رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: دانش آموزان میگویند مسائل کتب درسی به درد زندگی نمیخورد، اما تاکید خانوادهها روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالشهای پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با بیان اینکه باید بین چالشهای وزیر، چالشهای وزارت و چالشهای تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم، گفت: از چالش سوم زودتر به جواب میرسیم. بی توجهی به تعلیم و تربیت در سیاستهای کلان کشور وجود دارد. به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش میپردازد، چقدر به تعلیم و تربیت میپردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده، اما هنوز با آرمانهای انقلاب اسلامی فاصله داریم.
کنکور «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه خلائی در زمینه پژوهش داریم، گفت: معاونتهای پژوهشی در ادارات هم در شرف حذف بود که فعلا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است. روزمرگی، چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساسا از اندیشیدن به ۵ یا ۱۰ سال بعد غافل میشود. چالش دوم انتظارات متضاد است و او برای تداوم مدیریتش باید اینها را هماهنگ و مدیریت کند. معلم ها، خانواده ها، دانش آموزان و... هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. مثلا دانش آموزان مدام میگویند مسائل کتب درسی به درد زندگی شان نمیخورد، در حالی که تاکید خانوادهها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.
ذوعلم ادامه داد: رویکردهای متفاوتی نیز وجود دارد. عدهای انتظار دارند وزیر به مسائل بین المللی و یونسکویی بپردازد، برخی مخالف هستند. جهت گیری اندیشهای نیز مهم است. آیا وزیر به ساحتهای شش گانه سندتحول باور دارد یا خیر؟
سیستم آموزش و پرورش نسبت به مدرسه محوری مقاومت میکند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه رهبری چند سال قبل به وجود رویکردهای متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کردند، بیان کرد: آقای بطحایی مدرسه محوری را مطرح و به سمت آن رفت، ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت میکنند.
وی افزود: چالش دیگر سیاست زدگی است. درباره عزل و نصبها و... توقعاتی وجود دارد. نکته آخر دخالتهای غالبا اجرایی و عملیاتی برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبرو میکند. به استانی سفر کرده بودم که گلایه میکردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود. باید رویهای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند. یکی از دغدغههای مدیران کل استانها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.
کمبود معلم و فضا ما را آزار میدهد
وی درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری اندیشیده شده تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم. هرچند تراکم ۴۰ نفره در کلاسهای درس داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار میدهد.
ذوعلم با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: انتطارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیتها لازم است اگر فقط جنبه اقتصادی اش را ببینیم قطعا غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالف هستیم. مگر میشود امنیت را به بخش خصوصی واگذار کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همینگونه است. اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.
وی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه بندی نیز گفت: در سال ۹۸ بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تامین میشود و از سوی دیگر بشنوند که در تنگنا هستیم.
ذوعلم به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت:: این هفته سیستان و بلوچستان بودم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و... دارند، چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار هست. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.