به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ یکی از وظایف اصلی مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به عنوان پل ارتباطی بین مدیران و مخاطبان شرکت تکریم ارباب رجوع و پیگیری مطالبات شهروندان از مدیران است، در کنار این مهم احقاق حقوق پرسنل شرکت و پیگیری خواستهها و پاسخ به موقع به سوالات و انتقادات آنها از طرف مدیران وظیفهای است که توسط مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت میتواند محقق شود.
در همین راستا درکنار کمیته تکریم مشتریان مسئولیت مطالبات پرسنل شرکت طی حکمی از طرف مهندس علی عبداله پور نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به محسن محمدیان مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات و امور بین الملل ابلاغ شد تا در پیگیری و انعکاس به موقع به این موضوعات در شرکت تسریع شود.
گفتنی است از چندی پیش با انجام بازدیدهایی توسط دکتر طباطبایی معاون سرمایههای انسانی شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه با پرسنل در پایانهها و ایستگاههای خطوط هفتگانه مترو انجام شد و سوالاتی توسط کارکنان مطرح شد، بر همین اساس و برای شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع به ۱۷ سوال مطرح شده از سوی تعداد زیادی از پرسنل توسط دکتر علیزاده طباطبایی معاون سرمایههای انسانی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای آگاه سازی تمامی پرسنل در این گزارش به شرح زیر پاسخ داده شد.
سوال ۱- چرا معوقه حقوق از سال ۹۵ تا ۹۹ که در فیش اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آورده شده در فیش خرداد ماه ۱۴۰۰ بارگذاری نشده است؟
پاسخ: جزئیات معوقه حقوق سال ۹۵ تا ۹۹ جهت اطلاع همکاران محترم، در فیش اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اطلاع رسانی گردید. از این به بعد هر ماه در کنار فیش حقوقی، فیش معوقه، به طور جداگانه برای یکایک همکاران محترم نمایش داده خواهد شد.
سوال ۲- چرا در سال ۹۹ افزایش حقوق مردادماه اعمال شده، ولی فیش حقوقی مردادماه را برداشتند؟
پاسخ: طی سال ۱۳۹۹ دو بار) ابتدای سال و تیرماه از سوی وزارت کار افزایش حقوق ابلاغ گردید و باتوجه به اینکه در فیش مرداد ماه ۱۳۹۹ معوقات ناهاری و حق مسکن محاسبه گردید، ولی به دلیل کمبود منابع مالی، پرداخت نگردید، به ناچار فیش حقوق در سامانه نمایش داده نشد. اما پس از پرداخت معوقات مذکور، فیش حقوقی مرداد ماه ۹۹ در سامانه پیشخوان درج گردید.
سوال ۳- چرا حق ایاب و ذهاب هر سال افزایش پیدا نمیکند مگر ما هر سال افزایش نداریم؟
پاسخ: طی سنوات قبل دستورالعمل مدونی در خصوص نحوه پرداخت و افزایش مبلغ ایاب و ذهاب موجود نبوده و از سال ۱۳۹۷ طبق اعلام امور مجامع شهرداری، مبلغ ایاب و ذهاب برای ردههای مسئول به بالا ابلاغ و برای سایر ردههای پستی نیز با تایید معاون وقت سرمایههای انسانی تعیین و پرداخت گردید. قابل ذکر است تاکنون افزایش مبلغ ایاب و ذهاب ردههای مسئول به بالا نیز طی سنوات گذشته از سوی شهرداری ابلاغ نگردیده است. بدیهی است، به محض ابلاغ افزایش حق ایاب و ذهاب از طرف اداره
کل امور مجامع شهرداری و مراجع ذی ربط این افزایش برای همه همکاران محترم اعمال خواهد شد.
سوال ۴- چرا حق ناهاری ستادی برقرار نمیشود؟
پاسخ: مبلغ ناهاری در سال ۱۳۹۹ طبق مخالفت ذیحساب محترم شهرداری تهران به همکاران محترم ستادی پرداخت نگردید، معاونت سرمایههای انسانی شرکت طی مکاتبه با اداره کل سرمایههای انسانی شهرداری تهران و با ذکر دلایل توجیهی برای کسب مجوز پرداخت حق ناهاری به همکاران محترم ستادی اقدام نموده است. به محض وصول مجوز، از طرف شهرداری حق ناهاری و معوقهها برقرار خواهد شد.
