وقتی باید در خلیج خوکها باشی اما در خلیج فارسی / حکایت تورهای چینی که کف آب را هم جارو میکنند!
این اتفاق، درست زمانی افتاد که صیادان محلی در وضعیت مناسبی نبودند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکردند. وجود این کشتیها و صیادان خارجی در آبهای خلیج فارس از آن رو اهمیت داشت که این کشتیها به شکل ترال، ماهی صید میکردند و همین مسئله باعث میشد صیادان دست خالی به ساحل برگردند و نتوانند ماهی صید کنند!
بعد از اوج گرفتن اعتراضات مردمی و دانشجویی و... به این جریان، عدهای از مسئولان بیان کردند که این کشتیها توسط شرکتهای داخلی اجاره شده اند! اما این موضوع، گرهای از مشکلات صیادان محلی باز نمیکرد و آنان میخواستند که شفاف سازی شود که چرا این کشتیهای خارجی در آبهای خلیج فارس صید میکنند؟ آنها خواستار ممانعت از ادامه فعالیت آنها نیز بودند، چرا که صید ترال، روشی از صید است که کف دریا را جارو میکند و به اصطلاح به آن کفروبی میگویند. این روش، انواع و اقسام ماهیها را از کف دریا جمع آوری میکند و فقط یک نوع ماهی خاص را صید نمیکند و از این جهت، آسیب بسیاری به محیط زیست دریا وارد میکند.

طبق قوانین، کشتیهای صید ترال باید در عمق ۲۰۰ متری دریا شناور باشند، اما این کشتیها از مرز مشخص خود عبور کرده بودند و در آبهای خلیج فارس، در عمق ۹۰ متری صید میکردند و تمامی گونههای آبزی را در تور خود گرفتار میکردند. اینکار غیرقانونی بود و در سایه بی توجهی مسئولان استانی و کشوری انجام میگرفت. البته اینکار سود کلانی را هم از ماهی گیری سواحل خلیج فارس، نصیب منفعت طلبان داخلی و خارجی که سکانداران این کشتیها بودند، میکرد!
صحرانشین، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (دفتر تحکیم وحدت) بهمن ۹۷ در این باره به خبرنگار ما گفته این کشتیها اوایل با پرچم چینی در آبهای دریای عمان و خلیج فارس حضور داشتند و به صیادی میپرداختند و از سوخت یارانهای استفاده کردند و مالیاتی نیز از جانبشان پرداخت نمیشد؛ ولی پس از افشای قطعی حضور این کشتیها، شیلات اعلام کرد که کشتیها توسط چارترهای ایرانی اجاره شده و مجوز اصلی آن را سازمان شیلات ایران صادر کرده است.

