کد خبر:۸۲۰۵۹۹

هر ۲۸ دقیقه یک نفر قربانی حوادث ترافیکی می‌شود

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی با بیان اینکه مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ۸ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۳ درصد رشد داشته است، گفت: هر ۲۸ دقیقه یک نفر در کشور قربانی حوادث ترافیکی می‌شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کامران باقری لنکرانی عضو فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی؛ چالش‌ها و راهکار‌های پیش رو، امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری دهمین دوره این سمینار طی روز‌های دوم تا سوم بهمن ماه در شیراز اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ یعنی سال ۲۰۱۱ میلادی سازمان ملل متحد این دهه را به عنوان دهه اقدام برای کاهش بار حوادث ترافیکی نامگذاری کرد و اکنون دهمین سال این دهه نامگذاری شده است، به شکلی که همه کشور‌های دنیا متعهد شده بودند تا بار ترافیکی را در کشور‌های خود به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال قبل از ۲۰۱۱ کاهش دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه این تعهد کشور‌ها در رسیدن به این آمار به وقوع نپیوسته و سالیانه بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر حوادث ترافیکی جان باخته و ۵۰ میلیون نفر نیز مصدوم می‌شوند.

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی با بیان اینکه بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی افراد سنین ۱۵ تا ۴۵ سال هستند، یادآور شد: از سال ۸۹ و طی دهه اقدام همایش سالیانه‌ای با هدف کاهش بار حوادث ترافیکی در شیراز برگزار می‌کنیم تا اوضاع موجود در این حوزه را بررسی و رصد کنیم. البته در ایران دستاورد‌های قابل توجهی داریم به شکلی که از ۳۰ هزار مرگ بر اثر حوادث ترافیکی در سال ۸۴، اکنون به ۱۷ هزار مرگ در سال رسیده‌ایم.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: از اولین مرگ بر اثر حوادث ترافیکی که در سال ۱۳۰۴ اتفاق افتاد تا سال ۸۴ هر سال مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور زیاد شده بود، اما سال ۸۵ اولین سال کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود و این روند کاهشی تا سال ۹۵ ادامه داشت، اما از این سال مجددا شاهد افزایش حوادث ترافیکی بودیم. ضمن اینکه اکنون در ۸ ماهه سال جاری نیز نسبت به ۸ ماهه سال ۹۷ روند افزایشی را در مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی داریم؛ یعنی شاهد افزایش ۲.۳ درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی هستیم.

وی متذکر شد: این افزایش نشان می‌دهد برنامه‌هایی که تاکنون برای کاهش بار ترافیکی انجام داده‌ایم به نقطه اوج خود رسیده و اگر به سیاست‌های فعلی بسنده کنیم، به توفیق بیشتری دست پیدا نخواهیم کرد و باید در این خصوص بازنگری‌هایی داشته باشیم.

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی با اشاره به موفقیت‌های کشور‌های مختلف در کاهش مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشور‌ها مانند آلمان در دهه ۷۰ میلادی در سال ۳۰ هزار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتند، اما طی ۱۰ سال این عدد را به ۴ هزار مرگ رساندند.

باقری لنکرانی با اشاره به اهداف برگزاری سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی بیان داشت: در دهمین دوره سمینار که در بهمن ماه برگزار می‌کنیم تلاش می‌کنیم تا اقدامات انجام‌شده را بررسی کنیم. برای نمونه در کلانشهر‌های ما مرگ بر اثر حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده است و این نشان می‌دهد که کلانشهر‌ها برای عابران پیاده به خوبی طراحی نشده است.

وی اضافه کرد: بیشترین مرگ‌ها در حوادث ترافیکی مربوط به حوادث درون شهری با حدود ۶۰ درصد است، اما بیشترین افزایش از نظر درصد مربوط به حوادث جاده‌های روستایی بوده؛ چراکه در این خصوص نظارتی بر آن وجود نداشته است.

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی با اشاره به عدم توجه به حوادث ترافیکی و پیامد‌های آن در قانون برنامه توسعه ششم ابراز داشت: در کشور ۲ سازمان و نهاد در خصوص حوادث ترافیکی وجود دارد، اما اشکالی که هست این است که مرکزی که به طور جامع به طور هماهنگ این موضوع را راهبری کند وجود ندارد. طبق قانون این موضوع بر عهده کمیسیون ایمنی راه‌هاست، اما یکی از دلایلی که نتوانستیم به روند کاهش مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی را حفظ کنیم، عدم هماهنگی بین نهاد‌های مختلف در این حوزه است.

باقری لنکرانی از حضور دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت راه، بهداشت، نیروی انتظامی، مدیریت شهری و... در این سمینار خبر داد و گفت: موضوع ایمنی خودرو‌ها و اینکه خودروی ایمنی با قیمت مناسب در کشور وجود داشته باشد بسیار مهم است، اما اکنون خودروی ایمنی که قیمت مناسبی داشته باشد در کشور نداریم و خودرو‌های ایمن نیز قیمتی فراتر از توان قشر متوسط دارند که این موضوع را نیز در این سمینار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در هر ۲۸ دقیقه یک نفر در کشور قربانی حوادث ترافیکی می‌شود، افزود: این قربانیان معمولا سنی زیر ۴۵ سال دارند و بسیاری از آن‌ها سرپرست و نان‌آور خانواده هستند.

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی با تاکید بر اینکه ابعاد حوادث ترافیکی بسیار فراتر از مرگ ۱۷ هزار نفر در سال است، تصریح کرد: در ۸ ماهه سال جاری تعداد مجروحان حوادث ترافیکی کاهش، اما آمار فوتی‌های این حوادث افزایش داشته است که پیام بد این افزایش این است که شدت تصادفات ما بیشتر شده، به طوری که ۵۰ درصد مرگ‌های ما در کشور در محل وقوع حادثه است. البته ما مرگ‌های درون بیمارستانی و حین انتقال نیز داریم.

باقری لنکرانی با تاکید بر آموزش موثر در حوزه پیشگیری از حوادث ترافیکی به مردم بیان داشت: ایجاد پارک‌های ترافیکی برای آموزش به کودکان اقدام مناسبی است، اما مطالعات نشان داده اگر به کودک زیر ۹ سال کاربری ترافیک را یاد دهیم، به جای کاهش حوادث با افزایش حوادث روبرو می‌شویم؛ چراکه این آموزش باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب در کودک شده و به دلیل اینکه توان ذهنی این کار را ندارد باعث بروز حوادث می‌شود.

وی اعمال قانون، حضور موثرتر پلیس در جاده‌ها، توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی و اصلاح جاده‌ها را از عوامل کاهش مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: در کشور حدود ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز وجود دارد، ضمن اینکه مبلمان شهری و ساخت برخی بزرگراه‌ها نیز صحیح نبوده و این عاملی باعث مرگ عابران پیاده می‌شود.

رئیس سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی برگزاری میزگرد‌های مربوط به راه و زیرساخت‌ها، اورژانس پیش‌بیمارستانی، مراقبت‌های بعد از حادثه، استاندار‌های ساخت خودرو و ظرفیت‌های قانونی در حوزه بروز حوادث ترافیکی را از جمله برنامه‌های دهمین سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی در شیراز برشمرد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار