رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد اولین دانش شهر کشور در واحد جامع نجفآباد و در دستور کار قرار گرفتن توسعه هوشمند منطقهای خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، شانزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه و با حضور آیتالله سیدیوسف طباطبایینژاد نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اصفهان، عباس رضایی استاندار اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، روحالله فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضاء در واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.
طهرانچی در این جلسه با اشاره به طرحهای توسعهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان، گفت: استان اصفهان از لحاظ جمعیت دانشجویی در بین استانهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از تهران، رتبه دوم را دارد و به لحاظ استعداد و امکانات، جایگاه ویژهای را از آن خود کرده است. بر این اساس طرحهای تحولی قابل توجهی برای این استان در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص ۵۰ هکتار زمین برای ایجاد گلخانه تولید بذر، یکی از طرحهای تحولی دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان است. با تلاشهای واحد اصفهان (خوراسگان)، طرح بذر این واحد بسیار موفق بوده و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری قرار گرفته به طوری که این واحد به عنوان نهاد علمی شورای بذر انتخاب شده است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد کشور را از واردات بذر بینیاز کند.
وی از ایجاد اولین دانش شهر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع نجفآباد خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانش شهر کشور را با توجه به پروژه ریلی تهران - اصفهان - نجفآباد، در این واحد دانشگاهی راهاندازی خواهد کرد و واحد نجفآباد کانون دانش شهر کشور خواهد شد.
امیدواریم دانش شهر واحد نجفآباد بتواند به مرکز توسعه علمی کشور تبدیل شود عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مقابله با محصولات تمدنی غرب که حاصل دانش شهرهایی مانند «سیلیکون ولی» است، تنها با چند دانشگاه و شرکت دانش بنیان امکانپذیر نیست، بلکه دانش شهری میخواهد که زیست بوم کامل فناوری و تعامل دانش و صنعت باشد. امیدواریم دانش شهر واحد نجفآباد نیز بتواند تبدیل به مرکز توسعه علمی کشور شود.
طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی و گام دوم فعالیتهای خود، کارآمدسازی رشتههای تحصیلی را مورد توجه قرار داده، گفت: مردم نسبت به ناکارآمدی نظام آموزش عالی در کنکور سراسری واکنش نشان داده و رقابت ۷۰۰ هزار داوطلب برای ۱۰ هزار صندلی گروه علوم پزشکی، گواه این موضوع است.
دانشگاه آزاد اسلامی به سرعت واکنشهای عمومی را درک میکند وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مردمی که به سرعت واکنشهای عمومی را درک میکند، اقدام به اصلاح رویکرد خود کرد و برای شروع، طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و فناوری رشتههای کشاورزی را کلید زد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با توجه به تجارب خود در حوزه علوم پزشکی و فنی و مهندسی، طرح جدیدی از شیوه آموزشی را برای رشتههای گروه کشاورزی و منابع طبیعی طراحی کرد که دوره کاردانی ۱+۲ است و شامل دو سال آموزش و یک سال فیلد و حضور در محیط کاری است. ایجاد مزارع آموزشی نمونه و طراحی دوره کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای کشاورزی ازجمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح است.
باید با طراحی رشته محلهای مورد نیاز هر منطقه، راندمان آموزش، کارآمدی و بهرهوری رشتهها را افزایش داد طهرانچی با بیان اینکه یکی از اشکالات جدی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که رشتهها بدون توجه به قابلیتهای شهری و به صورت یکسان در واحدها ارائه میشد، گفت: این در حالی است که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بومی هستند و این موضوع ایجاب میکند رشته محلهای ایجادشده متناسب با نیازها، ظرفیتها و اقتصاد هر منطقه طراحی و ارائه شود تا بتوانیم با افزایش راندمان آموزش، کارآمدی و بهرهوری رشتهها را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: اینکه ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، نشان میدهد که آموزش عالی ما تاکنون مسیر معکوس را رفته است؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با آگاهی از این موضوع، میخواهد با ۱۷ هزار هکتار عرصه و ۲۰ میلیون مترمربع زیربنایی که در اختیار دارد با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، بستر سراهای نوآوری و اشتغال جوانان را در شهرها ایجاد کند.
توسعه هوشمند منطقهای در دستور کار هیئت امناهای استانی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه برنامههای خود را در راستای سند توسعه منطقهای هر استان تنظیم میکند، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی شهری و منطقهای است، بنابراین هیئتهای امنای استانی نقش مهمی در تصمیمگیری و اداره آن دارند. این دانشگاه تلاش دارد با پشتوانه هیئت امنای استانی خود، به کمک توسعه هوشمند منطقهای بیاید. حضور مسئولان شهری، رؤسای دانشگاههای دولتی و معتمدان هر استان در ترکیب هیئت امناهای استانی، خوشبختانه امکان بی نظیری فراهم کرده که بتوان اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه مناطق را محقق کرد.
