بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان در نامهای به رخشانی، رئیس اداره کل آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان مشکلات آموزش مجازی و نواقص اپلیکیشن شاد در این استان را یادآور شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان در نامهای به رخشانی، رییس اداره کل آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان مشکلات آموزش مجازی و نواقص اپلیکیشن شاد در این استان را یادآور شد.
متن نامه به شرح زیر است:
ویروس منحوس کرونا که از دو ماه قبل سلامت جسمانی افراد جامعه را هدف قرار داده است در مرحلهای است که متاسفانه در صورت عدم کنترلِ شرایط فعلی آموزشی، آسیبهای جدی به تعلیم و تربیت وارد خواهد کرد؛ و البته راهکار وزارت خانه آموزش و پرورش برای تداوم روند آموزشی، تدریس مجازی است؛ که نقاط قوت و ضعف آن باید بررسی شده تا بتوان برای روزهای سختتر و حوادث دشوارتر آماده شد.
اگر چه تدریس مجازی میتواند نقاط قوتی همچون؛ استفاده بیشتر آموزش و پرورش از رسانههای جمعی و فضای مجازی برای پیشبرد اهداف آموزشی، ایجاد پیام رسان اختصاصی آموزش و پرورش (شاد) و ... را دارا باشد؛ اما نقاط ضعفی نیز دارد که باید توجه ویژهای به آنها شود که به شرح ذیل است: ۱. عدم توجه به دانش آموزان ساکن در مناطقی از کشور (نقاط صفر مرزی و...) که فاقد اینترنت و شبکه اطلاع رسانی میباشند. ۲. عدم وجود زیرساخت ارتباطی مناسب برای استفاده از تدریس مجازی در بسیاری از مناطق محروم و کم برخوردار ۳. هدر رفت استعدادهایی که امکان بهره مندی از تدریس مجازی را ندارند. ۴. آسیبهای استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی به سلامت جسمی دانش آموزان وعدم توجه به آن ۵. عدم تسلط کافی برخی خانوادهها بر چگونگی ساز و کار تدریس مجازی (در این صورت بیم آن میرود که خانوادهها پیگیری تدریس مجازی را کاملا به خود فرزند واگذار کرده، و خطر استفاده بدون نظارت دانش آموزان از فضای مجازی وجود دارد) ۶. پایین بودن کیفیت آموزش مجازی فعلی. محدودیتها همواره موجب پیشرفت بشر بوده و ویروس منحوس کرونا که خود چالشی بزرگ را برای نظام آموزشی ایجاد نموده؛ موجب پرداختن بشر به ابعاد گسترده تری از آموزش شده است؛ لذا مسئولین باید تلاش خود را برای استفاده از تمامی ظرفیتهای آموزشی انجام دهند.
ما به عنوان جمعی از دانشجویان دغدغهمند در فضای تعلیم وتربیت، ضمن انتقاد از کاستیهای شیوه کنونی که موجب شده تا جمعی از دانش آموزان این مرز و بوم از آموزش صحیح عقب بمانند؛ خواستاریم تا وزارت آموزش و پرورش علاوه بر رفع هرچه سریعتر نواقص و ایرادات این شیوه آموزشی، با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان، طرحی بنیادین و راه حلی جامع را برای شرایط بحرانی تدوین نموده و شیوهای نوین و جامع را برای آموزش ارائه دهد.
ما دانشجو معلمان به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش، آمادگی خود جهت تدوین شیوه نوین آموزشی که در بالا ذکر شد را اعلام نموده و برای گام نهادن در این مسیر دشوار که نیازمند تحقیقات و پژوهشهای تخصصی میباشد، از مسئولین آموزش و پرورش در خواست همکاری داریم.
در شرایط فعلی نیز دستان خود را در دست خانواده دلسوز خویش قرار داده و آمادگی خود را جهت همکاری در زمینههای مختلف برای کمک به حل این معضل، از جمله آماده کردن بستههای آموزشی اعلام میداریم. باشد که بتوانیم کمکی هر چند اندک به نظام آموزشی کشور کرده تا هیچ استعدادی به دلیل نبود زیر ساختهای متعدد آموزشی قربانی نشود.