
بهره برداری از ۹.۵ کیلومتر مسیر جدید به همراه ۴ ایستگاه مترو در سال جاری

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به روند رو به رشد توسعه خطوط مترو، یادآور شد که نقطه آغاز این مسیر در مهرماه ۱۴۰۰ با افتتاح ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ رقم خورد؛ ایستگاهی که سرآغازی برای پروژههای بزرگ حملونقل ریلی در تهران بهشمار میرفت. در ادامه، ایستگاه توحید در خط ۷ در دیماه همان سال، و ایستگاههای بوستان گفتوگو و هفده شهریور در اسفند ۱۴۰۰ و خرداد ۱۴۰۱ به شبکه مترو اضافه شدند.
وی در ادامه گفت: سال ۱۴۰۱ نیز با توسعهای چشمگیر همراه بود؛ بهطوریکه در اسفندماه این سال، ۹.۵ کیلومتر مسیر جدید به همراه ۴ ایستگاه شامل کارگر، بوستان لاله، میدان ولیعصر و شهدای هفتم تیر در خط ۶ به بهرهبرداری رسید. همچنین در همین سال، ایستگاه شهید دادمان در خط ۷ نیز آغاز به کار کرد.
به گفته سخنگوی شهردار تهران، پروژههای سال ۱۴۰۲ نیز با سرعت ادامه یافت. در اردیبهشتماه، ۲ کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه علامه جعفری در خط ۴ افتتاح شد. سپس در مهرماه، ۲ کیلومتر دیگر مسیر و ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ به بهرهبرداری رسید. همچنین در همین ماه، ۵.۵ کیلومتر مسیر به همراه ۳ ایستگاه شامل شهرزیبا، کوهسار و شهران در خط ۶ افتتاح شدند.
محمدخانی افزود: در آذرماه ۱۴۰۲، توسعه قابل توجهی در حومه تهران رقم خورد و طی آن، ۱۹ کیلومتر مسیر جدید به همراه یک ایستگاه در پرند به بهرهبرداری رسید. در اسفندماه نیز ۳ ایستگاه بهار، شیراز و شهدای کن در خط ۶ به شبکه مترو اضافه شدند.
سخنگوی شهرداری همچنین به توسعههای انجامشده در حوزه ورودی ایستگاهها اشاره کرد و گفت: در مهر ۱۴۰۰، ورودی دوم ایستگاه برج میلاد در خط ۷ افتتاح شد و در ادامه، در آبانماه همان سال، ورودیهای دوم ایستگاههای بعثت، مهدیه و رودکی در خطوط ۶ و ۷ به بهرهبرداری رسیدند. این روند در آذرماه با افتتاح ورودی دوم ایستگاه مرزداران در خط ۶ و در بهمنماه با بهرهبرداری از ورودیهای دوم ایستگاههای بریانک و مولوی در خط ۷ ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد بهرهبرداری از ورودیهای دوم ایستگاههای شهید رضایی و اشرفی اصفهانی در خط ۶ و همچنین ورودی سوم ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ بودیم. در اسفند همان سال نیز، ورودی سوم ایستگاه بریانک به همراه ۴ آسانسور در خط ۷ به بهرهبرداری رسید.
در سال ۱۴۰۲ نیز توسعه در این حوزه متوقف نشد. ورودیهای دوم ایستگاههای دادمان، شهرزیبا و شهران در خطوط ۶ و ۷ به بهرهبرداری رسیدند و در اسفند ۱۴۰۲، ورودی دوم ایستگاه تربیت مدرس در خط ۷ افتتاح شد.
محمدخانی همچنین به اتفاقات مثبت تابستان ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: در تیرماه این سال، ورودی شمال شرقی ایستگاه تئاتر شهر در خط ۴ و ورودی شمالی ایستگاه سهروردی در خط ۳ افتتاح شدند. علاوهبراین، گالری ارتباطی ایستگاه میدان شهدا در خط ۶ نیز در همین ماه به بهرهبرداری رسید.
سخنگوی شهردار تهران به آغاز پروژههای جدید نیز اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ۱۴۰۳، کلنگزنی خط ۹ متروی تهران انجام شد و در تیرماه نیز عملیات اجرایی توسعه شرقی خط ۲ آغاز شد. همچنین پروژه آزمایشی خط تراموا که در بهمن ۱۴۰۳ وارد فاز اجرایی قرار است از پایانه شرق تا میدان آزادی راهاندازی شود.