صحرانشین گفته: در چارچوب کنسرسیومهای بین المللی، صیادی این کشتیها در عمق ۲۰۰ متری و فاصله ۱۲ مایلی برای صید فانوس ماهی و ریبون فیش قابل اجراست. این دو نمونه آبزی غیر خوراکیست و از آنها در تولید پودر ماهی استفاده میشود و قطعا صید آنها باعث کاهش ۵۰ درصدی نیاز کشور به واردات پودر ماهی و صادرات آبزیان میشود؛ اما سوالهای زیادی وجود دارد؛ چرا باید کشتیهایی که براساس گفته مسئولین در مالکیت ایران است، کارکنان خارجی داشته باشد و چرا نباید از صیادان بومی در این کشتیها برای صیادی بکارگیری شود؟
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (دفتر تحکیم وحدت) ابراز کرد: با گذشت مدتی از این ماجراها متوجه شدیم که این کشتیها در اختیار عدهای آقازاده قرار دارد که بدون اهمیت دادن به اکوسیستم خلیج فارس و معیشت مردم بومی در پی صید ترال هستند و تورهایشان مثل یک جاروبرقی کف دریا را میمکد و به کشورهای دیگر صادر میکنند؛ آن هم در زمانی که صیادان سنتی حق ماهی گیری ندارند و به اصطلاح در زمان «دریابست» این صیادان در حال صیادی هستند.
بیشتر بخوانید:
مطالبه گریها در این زمینه، آنچنان جدی بود که در نهایت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این موضوع ورود کرد و تعدادی از کشتیها را توقیف کرد. در همین راستا تشکلهای دانشجویی استانهای ساحلی خلیج فارس بهمن ۹۷ به سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامهای نوشتند.
در بخشی از این نامه آمده است: حضور بیگانگان و اهالی ثروت و قدرت برای تاراج سرمایه ملی در خلیج همیشه فارس و دریای عمان کام مردم عزیزمان را تلخ کرده است، رقابت نابرابری که با جارو کردن آبهای این منطقه نان مردم و صیادان بومی را آجر کرده است، آن هم در شرایطی که همین غارتگران با نگاه سازش و دیپلماسی لبخند در برابر کرنش دشمن خود عامل وضعیت نامناسب معیشتی امروز هستند.
ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این مقوله و حرکت انقلابی شما در توقیف ۱۴ کشتی صید ترال، مایه خرسندی و خوشحالی مردم شد، لذا بدینوسیله تشکلهای دانشجویی و دانشجویان انقلابی ضمن تشکر از اقدام بهنگام سربازان انقلاب اسلامی خواستار برخورد ریشهای با این موضوع، شفاف سازی قرار دادها و مالکیت کشتیهای صیادی، قطع کردن دست آقازادهها از ثروت خدادادی این مردم و پایان حضور صیادان چینی در آبهای ایران اسلامی هستیم و ان شاء الله تا حصول نتیجه پیگیر مطالبات مردم عزیزمان هستیم.
بیشتر بخوانید:
مدتی بعد از این ماجرا مشخص شد که مابقی کشتیهایی که توقیف نشده بودند هنوز هم در آبهای خلیج فارس حضور دارند و تشکلهای دانشجویی استان هرمزگان باز هم پیگیر این جریان شدند. دانشجویان اعلام کردند که تا پایان فعالیت این کشتیها در خلیج فارس دست از رصد وضعیت آنها برنمی داریم.
بیشتر بخوانید:
- چینیها دست از سرمان بر نمیدارند / کشتیهایی که همچنان در خلیج فارس صیادی میکنند
کشتیهای چینی همچنان در سواحل خلیج فارس حضور دارند
علی احمدی، فعال دانشجویی استان هرمزگان نیز مهرماه ۹۸ در این باره میگوید: با اینکه این کشتیها توقیف شدند و رسیدگی به آنها به قوه قضائیه محول شد، اما در تمامی جلسات دادگاهی که برای محکومیت مالکان این کشتیها برگزار شد، سازمان شیلات حضور داشت و به بهانه داشتن مجوزهای قانونی به حمایت از آنان پرداخت.
عضو جنبش عدالت خواه دانشجویی استان هرمزگان گفته: به هر حال با پایان یافتن دوره توقیف این کشتی ها، تعدادی از آنها به فعالیتشان در سواحل خلیج فارس خاتمه دادند، اما هنوز تعدادی از این کشتیها در سواحل شرقی استان هرمزگان فعالیت دارند و مشغول صید ماهیهای ترال هستند و صیادان منطقه شاهد فعالیت آنان بوده اند و از این بابت ابراز نارضایتی کرده اند. با اینکه فعالیت این کشتیها طبق دستورات قضایی در خلیج فارس، خلاف قانون است، اما با مجوزهای سازمان شیلات ماهیهای خلیج فارس همچنان صید این کشتیها میشوند.

مجتبی شاهدی زاده، دبیر شورای سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز بهمن ۹۸ در این باره در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه شهرستان میناب گفت: روی سخنم با مسئولان استان است؛ نگذارید حق و حقوق مردم پاکدل و سختکوش هرمزگان زیر فشار رانت خواهی و رانت خواری برخی به اصطلاح آقازاده و سودجویان سیاسی و اقتصادی پایمال شود. کسانی که به راحتی اجناس قاچاق را به صورت گسترده و آن هم از مبادی قانونی وارد بازار میکنند و از سوی دیگر ما شاهد فقر گسترده و حاشیه نشینی محرومان هرمزگان هستیم. کسانی که امام روحالله آنان را صاحبان واقعی این انقلاب میدانست. علاوه بر این، هرمزگان با دو معضل حل نشده صیادان چینی و مناطق آزاد هم مواجه است.
بیشتر بخوانید:
گفتنی است، تلاشها برای توقیف همیشگی این کشتیها و ممانعت از ادامه فعالیت آنها در آبهای خلیج فارس همچنان ادامه دارد و جنبش دانشجویی هرمزگان پیگیر این جریان است.