وزیر آموزش و پرورش گفت: با مشارکت خیرین، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی، تجهیز و احداث مدارس اختصاص خواهد یافت تا فضای بهتری برای تعلیم و تربیت داشته باشیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان، اظهار داشت: این اجتماع مهم است به جهت اینکه هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرورش نخواهد افتاد مگر با والدین به یک جمعبندی مشخص برسیم؛ بنابراین این اجتماع مبارک است چراکه موجب ایجاد دستاوردهای مهم در تعلیم و تربیت میشود و نقش خانوادهها را در مدارس نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه باید والدین و مربیان دست به دست یکدیگر بدهند، گفت: باید یک پیوند عمیق همه جانبه در همه سطوح تعلیم و تربیت ایجاد شود و این اتفاق بسیار موثر در حوزه تعلیم و تربیت خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: انسانها در شرایطی به دنیا میآیند که چیزی نمیدانند و در مسیر یادگیری تمایزاتی ایجاد میشود و این تمایزات در جوامع وجود دارد و از این نگاه محصول جریان یادگیری ایجاد میشود و هر چه عمیقتر و کارسازتر باشد، موقعیتها و ظرفیتها برتر خواهد شد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه اختلال در جریان یادگیری، اختلال در جریان زندگی است، گفت: اگر در برههای از زندگی اختلال ایجاد شود، مثلا اگر نتوانیم درست نفس بکشیم، قطعا بخشی از بدن ما دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین اگر در جریان یادگیری جمعیتی اختلالی ایجاد شود، به طور قطع این اختلال بر حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بروز و ظهور خواهد داشت و بخشی از جامعه در برابر تغییرات گسترده و پرشتاب، قدرت یادگیری را از دست میدهند و مهمترین عملیات آموزشی این است که یادگیری را تقویت و ساماندهی کند.
وی خاطرنشان کرد: فرزندان ما در طول زندگی باید نقشهای مختلفی را ایفا کنند؛ به عنوان فرزند، دانشآموز، دوست و پدر یا مادر باید نقشهای خود را ایفا کنند؛ بنابراین آموزش آنها بسیار حائز اهمیت است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: هر لحظه که جریان یادگیری تعطیل میشود، ما با مخاطراتی مواجه میشویم؛ بنابراین باید پیوند دانشآموز، مدرسه و خانواده تکمیل شود تا دچار کاستی و تعطیلی در یادگیری نشویم؛ چراکه کوتاهی در این سو موجب میشود که در سویی دیگر آسیبهای اجتماعی ایجاد شود.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: هرچه میزان گفتگو و تعامل فرزندان با خانواده کاهش پیدا کند، این جمع مستعد آسیب اجتماعی مختلف خواهد شد و این آسیبها یک نسل را تهدید میکند، در صورتی که بتوانیم پیوند خانوادهها را بیشتر کنیم، قطعا از آسیبها مصون میمانیم.
وی یادآور شد: ما تأکید کردهایم که تنها نباید این دیوار حائل بین مدرسه و خانواده برداشته شود، بلکه باید پیوند بین خانواده و مدرسه برقرار شود و مدرسه میتواند سمبل پیوند باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدرسه کانون یادگیری دانشآموزان و خانوادههای آنهاست و خانوادهها مسؤول تربیت فرزندان هستند و آموزش و پرورش نیز در کنار آنها قرار دارد تا این مسؤولیت به درستی انجام شود.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: باید فرزندانمان را در مقابل آسیبهای اجتماعی تجهیز کنیم و بسیاری از خانوادهها حاضر نیستند که این نقش خود را به درستی ایفا کنند؛ برای ارتباط موثر بین خانواده، دانشآموز و مدرسه باید مهارتهای لازم را آموخت و کسب این مهارتها ذاتی نیست.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: همه ما نیازمند هستیم که این مهارتها را به خوبی فرا بگیریم و مهمترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان این است که والدین و دانشآموزان را تقویت کنند تا بتوانیم یکپارچگی، انسجام و هماهنگی را بین دو قشر برقرار کنیم؛ در غیر این صورت در اهداف تعلیم و تربیت موفق نخواهیم بود.
حاجی میرزایی افزود: خانواده، همکار آموزش و پرورش نیست، بلکه شریک آموزش و پرورش است و در یک هدف هر دو به یک میزان شریک هستند.
وی اضافه کرد: خانوادهها و دانشآموزان امروز تغییر کردهاند و بسیاری از والدین تحصیلکرده هستند. بسیاری از آنها میتوانند در مقام راهبری قرار بگیرند و مدرسه موفق، مدرسهای است که به بازار عرضه و تقاضای موثر برای زیستن و تربیت تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: غالب بچهها در خانوادههای کوچکی زندگی میکنند و مدرسه به عنوان فضای بزرگی برای آنان است که باید تعامل و همکاری را یاد بگیرند و اینکه خانواده در تعامل با خانواده باشد، جزو کارکردهای مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
حاجی میرزایی بیان داشت: بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش، اولین سفرهای خود را به کرمانشاه و استانهای سیلزده داشتم تا از وضعیت مدارس این استانها مطلع شوم و در این سفرها نکتهای توجه بنده را جلب کرد و آن هم مشارکت خیرین در احداث فضاهای آموزشی مطلوب و فاخر است و بنده به این نتیجه رسیدم که با توجه به اینکه گفتهایم مدرسه خانه دوم است و فرزندانمان ساعات مهمی از زندگی خود را در مدرسه میگذرانند؛ بنابراین این محیط باید مطلوبتر و مجهزتر باشد، ولی تجهیزات ما به میزان کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: امکانات ما در مجموع ۱۵ میلیون دانشآموز و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی کم است و به لحاظ عدالت آموزشی و در دسترس بودن عدالت کیفیتی یکسان عمل نکردهایم، بنابراین پیشنهاد دادم که تمامی مراکزی که نیاز به تعمیر و احداث دارد در معرض آگاهی مردم قرار بگیرد و جمعی از خیرین قرار شد کمکهایی کنند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امسال با کمک ۵۰۰۰ میلیارد تومانی خیرین و همین طور اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سوی آموزش و پرورش در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی اقدام خواهیم کرد و تقاضا میکنیم همه در این کار مهم مشارکت داشته باشند و این مشارکت از یک سو فضای مناسبی را برای فرزندانمان ایجاد میکند و از سوی دیگر فضای تربیتی مناسبتری ایجاد میشود.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: تمامی اجزای آموزش و پرورش به یاری والدین نیازمند هستند و امیدواریم این موضوع محقق شود.