گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شیوع کرونا در جهان، بر آموزش در دانشگاهها و مدارس، تأثیر زیادی داشت. پس از شیوع این ویروس، دانشگاهها به سمت آموزش بر بستر فضای مجازی رفتند، اما مشکل آنجا بود که همه آموزشها را نمیشد با گفتگو در فضای مجازی انجام داد. بسیاری از آموزشها در دانشگاهها به صورت عملی باید انجام میشد، یعنی دانشجو در محضر استاد یک کاری را انجام میداد و استاد اشکال و ایراد آن کار را همان جا اصلاح میکرد. یا اصلا نیاز بود که بستن یک پیچ یا ساختن یک دستگاه کوچک را دانشجو از روی دست استاد تماشا کند و بیاموزد.
با شیوع کرونا، کلاسهای عملی به کلی تعطیل شدند. هرچند راهکارهایی برای آن درنظر گرفته شد، اما به قول مهرداد احمدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان مرکزی، آموزش غیرحضوری درسهای عملی، کمتر از ۴۰ درصد آموزش را دربرمی گرفت و آموزش به ۱۰۰ درصد نمیرسید.
احمدی به خبرنگار ما توضیح میدهد که کار دانشگاه ما مهارت آموزی است و این نوع آموزش به صورت حضوری امکان پذیر است. زمانی که تصمیم گرفته شده کلاسها مجازی برگزار شود، زیرساختی نداشتیم و تنها کاری که کردیم این بود که در یک ماه و نیم باقیمانده در سال ۹۸، زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی را فراهم کردیم.
او بیان میکند: هرچند در همان زمان کوتاه هم کلاسها به صورت آفلاین برگزار میشد، یعنی استادان تدریس میکردند و فیلم میگرفتند. فیلم در پیام رسانهای مجازی یا سامانههای آموزشی بارگذاری میشد. اما توانستیم از ۱۴ فروردین، کلاسها را به صورت آنلاین برگزار کنیم. با این حال هنوز وضعیت کلاسهای عملی مشخص نبود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان مرکزی میگوید: امیدوار بودیم که در تابستان بتوانیم کلاسها را حضوری برگزار کنیم، اما در اردیبهشت بود که مشخص شد تابستان هم وضعیت کرونا خطرناک است و نمیشود کلاس حضوری برگزار کرد، بنابراین، برخی از استادان در کارگاهها حضور یافتند و دروس عملی را برگزار کردند و آموزش فیلم گرفتند و این فیلم در سامانه آموزش مجازی دانشگاه بارگذاری شد.
او با بیان اینکه این وضعیت، با شرایط مطلوب فاصله زیادی داشت، ادامه میدهد: پس از آن برنامه ریزی دیگری کردیم تا دانشجویان بتوانند از آموزش باکیفیت تری برخوردار باشند. به این صورت که برخی کلاسها را با حضور ۲ یا ۳ نفر از دانشجویان ساکن اراک برگزار کردیم، در این شرایط نیازی به اسکان دانشجو در خوابگاه نبود و از طرف دیگر، فضای آموزش واقعی تری مهیا میشد. اما هنوز تا آموزش ۱۰۰ درصدی فاصله زیادی داشتیم.
احمدی خاطرنشان میکند: برای ۱۰ درس که آموزش مجاری واقعا مشکل بود، آزمایشگاه مجازی طراحی کردیم تا دانشجویان واقعیتر در جریان آموزش قرار گیرند. هرچند در نهایت با قرمز شدن وضعیت استان مرکزی، همه این برنامهها متوقف شد.
او برای روزهای آینده هم برنامه ریزی دارد تا حتی المقدور آموزش در این دانشگاه به صورت حضوری برگزار شود. رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان مرکزی توضیح میدهد: گفته شده با توزیع واکسن به صورت مناسب، کالاسها از ابتدای مهر به صورت حضوری خواهد بود، اما مصوبهای از وزارت علوم دیدم که آموزش در ترم اول سال تحصیلی آینده به ویژه برای دانشجویان ورودی جدید، به صورت مجازی باشد، اما مشغول برنامه ریزی و مکاتبه با سازمان مرکزی آموزش فنی و حرفهای هستیم تا دوره کوتاه مدتی را به صورت حضوری برای دانشجویان برگزار کنیم.
احمدی میگوید: اگر کوچکترین روزنهای برای حضور دانشجویان باز شود، این برنامه را عملی میکنیم. برنامه این است که فارغ التحصیلان دانشگاه ما در دورههای ۱۰۰ تا ۱۲۰ ساعته، کارگاه را برگزار کنند و در این کارگاهها یک پروژه را تعریف کرده و دانشجو برای انجام پروژه لازم باشد که ۵ کارگاه را پشت سر بگذارد و آنچه غیرحضوری آموزش دیده، با کمک فارغ التحصیلان دانشگاه، به صورت عملی انجام دهد.
او بیان میکند: پیش بینی کرده ایم که دانشجویان برای اسکان در دورههای ۱۰ روزه، در خوابگاهها با ظرفیت یک یا ۲ نفر اقامت کنند و به این صورت آموزش عملی را هم ببینند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان مرکزی خاطرنشان میکند: برنامه ریزیها را انجام داده ایم و منتظر فرصتی برای دریافت مجوز این دوره از ستاد استانی مقابله با کرونا هستیم. اگر بتوانیم به این صورت دانشجویان را در دانشگاهها گردهم آوریم، میتوانیم آموزشهای عملی لازم را هم به دانشجویان ارائه دهیم.