وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بهصورت سالانه، ۸۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات در صداوسیما هزینه میشد که این هزینه را در وزارت ارتباطات حذف کردیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه یزد، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی دانشگاه یزد دیدار کرد. در ابتدای این نشست بیانیه تشکلهای اصلاحطلب استان یزد در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور قرائت شد.
آذری جهرمی در این دیدار با اشاره به اینکه عصر، عصر اقتصاد دیجیتال و عصر جوانهاست، گفت: در حال حاضر تمام رشتههای دانشگاهی با مسئله تحول اقتصاد روبرو هستند و این امر مختص دانشجویان رشته فناوری اطلاعات نیست.
وی افزایش خدمات در عرصه فناوری اطلاعات را نشانه بروز تحول دیجیتال در کشور دانست و ایجاد استارتاپ ها، تاکسیهای اینترنتی و اپلیکیشنهای پرداخت بانکی را مصداق این تحول برشمرد و اشتغال ۳۰۰ هزار نفر از جوانهای کشور در عرصه توسعه استارتاپها را یک موقعیت بینظیر برای کشور عنوان کرد.
آذری جهرمی در ادامه اظهار داشت: بر اساس دادههای مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۷ به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی رقم منفی ۴ و ۸ دهم درصد را نشان میداد، اما در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد رشد بودیم.
وی رقم رشد اقتصاد ارتباطات در سال گذشته را مثبت ۱ و ۷ دهم درصد عنوان کرد و افزود: همچنین در بخش فناوری اطلاعات اقتصاد کشور نیز ۶ و ۴ دهم درصد رشد مثبت داشتیم که به معنای رونق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط رکود است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وقتی از رشد ۱ و۷ دهم درصدی در حوزه ارتباطات صحبت میشود، در شرایطی است که ۷۰ درصد هزینههای سرمایهگذاری و نگهداری ارتباطات در کشور بهصورت مستقیم و غیرمستقیم ارزی محاسبه میشود، اما صد در صد درآمدها در این حوزه ریالی است و اگر تولید داخلی هم در اولویت قرار گیرد باز هم برای تهیه بخشی از المانها و قطعات، نیازمند تأمین ارز هستیم.
آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود، به سه برابر شدن ارز اشاره و اظهار کرد: این افزایش قیمت ارز در اوج سرمایهگذاریهای کشور برای توسعه شبکه بود و برای ثبات رشد اقتصادی، باید تعرفههای ارتباطی رو ۲ و ۱ دهم برابر میکردیم تا مقرونبهصرفه بودن اقتصاد کنترل شود، اما متوسط مؤثر افزایش تعرفهها در این دو سال کمتر از ۷ درصد بوده است.
وی پیادهسازی سیاست ریاضت اقتصادی و پیشبرد اقتصاد اشتراکی را از راهکارهای این وزارت برای حل مشکلات دانست و عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این بود که هزینه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد هزینههای مردم از ۲ ونیم درصد تجاوز نکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: همچنین بهصورت سالانه، ۸۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات در صداوسیما هزینه میشد که این هزینه را در وزارت حذف کردیم؛ به دلیل اینکه معتقدیم پایین نگهداشتن قیمت بهترین تبلیغ برای مردم است.
آذری جهرمی در ادامه عنوان کرد: در این شرایط سخت در سال ۹۷ بودجه مصوب این وزارت، رقم ۶ هزار میلیارد تومان بوده است، اما میزان درآمد ۱،۳۰۰ میلیارد تومان بود که با احتساب هزینههای نگهداری و نیروی انسانی تنها ۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه در اختیار داریم.
آذری جهرمی رشد اقتصادی این حوزه را در دو سال گذشته خوب توصیف کرد و تصریح کرد: در دو سال گذشته صد درصد شهرهای ما به ۴ G. متصل شدهاند و ۸۰ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند متصل هستند.
وی بابیان اینکه در استان یزد در حال حاضر هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار بدون ارتباطات نداریم، اظهار کرد: کشور ازلحاظ رشد کاربران شبکه داده رتبه اول منطقه را داراست و ازلحاظ شاخص دولت الکترونیک در جهان، با توسعه زیرساختها ۲۰ رتبه رشد پیدا کردیم هرچند هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم.
آذری جهرمی، رمز پیشرفت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را داشتن تیم جوان و استفاده از پتانسیلهای جوانی دانست و اظهار داشت: وزارت ارتباطات در دیدگاه مردم عملکرد خوبی داشته است و اعتقاد دارم اگر برای سایر مسئولیتها نیز به جوانان اعتماد کنیم، آینده روشنتری پیش روی کشور خواهد بود.
وی بابیان اینکه با تحریمهای بیسابقه کشور، مدیریت اقتصادی کار بسیار دشواری است، عنوان کرد: تمام تلاش این مجموعه برای ادای دین به مردم و پیگیری حقوق آنهاست و تا رسیدن به این هدف کوتاه نمیآییم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان به سؤالات دانشجویان در خصوص فیلترینگ اپلیکیشنها و سایتهای مجازی، جرایم رایانهای، رجیستری گوشی و اشتغال در این حوزه پاسخ داد.