درصد شانس قبولی داشته باشند، ولی دانش آموزان رشته تجربی ۲۷ درصد شانس قبولی داشته باشند، وجه دیگری از عدم توزیع متناسب رشته در دانشگاهها و فقدان عدالت آموزشی است. مساله این است که نباید گفتگوها درباره اصلاح ساختار موجود به همین روزها محدود شود و برای اصلاح این وضعیت اقدامی عملی انجام شود.
دبیرکل اتحادیه در پایان با ابراز خرسندی از وضعیت علمی دانش آموزان عضو اتحادیه گفت: بحمدالله اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی در آزمون سراسری بسیار موفق بوده اند و حدود ۱۰ تن از اعضای فعال فرهنگی تشکیلاتی اتحادیه موفق به کسب رتبههای زیر ۱۰۰ و بیش از صد و بیست نفر نیز موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰ شده اند که البته هنوز آمار نهایی نشده و بعد از بررسی نهایی به اطلاع رسانهها خواهیم رساند.