به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در راستای تجزیه و تحلیل کشوری سؤالات امتحان نهایی نوبت های خرداد، شهریور و دی ماه، برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، «دستورالعمل تحلیل سؤالات امتحانات نهایی سال ۱۴۰۰»، به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ارسال شد.
بر اساس این دستور العمل؛ لازم است ستاد امتحانات استان، تمهیداتی فراهم کند تا در زمان مقرر و قبل از پلمپ حوزه های تصحیح، اطلاعات درخواستی امتحانات نهایی دروس رشته های تحصیلی شاخه نظری دانش آموزان روزانه پایه دوازدهم، پس از پایان تصحیح هر درس، طبق دستورالعمل جمع آوری، و با دقت و صحت در سامانه (qb) به نشانی http://qb.medu.ir بارگذاری شود.
در بخش هایی از این دستورالعمل آمده است: با توجه به این که تمام دروس امتحانات نهایی رشته های تحصیلی شاخه نظری دانش آموزان روزانه پایه دوازدهم، مندرج در برنامه امتحانات نهایی، در ارزیابی کشوری، مورد ارزیابی قرار می گیرند، لازم است:
ـ کدکاربری مجزا برای تمامی حوزه های تصحیح و سرگروه های آموزشی استان و مناطق، توسط رئیس اداره سنجش استان تعریف و دراختیار رؤسای حوزه های تصحیح قرار گیرد.
ـ رئیس یا منشی حوزه تصحیح برای هر درس، نمون برگ های درخواستی را به صورت کاملاً تصادفی و جداگانه (دخترانه با کد داوطلبی زوج و پسران با کد داوطلبی فرد) انتخاب و در سامانه (qb) وارد کنند.
ـ نمرات تصحیح نهایی مصحح دوم یا مصحح سوم (در صورت وجود)، در تکمیل نمون برگ ها ملاک عمل قرار گیرد.
ـ درج شماره داوطلبی در سامانه (qb)، جهت تحلیل های تکمیلی و ارسال اوراق نمونه مورد درخواست به مرکز الزامی است.
شایان ذکر است، ارزیابی «تحلیل نتایج امتحانات نهایی»، در سطح استانی و مناطق در متن دستورالعمل توضیح داده شده است.