سوال ۵- چرا کارت پارسیان شارژ نمیشود و از پارسال طلب کار هستیم؟
پاسخ: با توجه به کمبود منابع مالی شهرداری و شرکت و نیز کاهش قابل ملاحظه درآمد فروش بلیت به دلیل کرونا، شرکت قادر به پرداخت به موقع شارژ مناسبتها نبوده است، ولی طبق برنامهای مشخص تا پایان شهریور ماه مطالبات همکاران محترم به روزرسانی خواهد شد.
سوال ۶- چرا هر خطی افتتاح میشود پاداش نمیدهند، مگر در گذشته پاداش نمیدادند؟
پاسخ: پرداخت هرگونه پاداش منوط به مجوز هیات مدیره محترم، شهرداری تهران و تخصیص ردیف اعتباری بودجه لازم میباشد. بدیهی است، در صورت تحقق هر سه عامل مذکور در این خصوص اقدام خواهد شد.
سوال ۷- چرا کارانه از سالهای پیش طلب کار هستیم، اما پرداخت آن صورت نمیگیرد؟
پاسخ: پرداخت کارانه نیز منوط به مجوز هیات مدیره محترم، شهرداری تهران و تخصیص ردیف اعتباری بودجه لازم میباشد. بدیهی است، در صورت تحقق هر سه عامل مذکور، در این خصوص اقدام خواهد شد.
سوال ۸- حق تولد در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۰۰ هزارتومان است، چرا ۱۵۰ هزارتومان به حساب پرسنل واریز میشود؟
پاسخ: هدیه تولد همکاران محترم، بر اساس ابلاغیه اداره کل رفاه شهرداری تهران و اعلام مدیریت امور رفاهی به مدیریت امور اداری کارکنان به پرسنل پرداخت میگردد. شایان ذکر است آخرین مبلغ ابلاغی ۱۵۰ هزار تومان بوده که با ابلاغ مبلغ جدید در سال ۱۴۰۰، نسبت به پرداخت معوقات آن نیز اقدام خواهد گردید.
سوال ۹- اضافه کاری در سالهای قبل ۱۵ هر ماه تا ۱۵ ماه بعد بود، چرا معوقه ۱۵ روز را نمیدهند؟
پاسخ: با توجه به ابلاغ سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اعلام کارکرد بصورت ماهانه و عدم پذیرش لیست اصلاحی، از پایان سال ۱۳۹۳ روال محاسبه کارکرد و اضافه کار پرسنل از ۱۶ هر ماه لغایت ۱۵ ماه بعد به یکم تا پایان همان ماه تغییر یافت؛ بنابراین مدیریت امور اداری کارکنان معوقات ۱۵ روز مورد نظر همکاران در هنگام تغییر روال یادشده را پرداخت نموده است، ولی به دلیل محاسبه اضافه کاری با یک ماه تاخیر، تمامی کارکنان در هنگام ترک خدمت و تسویه حساب، معوقات اضافه کار ماه پایانی خود را دریافت مینمایند.
سوال ۱۰- چرا حق بیمه تامین اجتماعی به بیمه واریز نمیشود؟
پاسخ: با توجه به کاهش منابع مالی سازمان با شیوع بیماری کرونا، در برخی موارد پرداخت حق بیمه شرکت با تاخیر انجام گرفته البته، این موضوع برای همه شرکتها و سازمانها به وجود آمده که با پیگیری مدیریت امور اداری کارکنان و درج لیست در سایت بیمه، ارائه خدمات درمانی به فوریت برقرار گردیده است. در حال حاضر لیست بیمه هر ماه به صورت مستمر و در موعد مقرر به سازمان تامین اجتماعی ارسال و قابل رویت تمامی همکاران محترم در سامانه ۳۰۷۰ میباشد.
سوال ۱۱- چرا حق بیمه تکمیلی کم میشود، ولی به حساب بیمه تکمیلی واریز نمیشود؟
پاسخ: به دلیل عدم وجود منابع مالی حق بیمه با تاخیر پرداخت شده، ولی اخیرا حساب فی مابین با بیمه تکمیلی در حال به روز رسانی است.
