کد خبر:۸۱۶۲۵۷

حاجی‌میرزایی: برنامه‌های پرورشی مدارس مطابق با نیاز‌های زمانه خودش باشد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید به دنبال برنامه‌های جدید، کاربردی، ایده‌های نو و سلیقه روز دانش آموزان مطابق با نیاز‌های زمانه خودمان باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که در ساختمان علاقمندان برگزار شد، اظهار کرد: بین پدیده و محیط آن‌ها رابطه‌ای وجود دارد لذا هر پدیده‌ای در هر محیطی رشد نمی‌کند و هر محیطی نیز مستعد پذیرش هر پدیده‌ای نیست لذا باید به این مسئله فکر کرد که چگونه می‌توان محیطی مناسب و مستعد برای انجام کار به وجود آورد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای انجام فعالیت‌های پرورشی در مدارس باید انگیزه را به‌صورت درونی در دانش آموزان به وجود آورد، زیرا در صورت عدم انگیزه درونی فعالیت‌های پرورشی پایدار نخواهند بود، اظهار کرد: در حالی که اولویت فعالیت‌ها در نظام تعلیم و تربیت و بر اساس سند تحول بر تربیت دانش آموزان متمرکز است، اما در آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اولویت و ارجحیت با برنامه‌های آموزشی شده است و تربیت دانش آموزان به حاشیه رفته است.

وی ادامه داد: انجام مسابقات فرهنگی و هنری بسیار مهم است و باید ادامه یابد، اما سیاست‌گذاری در حوزه تربیت باید فعال باشد و ظرفیت‌های مدرسه را فعال کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در مدرسه به‌اندازه ظرفیتی که ایجاد می‌کنیم می‌توان فعالیت کرد لذا باید ایده‌های عملی و عمیق ارائه کرد تا بتوان ظرفیت‌های لازم در حوزه پرورشی را به وجود آورد.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه بهترین بستر فعالیت در جهان خلقت به معلمان داده شده است پس نباید غلبه‌کار‌های اجرایی ذهن شمارا از اهداف اصلی دور کند، اظهارکرد: رفع مشکلات حوزه پرورشی تنها به دست مدیران و کارکنان این حوزه است لذا باید روی این موضوع متمرکز شوند.

وی بابیان اینکه وابستگی به برنامه‌هایی که از گذشته بوده است، ممکن است در زمان حال جذابیتی نداشته باشد را به‌عنوان یکی از چالش‌های فعالیت‌های پرورشی در مدارس برشمرد و افزود: باید به دنبال برنامه‌های جدید، کاربردی، ایده‌های نو و سلیقه روز دانش آموزان مطابق با نیاز‌های زمانه خودمان باشیم.

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حوزه اردو‌ها نیازمند کار بیشتری هستیم اعتبارات و نیروی انسانی مشکل اصلی اردو‌ها نیست بلکه نیازمند طرحی در این زمینه هستیم تا بدانیم دانش آموزان هر سطح و پایه به چه اندازه و چه نوع اردو‌هایی نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تجارب چهل‌ساله مدیریت پس از انقلاب، توجه به اثربخشی طرح‌ها از ضروری‌ترین مواردی است که همواره مورد غفلت واقع‌شده است، گفت: اغلب تاکتیک‌های مدیریتی که تاکنون به کار گرفته‌شده است خروجی لازم را نداشته است لذا باید در این زمینه ایده‌های کارساز ارائه داد.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه با مشکل کنار نیایید، زیرا به‌مرور مشکل مزمن می‌شود و به وجود آن عادت می‌کنید و انگیزه‌ای برای حل آن نخواهید داشت؛ لذا اگر مشکلی در یک دستگاه مزمن شود نشانه بیماری آن دستگاه است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید استراتژی داشت و کار در این زمینه بسیار حیاتی است و باید ابتدا افراد را تجهیز کنیم و مهارت‌ها را در این زمینه بیاموزیم، افزود: به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های پرورشی باید به آسیب‌های اجتماعی توجه شود و این امری حیاتی برای کشور است.

شایان‌ذکر است؛ قبل از سخنان وزیر آموزش‌وپرورش و به درخواست وی، هریک از مدیران و کارکنان با تشریح و طرح مسائلی بدون واسطه با وزیر سخن گفتند که ازجمله موضوعات مطروحه دراین نشست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دغدغه‌های عفاف و حجاب، جابجایی جایگاه صف با ستاد، آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری، تقویت نیروی انسانی حوزه پرورشی، تقویت سامانه همگام و رفع مشکلات موجود، اتصال فعالیت‌های پرورشی به معلمان، برگزاری اردو‌ها با انجام پژوهش‌ها، ارتقای مستندسازی، توجه بیش‌ازپیش به حوزه آسیب‌های اجتماعی و ... است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار