جواد رستمی، سرپرست گروه آموزشهای آزاد و مهارتی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص مهارتآموزی و مهارتافزایی در این دانشگاه گفت: دانشگاه رازی از جمله دانشگاههایی است که اهمیت ویژهای برای دورههای مهارتافزایی قائل است و به همین منظور در مهرماه ۱۳۹۷ اقدام به راهاندازی گروه آموزشهای آزاد و مهارتی کرده است.
رستمی افزود: وظیفه این مرکز در اوایل تاسیس، برگزاری دورههای مهارتآموزی برای دانشجویان و مدیریت دورههای ضمن خدمت ادارات خارج از دانشگاه بوده است؛، اما به مرور مرکز ارتقا شایستگی حرفه این دانشجویان (SCD) با هدف مهارتآموزی دانشجویان با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان در این دانشگاه راهاندازی شده و در سال ۱۳۹۸ با تکمیل فرآیندهای مرکز و اضافه شدن دو فرآیند نیازسنجی آموزشی و مشاوره شغلی به آن ضمن تغییر نام مرکز به مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی (TMC) دو فرآیند عنوان شده نیز به آن اضافه شد.
سرپرست گروه آموزشهای آزاد و مهارتی دانشگاه رازی کرمانشاه ابراز کرد: علاوه بر وظایف مرکز TMC، از دیگر وظایف مرکز آموزشهای آزاد و مهارتی، میتوان به مدیریت برگزاری دورههای ضمن خدمت ادارات و سازمانهای خارج از دانشگاه از طریق مذاکره با سازمانها و تهیه بانک اطلاعات اساتید و ارسال آن به سازمانها اشاره کرد.
وی بیان کرد: برونسپاری برگزاری کارگاههای منطبق با سرفصل درسی از جمله جوشکاری و ورقکاری و ماشین ابزار و... در مراکز آموزشی فنی و حرفهای و پایش وضعیت اشتغال دانشآموختگان از دیگر وظایف مرکز آموزشهای آزاد و مهارتی دانشگاه رازی است که با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال انجام است و نتایج این پیمایش میتواند منجر به تجدیدنظر در دروس اختیاری رشتههای مختلف شود.
رستمی ادامه داد: هدفمندسازی دورههای کارآموزی، از دیگر وظایف این مرکز است که با برگزاری دورههای مهارتآموزی و با دعوت از متخصصان با تجربه صنعت و تهیه فرمهای مناسب با هدف ایجاد ارتباط هر چه بیشتر دانشجو و استاد سعی شده دورههای کارآموزی با کیفیت بهتری برگزار شود. البته برگزاری دورههای آموزشی کارکنان دانشگاه از سوی دفتر طرح و برنامه دانشگاه صورت میگیرد.
وی در خصوص جرئیات برگزاری دورههای مهارتآموزی و مهارتافزایی این دانشگاه بیان کرد: این دورهها با همکاری مراکز مختلف در دانشگاه و در سطوح مختلف برای دانشآموختگان، دانشجویان، کارمندان ادارت و سازمانهای خارج از دانشگاه برگزار شده و از تعداد ۲۴۸ دوره برگزار شده ۲۲۴ دوره (۹۰درصد) به صورت تخصصی و ۲۴ دوره (۱۰درصد) به صورت عمومی برگزار شده است؛ با توجه به اهمیت دورههای عمومی و شخصیتی (دورههای مهارتی نرم) لازم است به دورههای عمومی توجه بیشتری داشته باشیم.