متاسفانه در سالهای اخیر تفکری مسموم و خطرناک در صدد خشکاندن ریشه دانشگاه فرهنگیان است؛ طوریکه گاهی برخی مسئولین متولی امر آموزشی با اظهارات غیر کارشناسانه جامعه تعلیم و تربیت کشور را دچار بهت میکنند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مرتضی کریمی،* تعلیم و تربیت در هر کشور میتواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت یا انحطاط و پسرفت باشد. اگر برنامه ریزان و مدیران فرهنگی هر کشور در این مسیر نگاهی آینده نگر، بنیادین و اساسی به این مهم داشته باشند، قطعا مشکلات مختلف کشور در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتفع خواهد شد و در مقابل اگر نگاه به این سیستم نگاه سطحی و هزینهای باشد و به درستی از سوی مسئولان ریل گذاری نشود آیندهای منحط در انتظار کشور خواهد بود.
در نگاه اسلام، جایگاه و ارزش تعلیم و تربیت به اندازه اى حائز اهمیت است که هدف از بعثت پیامبران الهی گسترش علم و معرفت در کنار پرورش روحى و فکرى بشر عنوان شده است. از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز امام خمینی و پس از آن مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نیاز مبرم به توجه اساسی مسؤلین به این عرصه سخنها گفته اند و معلم را به عنوان افسر سپاه پیشرفت دارای مهمترین نقش در مسیر انسان سازی قلمداد کرده اند.
جایگاه برجسته مقامی معلم، در بقای فرهنگی کشور و جایگاه برجسته بی بدیل انسان سازی، طبیعتاً نیاز به برنامه ریزی مناسب در رشد شخصیت معلم دارد تا بتواند به درستی ساخته شود و بسازد.
تأسیس دانشگاه فرهنگیان برای این مهم از این جنبه که آموزش توامان با تربیت همراه میشود و شخصیت معلم در این فرایند ساخته میشود، برای شاکله بندی ذهن معلمان در تراز انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همت جمعی از دلسوزان امر تعلیم و تربیت با نظارت مقام معظم رهبری و عنایت خاص ایشان به وقوع پیوست.
هرچند احیای دانشگاه فرهنگیان از ابتدا به زعم برخی خوش نیامد و تمام همت خود را برای تعطیلی دانشگاه فرهنگیان مصرف کردند، اما با حمایتهای پدرانه و البته قاطع مقام معظم رهبری ٫امام خامنهای عزیز٫ دانشگاه مولد و مهم فرهنگیان کار انسان سازی خود را از بدو تأسیس پر قدرت شروع کرد.
مزیت دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاهها اهمیت و توجه به نقش انسان سازی است. اینکه جوانان ۱۸ ساله با روحیه منعطف طول مدت چهار سال در مرکز ثقل فرهنگ و تربیت دینی زندگی میکنند و چون نهالی سبز، ریشههای معرفتی خود را تقویت میکنند و بدین سان برای افسری سپاه پیشرفت آماده میشوند.
متاسفانه در سالهای اخیر تفکری مسموم و خطرناک در صدد خشکاندن ریشه دانشگاه فرهنگیان است و علی رغم تاکید معظم له بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، گاه گاهی برخی مسئولین متولی در امر آموزشی کشور با اظهارات غیر کارشناسانه به این مرکز ثقل فرهنگی یورش برده و جامعه تعلیم و تربیت کشور را دچار بهت، حیرت و چالش میکند.
اخیرا وزیر علوم دولت تدبیر و امید در نامهای بحث برانگیز به مقام معظم رهبری خواستار تغییر شیوه جذب دانشگاه فرهنگیان شده و با دگر خوانی از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب دانشجو از سایر دانشگاهها را ارجح به فرایند تعلیمی دانشگاه فرهنگیان دانسته است.
حال آنکه ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صراحت اشاره دارد که فقط رشتههایی که تحت شرایط خاص در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیت دانشجو ندارد را میتوان از طریق آزمون و دورههای آموزشی تامین کرد که همان هم جای بحث و گفتگو دارد.
سوال اساسی جامعه تعلیم و تربیت از وزیر علوم این است؛ آیا ایشان تاکیدات پیاپی مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت دانشگاه فرهنگیان را نشنیده اند؟!
آیا جناب وزیر، آنگاه که رهبری مسئولین را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: همگان باید شرایط توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را فراهم کنند، خود را بری از این مسئولیت دانستند یا مسئله عدم اعتقاد به این فرمان است؟!
آیا مقام ارشد دولت تدبیر و امید فراموش کرده اند اسناد بالادستی توسعهای کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بر گسترش کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تعلق گرفته است؟! جای تعجب است این سبک اظهارات غیر کارشناسانه! دل صدها فرهنگی جوان انقلابی از این اظهارات شکست!
به صراحت میگویم دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و معلمان جوان کشور هرگز اجازه خاموش شدن چراغ این دانشگاه را نخواهند داد و هر گونه اقدام مشکوک جهت لطمه به دانشگاه فرهنگیان را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
لازم به یادآوری مجدد است که مقام معظم رهبری در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش این سخنان مهم و راهبردی را خاطر نشان کردند: باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بهگونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.
*مرتضی کریمی، دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان فارس
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.