طهرانچی با اشاره به ایجاد معاونتهای تخصصی و موضوعی در ترکیب جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از معاونتهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری است که با ایجاد این معاونت، پژوهشهای مربوط به پایاننامهها و رسالهها از بخش فعالیتهای فناورانه و نوآورانه جدا شده و وظیفه تخصصی این معاونت، حمایت از فعالیتهای دانش بنیان در واحدهای دانشگاهی است که ایجاد سراهای نوآوری یکی از این وظایف به شمار میآید.
وی خاطرنشان کرد: معاونتهای علوم، مهندسی و کشاورزی، علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی و آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) از دیگر معاونتهای موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی است که در دوره جدید این دانشگاه براساس وظایف، اختیارات و مأموریتهای محوله در راستای ارتقای دانش و مهارت جوانان، فعالیت خواهند کرد.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با دارا بودن ۶۵۶ هزار دانشجوی علوم انسانی در ۱۵۰ دانشکده این حوزه، بومیسازی و کاربردی کردن علوم انسانی را در دستورکار قرار داده است. در حوزه آموزشهای عمومی و مهارتی نیز قرار است ۱۱۰ مدرسه نمونه تا سال ۱۴۰۰ راهاندازی شود تا بتواند بستر پیادهسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. انشاءالله ۳ مدرسه جدید نیز در استان اصفهان خواهیم داشت.
ایجاد سرای مبل و منبت در واحد ملایر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامهریزیهای این دانشگاه برای ایجاد سراهای نوآوری، تصریح کرد: یکی از سراهایی که مقدمات ایجاد آن فراهم شده، سرای مبل و منبت در واحد ملایر است که این سرا با همکاری و تعامل صنعتگران شهرستان ملایر با دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد میشود. با این رویکرد، صنعت مبل و منبت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر زنده و پویا خواهد ماند.
طهرانچی با تأکید بر توجه به دوره تربیتی جوانان تا سن ۲۱ سالگی، گفت: متأسفانه در کشور ما نسبت به تربیت تکنسینها غفلت شده و دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد برای دورههای کاردانی و تربیت تکنسین Dual Degree صادر کند. انشاءالله در این حوزه برنامههای جدی در دستورکار داریم تا بتوانیم مبتنی بر یک نظام یکپارچه جوانان را به سمت مهارتآموزی سوق دهیم.
وی با اشاره به تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از آنجا که این دانشگاه به شهریه متصل است و ارتباطی با بودجه دولتی ندارد، سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی را مطابق با سال تحصیلی در نظر گرفتیم، چرا که ۲۹ اسفند که پایان سال مالی است، اواسط ترم تحصیلی دانشگاه است و این تاریخ به عنوان پایان سال مالی برای دانشگاه آزاد اسلامی معنی ندارد و برای اینکه سیاستها و برنامههای دانشگاه را واقعی و حقیقی ببینیم، ابتدای سال مالی دانشگاه اول شهریور تعریف شده است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بودجه این دانشگاه در گذشته به عنوان زینتالمجالس بود که جداول از سازمان مرکزی به واحدها ارسال میشد و آنها هم با اعداد و ارقامی، جدول بودجه را پر میکردند. این در حالی است که بودجه در دوره جدید نگاشت برنامههای هر استان در طول یک سال است که برای تدوین آن واحدهای دانشگاهی و استانها روزها زمان میگذارند و پس از ارسال به سازمان مرکزی، در جلساتی سه ساعته با معاونتهای مربوطه و در جلسهای شش ساعته با حضور بنده یا یکی از معاونان، بودجه هر استان مورد بررسی و اصلاح قرار میگیرد.
استاندار اصفهان: نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به استان اصفهان قابل تقدیر است عباس رضایی استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به موارد مطرح شده، گفت: دکتر طهرانچی ایدههای بسیار عالی و بهروزی را در این جلسه مطرح کرد که جای تشکر دارد و انشاءالله شاهد اجرایی شدن این دیدگاهها در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان باشیم.
رضایی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک رسالت منطقهای و محلی و یک رسالت ملی دارد. امیدواریم این دانشگاه با نگاه ویژه و قابل تقدیری که به این استان دارد، موضوعات مربوط به تولید بذر که برای واحد اصفهان (خوراسگان) و دانش شهر که برای واحد نجفآباد در نظر گرفته شده را دنبال کند.
وی خاطرنشان کرد: روند پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور به این صورت بود که بدون ارزیابی آینده جوانان اقدام به پذیرش دانشجو در رشتههای مختلف میکردند، بدون آنکه بررسی کنند در سالهای آینده به چه تعداد فارغالتحصیل و متخصص این رشتهها نیاز است، بنابراین اکنون دانشگاهها باید به سمت فعالیتهای high Tech و Bio Tech بروند که ایجاد دانش شهر یکی از این حوزه هاست.