به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه علی عبداله پور افزود: دوچرخه یکی از بهترین سیستمهای حمل و نقل پاک است که به حفظ محیط زیست و رفع آلودگی هوا و ترافیک کمک میکند و در همه جای دنیا نیز امکان بردن دوچرخه به داخل واگنها و فضایی برای پارک کردن دوچرخه در ایستگاههای مترو، تعبیه میشود.
وی تصریح کرد: برای افزایش رفاه حال بیشتر شهروندان و مسافران مترو، و ترغیب آنها به دوچرخه سواری، پارکینکهای دوچرخه، خط یک در ایستگاههای قیطریه، شهید صدر، شهید مفتح، شوش، شهید بخارایی، علی آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، شاهد-باقرشهر، کهریزک؛ در خط دو ایستگاههای شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، دانشگاه امام علی (ع)، شهید مدنی، فدک، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری؛ در خط سه ایستگاههای آزادگان، شهرک شریعتی، زمزم، سهروردی، خواجه عبداله انصاری، شهید محلاتی؛ درخط چهار ایستگاههای اکباتان، میدان آزادی، توحید، تئاترشهر، فردوسی، میدان شهدا، ابن سینا، پیروزی، نبرد، شهید کلاهدوز؛ در خط پنج ایستگاههای ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، ورد آورد، گرم دره، کرج، محمدشهر و گلشهر؛ در خط شش ایستگاههای دولت آباد، کیان شهر و در خط هفت ایستگاههای میدان صنعت، کمیل، میدان محمدیه، بسیج راه اندازی شده تا دوچرخهسواران دغدغه جابهجایی دوچرخههای خود را نداشته باشد.
عبداله پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان انجام سفر ترکیبی با دوچرخه در متروی تهران و حومه نیز در روزهای عادی ازساعت ۵:۳۰ صبح تا ۶:۱۵ و بعدازظهرها از ساعت ۲۰ به بعد وجود دارد. این محدودیت برای افرادی که از دوچرخههای تاشو استفاده میکنند، کمتر است و میتوانند در تمامی روزها به جز ساعات پیک مسافری ایام عادی یعنی از (شنبه تا پنج شنبه ۰۶:۳۰ تا ۰۹:۳۰ صبح و ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر) از مترو استفاده کنند. مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: گذاشتن محدودیت زمانی در روزهای غیرتعطیل بخاطر ازدحام جمعیتی است که در خطوط مترو داریم اگرچه در این ساعات شهروندان نمیتوانند با دوچرخه وارد واگن شوند، اما با تمام این محدودیتها اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه با استقبال خوبی از سوی شهروندان و مسافران شهر زیر زمینی روبرو شد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران نیز توجه بسیاری به افزایش فرهنگ استفاده از دوچرخه دارد. گفت: اجرای این طرح هزینه چندانی نداشته و خوشبختانه پارکینگهای دوچرخه در تعدادی ازایستگاههای خطوط هفتگانه فعال شده است و شهروندان میتوانند دوچرخهها خود را در ساعاتی که محدودیت ورود دارند در جایگاههای مخصوص قرار دهند.
عبداله پور گفت: امیدوارم استفاده از دوچرخه در بین مردم افزایش یابد و به یک فرهنگ مناسب در بین مسافران مترو تبدیل شود. برای اینکه فرهنگ استفاده از دوچرخه نهادینه شود، باید شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران هم کمک کنند تا مناطقی که دارای ایستگاههای مترو هستند مسیر دوچرخه نیز داشته باشند تا خط ارتباطی محله و عبور دوچرخه تا ایستگاههای مترو برقرار شود. اینکه مسافران مترو با دوچرخه بیاند و وارد ایستگاه شوند، بعد مسیر طولانیتر را از طریق مترو طی کنند و دوباره از دوچرخه بهره ببرند، میتوانیم شاهد کاهش آلودگی هوا، ترافیک و افزایش فعالیت وسلامتی شهروندان باشیم و به موازات آن آرامش و شادی بیشتری دربین شهروندان به همراه خواهد داشت.
وی در پایان با بیان اینکه خانوادهها نقش تعیین کنندهای در گسترش دوچرخهسواری در سطح شهر تهران دارند و میتوانند فرزندان خود را برای رسیدن به مدارس، دانشگاه، کلاسهای هنری و... با دوچرخه ترغیب کنند. افزود: بهار و تابستان فصول مناسبی برای استفاده از دوچرخه است، ضمن اینکه امروزه با توجه به تغییر شیوه زندگی و کاهش فعالیتهای جسمی لازم است که مردم بیشتر به سلامتی خود توجه داشته باشند و قطعا دوچرخهسواری این امکان را به مردم خواهد داد.