سرپرست آموزش و پرورش گفت: تلاش کردیم تا پاداش پایان خدمت فرهنگیان که قبلا سه قسط داده میشد را تا اول مهر در دو قسط بدهیم و اینها وعده نیست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار صمیمی با خبرنگاران آموزش و پرورش گفت: بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک وجود دارد این که هر دو رسولان آگاهی بخش جامعه هستند. خبرنگاران بهترین حلقه واسط مردم و دولت هستند. مهمترین نقش را در پر کردن شکاف ملت و دولت خبرنگاران بر میدارند. باید جامعه را نسبت به آموزش و پرورش حساس کنیم و خبرنگاران میتوانند هوش ادراکی جامعه باشند.
وی در ادامه گفت: دنبال این هستیم آموزش و پرورش اتاق شیشهای باشد و لایحههای سازمانی با خبرنگاران در ارتباط باشند. در ابتدای ورودم دستور دادم که هیچ شکایت قضایی از رسانهها مداشته باشیم.
وی در ادامه در خصوص پروژه مهر بیان کرد: اولین کاری که بنده به محض ورودم به آموزش و پرورش مطرح کردم این بود که سند تحول بنیادین را عملی کنیم و از ستاد تا صف در آموزش و پرورش باید دنبال اجرای آن باشد که در خود ۵ آموزه دارد.
حسینی گفت: یکی از مشکلات آموزش و پرورش ما این است که تک ساحتی و متوجه آموزش است و دیگر اینکه دنبال راهکارهای موقتی است برای همین چرخشهای تحول آفرین و آموزش و پرورش چند ساحتی در سند تحول مورد تاکید قرار گرفته است. ۳۷ چرخش تحول آفرین پیش بینی شده است.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین لایه عملیاتی دارد که از اول مهر باید وارد مدارس شود و در مرحله بعد یعنی لایه نهادی باید وارد لایهای شویم که همه ارکان جامعه نقش خود را ایفا کنند. به هیچ عنوان نباید آموزههای سند تحول را منحرف نکنیم و تضعیف و کوچک نکنیم. برای ارزیابی و بهبود عملکرد این سند داشبورد این سند تحول ایجاد شده تا نقاط کور و موانع را به صورت مداوم رصد کنیم.
وی گفت: در پروژه مهر ثبت نام درست دانش آموزان است که قانونی و عادلانه باشد و تا کنون ۸۵ درصد دانش آموزان ثبت نام کردند. ۴ هزار شکایت مردمی داشتیم که شامل شکایت از درخواست دریافت وجه در مدارس دولتی، مدارس غیردولتی و نحوه ثبت نام در محدوده بوده است و با ۱۶ مدیر برخورد کردیم که ۱۵ مدیر عزل شده اند.
حسینی اظهار کرد: ۱۴۲ میلیون جلد کتاب چاپ و به استانها منتقل شده است. آماده سازی مدیران جدید را در دستور کار داشتیم و آماده شده اند. ۸۰ درصد معلمانی که باید آموزشهای ضمن خدمت ببینند دیده اند و آماره ورود به مدارس هستند.
سرپرست آموزش و پرورش گفت: همانطور که گفتم اول مهر را بدونمدارس خشت و گلی در کشور بدون استان سیستتن و بلوچستان آغاز خواهیم کرد. البته به استان سیستان و بلوچستان سفر میکنم و امیدوارم ۱۶۷ مدرسه خشت و گلی در سیستان و بلوچستان هم تا اول مهر جمع شود.
وی بیان کرد: شعار ما این است اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم، هیچ مدرسه نفتی نخواهیم داشت. بدون مشکل نیست، اما باید به مشکلات هجوم بیاوریم. اول مهر ۶۰ هزار معلم بازنشسته میشوند در حالیکه وردی ما کلا ۲۰ هزار خواهد بود.
سرپرست آموزش و پرورش گفت: راهکارهای ما برای جبران کسری استمرار کار بازنشستگان، آموزشیاران نهضت در قالب حق التدریس و تبدیل وضعیت تعدادی از آنهاست. تبدیل معاون معلم، سرباز معلم و... راههای دیگر ماست. خرید خدمات معلمان درس آمادگی دفاعی را به سپاه پاسداران خواهیم سپرد.
در بخش دیگر این برنامه خبرنگاران نکتهها و سوالهایی را مطرح کردند.
حسینی در بخش دیگر برنامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: وزارت آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است. همه ما شب و روز گرفتاریم، اما برای ارتباط بیشتر با رسانهها تلاش خواهیم کرد. من اهل رایزنی نیستم و در تمام مدتی که وزارتخانه بودم برنامههای این وزارتخانه را دنبال میکنم و در همین مدت ۶ استان را سر زدم.
وی گفت: ما در برنامه ریزی اجرایی باید واقع گرایانه عمل کنیم. اول مهرماه ۴۰ هزار معلم کم داریم. آرمانی این است از دانشگاه فرهنگیان وارد شود، اما در واقعیت نمیشود. من هم معتقدم ممکن است این ۴۰ هزار معلم کیفیت ان خروجی دانشگاه فرهنگیان را نخواهد داشت. ما برای برنامه ریزی باید راه پیدا کنیم.
وی ادامه داد: ردیف اعتباری حق التدریس با ردیف اعتباری رتبه بندی فرق دارد. ما ۲ هزار میلیارد تومان که گفتیم در رتبه بندی معلمان لحاظ میشود آرمانی نیست، اما در حد وسعمان ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه میکند.
سرپرست آموزش و پرورش: در این شرایط که دولت با جنگ اقتصادی تمام عیار رو به روست ما تلاش کردیم تا پاداش پایان خدمت فرهنگیان که قبلا سه قسط داده میشد را تا اول مهر در دو قسط بدهیم. اینها وعده نیست.
وی بیان کرد: مطالبات معلمان حق آنهاست و باید پیشتر داده میشده است و باید یکبار تکلیفمان را با مطالبات مشخص کنیم. ما میگوییم آموزش و پرورش گران اداره میشود، اما معنایش این نیست که ما میخواهیم آن را به بخش خصوصی بدهیم بلکه بحث ما مدیریت منابع است.
حسینی گفت: آموزش و پرورش مثل هواپیمای در حال حرکت است و باید در حال طی مسیر مشکلاتش را برطرف کنیم. کارگروه هدایت تحصیلی و توسعه متوازن تشکیل شده است. پوشش تحصیلی دختران در متوسطه اول و دوم از پسران کمتر است. ما باید استانهای لازم توجه را در مقابل قابل توجه ببینیم و باید طبق برنامههای خاص دختران را تحت پوشش قرار دهیم.
وی گفت: آموزش و پرورش حاکمیتی است با راهبرد حمایت، کفایت و نظارت قائل بر رشد مدارس غیردولتی هستیم.