آخرین اخبار:
کد خبر:۹۰۳۴۶۶
دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور:

دانشجومعلمان سراسر کشور به کسورات ناعادلانه از حقوقشان اعتراض کردند

دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور در نامه‌ای به نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه، اعتراض خود را به مسأله کسورات غیرقانونی از حقوقشان اعلام کردند.

دانشجومعلمان به کسورات غیرقانونی و ناعادلانه از حقوقشان در ایام کرونا اعتراض دارند / مجلس قبل از تصویب بودجه به مسأله حذف بند‌هایی از حقوق معلمان واکنش نشان دهد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نمایندگان و دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور در نامه‌ای به نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه، کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به مسأله کسورات غیرقانونی در ایام کرونا و حذف بند‌ی تبصره ۱۲ ق ب از احکام التحصیل دانشگاه دانشجومعلمان و نومعلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان اعلام کردند.

در این نامه آمده است:

ما نمایندگان و دبیران شورای صنفی رفاهی دانشگاه‌های فرهنگیان کل کشور و دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان دو مساله کسورات غیر قانونی و ناعادلانه دانشگاه در ایام کرونا و ایام عادی و حذف بند‌ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ از احکام دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان را خدمت حضرتعالی ایراد کرده و خواستار پیگیر مطالبات هستیم.

الف. کسورات دانشجومعلمان:

الف. ۱ - طبق قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۶۹، ماده ۶ - دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و‌فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد. ضمناً حقوق کارآموزی دانش‌آموزان دانشسرا‌های تربیت معلم معادل حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر پرداخت خواهد شد.

‌تبصره - پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانش‌آموزان و دانشجویان مذکور مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از قبیل خوابگاه و وام صندوق رفاه و ... که دانشسرا‌ها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه معمولاً در‌اختیار آنان قرار می‌دهند نخواهد بود، لکن هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.

الف.۲ - حال با توجه به تبصره ماده ۶ قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی سال ۶۹ کسورات دانشجو معلم باید مطابق با ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی باشد؛ لذا مصوبات هیئت امنایی دانشگاه مذکور در ایام کرونا و در ایام عادی کاملاً برخلاف قانون می‌باشد.

مستحضرید در ایام کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون فعالیت دانشگاه به صورت مجازی بوده و در این ایام از بیش از ۷۰ هزار دانشجو معلم مبلغ ۲۵ درصد از حکم معادل ۷۰۰ هزار تومان کسر می‌شود.

در حالی که هیچ دانشجویی خدمات شبانه‌روزی و خوابگاهی در این ایام ندارد و در فیش حقوقی ایشان تحت عنوان استفاده از امکانات دانشجویان مبلغ فوق الذکر کسر می‌شود.

همچنین در ایام عادی هیات امنا مصوب نمود که مبلغ ۴۵ درصد از دانشجویان کسر گردد. در صورتی که این مبلغ بسیار بیشتر از مبلغی است که باید از دانشجو معلم مطابق ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی کسر شود و مسئولین دانشگاه اذعان داشته که اعتبارات لازم دانشگاه نظیر توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه و... که باید محل تامین آن از بودجه عمومی دانشگاه و یا سرانه و یا یارانه باشد، متاسفانه از حقوق دانشجو معلمان تامین می‌گردد؛ لذا دانشگاه فرهنگیان با توجه به عدم تکافوی اعتبارات لازمه ناچار به کسر غیرقانونی و ناعادلانه حقوق دانشجو معلمان می‌شود.

الف.۳. متأسفانه پس از ارائه بودجه پیشنهادی دولت (۱۴۰۰) به مجلس شورای اسلامی، مشاهده می‌گردد که بیش از پیش تامین اعتبارات لازم به صورت غیرقانونی بر دوش دانشجومعلمان می‌باشد. بودجه عمومی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان و درآمد اختصاصی که اکثریت آن همان کسورات حقوق دانشجو معلمان دانشگاه می‌باشد متاسفانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

الف.۴. با توجه به بند‌های ۱،۲ و۳ الف درخواست اینجانبان از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، مدنظر گرفتن و درج اعتبارات لازم دانشگاه فرهنگیان در بودجه می‌باشد تا دانشگاه از کسورات دانشجو معلمان بی‌نیاز گردد. همچنین ضمن توجه به اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بودجه، لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم جهت به روز شدن قانون متعهدین خدمت یا مصوبات هیات امنا جهت اصلاح رویه کسورات دانشجومعلمان صورت بگیرد.

نحوه کسورات دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همانند سایر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی مطابق خرید خدماتی باشد که به آن ارائه می‌گردد. به عنوان مثال پس از تعیین نرخ خوابگاه و غذا هر دانشجو معلم به میزان خدماتی که دریافت کرده، پرداختی داشته باشد و به صورت کنونی درصد ثابتی از حقوق آنان کسر نگردد.

