به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، قطار ملی مترو یک طرح ارزشمند ملی به شمار میآید که طی ۱۸ ماه به ثمر نشست تا سهم ۲۵ الی ۳۰ صدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، تولید و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یابد و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکتهای خارجی برداشته شود.
این امر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکتهای مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی به نامهای شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو، براساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از ۳ نسل واگنها صورت پذیرفته است.
در واقع رونمائی از نخستین نمونه قطار ملی مترو که اخیرا" تست گرم خود را نیز با موفقیت پشت سرگذاشته است به معنای تولد نسل چهارم قطارهای شبکه مترو تلقی میشود. در مرحله بعد و به دنبال تأمین منابع مالی لازم، تولید قطار ملی مترو که نمادی از خودباوری و خلاقیت نیروهای متخصص داخلی است، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارش روابط عمومی راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، دربها، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی داخل واگنها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکتهای داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.