سوال ۱۲- چرا کارت پرسنلی در اتوبوسرانی قابل استفاده نمیباشد و چرا کارت خانواده ۲ عدد بود الان ۱ عدد شده است؟
پاسخ: این موضوع از مباحث مطرح شده در گزارش سازمان بازرسی کل کشور بوده که اجرای آن از زمان صدور گزارش به کرات توسط آن سازمان مورد پیگیری قرار گرفته است. با وجود ارایه گزارشهای مختلف به سازمان بازرسی کل کشور جهت ذکر دلایل استفاده همکاران محترم از کارتهای خانواده صادر شده و نیز استفاده رایگان از خدمات سازمان اتوبوسرانی با استفاده از کارتهای پرسنلی شرکت بهره برداری مترو از طرف آن سازمان ملزم به کاهش تعداد کارتهای خانواده و عدم استفاده رایگان همکاران محترم از خدمات اتوبوسرانی گردید. شایان ذکر است، با استقرار تیم مدیریتی جدید شرکت، پیگیریهای لازم برای برقراری مجدد موارد فوق در حال انجام میباشد.
سوال ۱۳- چرا حکم کارگزینی تا الان صادر نشده است؟
پاسخ: با عنایت به رفع مشکل در سیستم اطلاعات پرسنل، احکام کارگزینی سال جاری در حال حاضر از طریق سامانه پیشخوان سرمایههای انسانی قابل دریافت بوده و موضوع مذکور، طی اطلاعیه به تمامی همکاران محترم اطلاع رسانی گردید.
سوال ۱۴- چرا حق سفر از سال ۹۹ باقی مانده است؟
پاسخ: حق سفر سال ۹۹ به تمامی همکارانی که در سامانه مربوطه ثبت نام نموده بودند، پرداخت گردید.
سوال ۱۵- چرا یکسری از آیتمها در فیش حقوق برخی از همکاران وجود دارد و در برخی خیر؟
پاسخ: پرداخت تمامی عوامل حقوقی با کسب مجوز بوده و برخی مزایا صرفاً مختص مشاغل خاص میباشد. البته در این خصوص قراردادی با مشاور جدید برای بازنگری منعقد خواهد شد.
سوال ۱۶- چرا آقای ... در عرض ۲ سال از گروه ۶ به ۱۳ انتقال پیدا کرده؟ مگرآقای ناصری نامه نزده بودند که پست به هر کسی در شرایط خاص از یک سطح بالاتر داده نمیشود، پس چه شد؟
پاسخ: موضوع ایشان و دیگر افراد مشابه توسط مراجع ذی ربط در حال بررسی میباشد و به محض پایان رسیدگی به اطلاع همکاران محترم خواهد رسید. در صورت هرگونه تبعیض طبق روالها و قوانین اقدام خواهد شد.
سوال ۱۷- چرا مبلغ کسر مالیات در فیش حقوقی بالا بوده است؟
پاسخ: مالیات بر عوامل حقوقی بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی ذیحسابان محترم مالیاتی مستقر در شرکت به صورت مستمر رصد میگردد. ضمنا شمول یا عدم شمول مالیات بر عوامل حقوقی، مستند به قوانین و مقررات مالیاتی به ویژه قانون مالیاتهای مستقیم، اصل بر مالیات پذیر بودن تمام عوامل حقوقی و مزدی است مگر موارد معاف شده در نص قانون؛ لذا با ابلاغ معافیت مالیاتی برخی عوامل حقوقی در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ از سوی مدیریت امور حقوقی، معافیت مالیاتی عوامل مذکور در حقوق اردیبهشت ماه لحاظ گردیده و مبلغ مالیات مازاد کسر شده در فروردین نیز، در ماه مذکور تهاتر گردید. بدیهی است، مالیات کسر شده در حقوق خرداد ماه ۱۴۰۰ صحیح و بر اساس دریافتی همان ماه محاسبه گردیده است. همچنین موضوع یادشده طی اطلاعیه به همکاران محترم اطلاع رسانی گردیده است.
لازم به توضیح است پرسنل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه میتوانند از طریق تلفن مدیریت ارتباطات و امور بین الملل به شماره ۶۶۷۱۲۲۱۶ از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰ و از طریق سامانه پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۴۲۷۷ سوالات و درخواستهای خود را اعلام کرده تا در اسرع وقت پیگیری و پاسخ مناسب ارائه گردد.