ب. حذف بند‌ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ از احکام دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان:

احتراما به استحضار میرساند، وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ای به مدیر کل وقت استان فارس مورخ ۳۰/۱۱/۹۸ چنین بیان میکند که، چون حقوق دانشجومعلمان متعهد خدمت بر اساس کارآموزی محاسبه می‌گردد، بنابراین مشمول بند‌های الف و‌ی قانون بودجه سال ۹۸ افزایش ۴۰۰هزار تومانی نمیشوند. لازم به یادآوری است که این استدلال خلاف نامه شماره ۱۰۰/۴۰۰۰۰ مورخ ۲۵/۴/۹۸ دیوان محاسبات عالی کشور می‌باشد.

پیرو رای دیوان محاسبات کشور نامه دیوان به شماره ۱۰۰/۴۰۰۰۰ مورخ ۲۵/۴/۹۸و حسب ماده ۶ و ۷ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش سال ۶۹، در مورد دانشجومعلمان نیز باید طبق قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده و مفاد بند‌های تصویب نامه شماره ۸۷۲۴/ت۵۶۴۸۵ه مورخ ۳۱/۱/۹۸ هیئت وزیران برای آن‌ها نیز اعمال شود.

متاسفانه در افزایش حقوق سال ۹۸، مفاد بند ۸ تصویب نامه هیئت وزیران یا همان تفاوت جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ق ب سال ۹۷ به اختصار بند الف، از ابتدا برای دانشجو معلمان در نظر گرفته نشده است.

همچنین در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۸ و در اقدامی غیرمستدل، طبق نگارش ۷-۴-۵-۱ که به مناطق خدمت ارسال گردید. مقرر شد مفاد بند ۷ تصویب نامه هیئت وزیران یا همان بند‌ی تبصره ۱۲قانون بودجه سال ۹۸ به اختصار بند ی، از احکام دانشجومعلمان حذف شود و برای این که اقدام غیرقانونی فوق، ناقض مفاد بند ۵ تصویب‌نامه هیئت وزیران نشود، مبلغ بند حداقل دریافتی در احکام مشمولین به همان میزان مبلغ بند‌ی افزایش یافت.

با توجه به اینکه دانشجومعلمان جزو کارمندان رسمی دولت بوده و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، لذا در تصمیم گیری‌ها می‌بایست طبق این قانون برای آن‌ها عمل شود.

همانطور که در اجرای نامه‌ی شمارهی ۳/۷۱۰مورخ ۱۹/۱۲/۹۶ معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منضم به بخشنامه ۱۱۱۶۷۷۶ مورخ ۲۲/۱/۹۶ سازمان اداری و استخدامی کشور، بنابر این بخشنامه، طبقه شغلی کلیه‌ی مشاغل، ۱ طبقه افزایش یافت که دانشجومعلمان نیز همانند سایر کارمندان رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل این طرح گشتند.

عدم وجود بند‌های الف و‌ی در واقع به معنای این است که در مورد دانشجومعلمان، برخلاف تصویب مجلس و نظر دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و بر خلاف مفاد بند‌های ۲، ۷ و ۸ تصویب نامه هیئت وزیران به نامه مبنی بر افزایش حقوق حداقل ۴۴۰ هزار تومان عمل شده است.

در واقع حقوق این قشر از شاغلین رسمی دولت در سال ۹۸ و نسبت به سال ۹۷، فقط به میزان ۶۱/۶۰۰ تومان افزایش یافته است و مابقی افزایشات به علت اجرای مفاد بند ۵ تصویب نامه فوق الذکر و دریافت بند حداقل حقوق میباشد که هیچگونه توجیهی برای تخلف در اجرای بند ۷ و ۸ تصویبنامه نیست.

حذف بند‌ی و الف از احکام معلمان مذکور، آنان را با مشکالت عدیده‌ای مواجه ساخته است که ذکر ۲ مورد خالی از لطف نیست:

اول. با یک مقایسه اجمالی بین احکام صادره در مهرماه سال ۹۸، برای معلمان فارغ التحصیلان سال ۹۸ و معلمان فارغ التحصیل تحصیل سال ۹۷، مشاهده میشود که اختلاف زیرحکم این دو گروه با وجود مدرک تحصیلی، رتبه و طبقه یکسان، بالغ بر ۵۰۰۰۰۰ تومان میباشد که البته با اعمال افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفندماه سال ۹۸، این اختلاف فاحش بیشتر نیز شده است.

دوم. طبق قانون بودجه ۹۸، مبالغ بند‌ی و الف هر ساله شامل افزایش حقوق خواهد شد؛ بنابراین سال به سال اختلاف و شکاف حقوق بین ورودی‌های مناطق خدمت قبل و بعد سال ۹۸ بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ لذا ما خواستار اصلاح احکام کلیه دانشجومعلمان در حال تحصیل و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه در سال اخیر و برگشت بند‌ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ (بند امتیاز دار) هستیم.

این نامه را دبیران شورای صنفی رفاهی دانشگاه‌های فرهنگیان کل کشور و ۱۱۲۷۰ نفر از دانشجومعلمان امضا کرده‌اند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار